Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 1389 ggr
Sophey
1

Ovanligt eller exotiskt?

Hur beskriver och klassar man skillnaden mellan ett exotiskt djur och ett ovanligt djur? Om man tanker sig en sibirisk jordekorre tanker man exotiskt medans tanker man pa minigris ar det mer ovanligt tycker jag.

Hur tycker ni?

Medarbetare på matlust

[isdrakee]
1

Jag vet inte om det finns någon riktig officiell beteckning över vad ett exotiskt djur är. Enligt veterinärväsendet så innefattar exotiska djur alla mindre djur. Fåglar, reptiler, gnagare, kaniner osv Men vi övriga tycker nog inte det är så exotiskt med kaniner och hamstrar. :P

Självså tycker jag nog att exotiska djur är icke domesticerade ("vilda") djur som härstammar från exotiska länder. Exotiska djur kan också vara vanligt förekommande som t ex skäggagamen.

Sophey
0

Da tanker vi nog liknande Skrattande

Medarbetare på matlust

spacesheep
0

#0 Ska du indirekt klaga på min tråd kan du ju göra det till mig annars ;)

Frågan är ju vilka djur man kan posta här - bara exotiska djur eller ovanliga? Eftersom att iFokus inte har något forum för "ovanliga" djur så känns det ju oavsett mer passande att publicera dem här? Så just i forumdelen känns det mer exotiskt med en microgris än en kanin, skulle väl jag tycka, även om veterinärväsendet skulle säga det motsatta :)

Sophey
1

Nej nej nej jag klagar inte alls utan tanker rent allmant da jag funderat pa detta ett bra tag nu och jag foljer din trad da jag sjalv ar otroligt fast vid grisar och speciellt microgrisar! Skrattande

Medarbetare på matlust

zickan
0

Det är så svårt att hitta en gräns på vad som anses exotiskadjur. MItt första förslag vad Uddadjur iFokus. Men det gick inte igenom till iFokus teamet.
Förekommer degu och chinchilla här också. Och de är rätt vanliga. Men många tycker ännu de är exotiska. Pygmemöss/taggmöss är lite extotiska, men de går även under mus iFokus.
Reptiler och kräldjur är mer för reptiler iFokus. Men det dyker upp här med ;-).

Finns dock lantdjur iFokus. Kanske lite mer för olika grisar. Men minigris/microgris. Är lite mer än bara lantbruks djur. Men de har ingen direkt egen sida som igelkott osv.
Så länge ingen annan Sajtvärd blir leds på att de förlorar inlägg/besökare och det finns folk som kan besvara frågorna. Så ser inte jag något hinder.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Sophey
0

Nu menar jag inte heller relaterat till iFokus utan det ovan var enbart exempel pa djur utan jag menar i ren allmanhet (bara sa att ni forstar) Skrattande

Medarbetare på matlust

[hamster-expert]
0

Inte för att vara taskig, men jag tycker inte att mingrisar ska räknas som exotiska djur. bara ovanliga. När jag tännker mig exotiska dur så ska de vara från länder som tex amerika, afrika, australien.

Själv har jag en taggmus =) tycker han räknas som exotiskt djur, men sebramössen o pygmemössen känns ännu mer exotiska. vet inte varför jag tycker det, he he.

Minoth
0

De exotiska djuren är de som går under L108 djurparksdjur i utrymmeskrav enligt mig ^^ + papegojor då haha

Svårt att avgöra

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[ammyscrib]
0

Kaniner utgör en hel del av exotiska djur även fast folk i Sverige betraktar dom som alltför vanliga, och anledningen till varför de kategoriseras som exotiska djur är för att de i Afrika skulle tappa hakan lika mycket av att se dom som vi skulle tappa hakan av att se en tex. tvättbjörn som husdjur. Nu när jag väl tänker tillbaks på när alla hade kaniner när man var yngre så brukar jag också fundera kring det här med burmåtten, tror ni verkligen kaniner trivs i sådana trånga utrymmen? har inte så mycket erfarenheter av vad dom trivs i, min kunskap ligger mer inom pungdjur samt kattdjur, men jag vet att när jag väl hade en egen kanin som liten så fick den 15 kvm att röra sig på. Vad tror ni?

Sophey
1

Jag tror definintivt inte att kaniner och andra burdjur ar speciellt glada i de minimala burmatten som de bor i och det har jag protesterat emot ett antal ganger.

Jag anser manga ganger att det ar plageri att ha en vanlig kanin i en liten men laglig bur men inte direkt att ett exotiskt djur plagas over att ha en 20 kvadrat stor bur. Jag har reflekterat over det har med burar och folks syn pa detta ett antal par ganger sedan jag skaffade iller och flyttade utomlands.

I Sverige blir manga manniskor skogstokiga om man ens har illern i enbart ett rum, men utomlands ar det helt ok att ha dom i en liten bur sa det handlar ju enbart om vad folk lar sig vad som ar ok och inte. Jag ar faktist emot burar till de flesta djurarter och anser inte riktigt att det ar ett vardligt liv for de vanligare djuren att leva i en liten plastbur pa minimimatten.

Fast detta blev ju lite ot hihi Skäms

Medarbetare på matlust

enbartmalin
1

Jag anser inte att iller är ett exotiskt djur, ovanligt men itne exotiskt.
Och mini/microgris är ändå det svenska folket mer medvetna om än en iller så skulle inte vilja kalla en gris exotisk heller.

Exotiskt för mig är ovanliga djur från andra länder.

Tex, hamster är en vanligt djur från annat land, inte exotiskt.
Piphare är et ovanligt djur från ett annat land, exotiskt.
Grävling ovanligt djur från sverige, inte exotiskt.

Hälsningar Malin