Kinesisk Ekorre
hej! jag har kontakt med en tjej som kanske ska få en kull med sina två kineser snart, och hon har lovat att jag skulle kunna då en helt gratis eftersom vi nu känner varandra *lycklig*! men jag skulle vilja höra era erfarenheter om ekorrar, vilken sort som helst. Hur upplever ni att en ekorre är? Hur sköter ni om dom? Åh vad roligt det skulle bli om jag kunde få en, de är ju för bedårande! Jag är säker på att jag skulle kunna sköta om en också, så jag undrar lite allmäna grejer om dom ekorrar. Hur gamla blir dom? Tex. Tack!! Hade ingen aning om vart tråden hör hemma, så flytta den gärna om ni vet :)
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Jag länkar till en gammal diskussion här på exotiska djur som har att göra med kinesisk ekorre: klicka här. Jag vet inte om personen är fortfarande aktiv här, på exotiskadjur.
Diskussionen kring kraven på minimalt burmått (yta och höjd) var lite oklar. Jag ska påpeka då att hela släktet Sciurus (trädekorrar), som omfattar även kinsesisk ekorre (Sciurus vulgaris orientalis), ska vistas, enligt svensk lag, i en bur/inhägnad med följande minimala mått: 4 m2 (bottenyta) och 2,2m i höjd.
De räknas som Övriga trädlevande gnanare som väger mellan 0,25-1kg.
Tack!

här (lovenest) kan man också fråga om råd och erfarenheter ang., inte bara kinsesisk ekorre, men även andra ekorrarter :)
Åh tack så mycket ! :)
Är det inte lag på att ekorrar ska gå i par eller grupper? De står på buren i min lokala djuraffär.
Bara en tanke, så du inte får hem ett djur som mår dåligt ensamt :)
#5 jo det är mycket möjligt ;) om det är så skaffar jag självklart två stycken :) vet faktiskt inte när det gäller ekorrar..

Nej, man behöver inte ha 2 eller flera, sciurus vulgaris är inte sociala djur. men minimmåtten (4 m2 och 2,2m i höjd) gäller i alla fall.
jag ska lägga till att flera individer har observerats i det vilda dela på ett bo, men arten betraktas som solitär.
Kan dom leva utomhus året om? Har ingen aning faktiskt ^^ tjejen jag snackar med som har ekorrar myser och är med varandra väldigt mycket, så sociala är dom nog :)

enligt lag (L108, Kap. 11 - Gnagare och hardjur, 19§) ska de hållas inomhus året om. Med andra ord, permanent inomhusutrymme med anviget mått är obligatoriskt.
man kan även bygga till ett utomhusutrymme, enligt kap. 1, 16§:
16 § Djur som får hållas året om i inomhusutrymme får även visas i utomhus- utrymme som inte uppfyller måttföreskrifterna om djuren har ständig tillgång till inomhusutrymmet.

Jag är lite nyfiken på hur man som 13-åring övertalar sina föräldrar att bygga en 4kvm stor bur. Inget illa ment alls, men väldigt nyfiken.
#10 ja det kommer bli en intressant debatt ;) måste komma på lite bra argument bara, för plats har vi ^^
Yey ! 1-0 till mig än så länge, men samtalet är långt ifrån över..