Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettannonser
Läst 2675 ggr
kimky
0

*Intressekoll* Nilråttor - ungar!

Kommer troligen få ungar på mitt par inom kort och tänkte nu kolla om det finns någon/några intresserad utav ungar? Borde födas inom några dagar skulle jag tro!

De kommer säljas i par utav samma kön(syskon) om inte finns djur redan hos personen,går att tinga redan nu.

Rajas
0

Hur ser föräldrarna ut? :-)

Mvh Millan

kimky
0

Agouti(vildfärgade) som är den ända färgvarianten vad jag vet iaf.

Kan medela att 4st små bebisar har födds igår! :D

choiicho
0

Grattis va kul! :D

kimky
0

#3 Jao,skit roligt känns det! Tack^^

Kebab-Eme
0

Vart kan man hitta någon bra sida med bra info om dom?
Även med bilder, haha hittart ingenstans xD Eller så äre bara jag som är dålig på att söka xD

KöttbulleKorv

kimky
0

#5 Grundartikel så man får ett hum om vad det är för djur som är skriven utav Zickan! :) http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2470685

Dock är det någora saker jag vill tillägga direkt:

• De måste ha 2 m2 enligt jordbruksverkets bestämelser!
  • De ska ges färska grönsaker ofta och variation är viktigt.
  • Bra inredning så de ska trivas med hjälp av grenar m.m utifrån,iaf av vad jag har märkt på mina.
  • Värme uppskatats mer än gärna! Typ värmematta eller liknande.

Bilder finns här på min hemsida: http://www.brunstorp.n.nu/nilrattorna

MoaL
0

Nilråttor är verkligen jättevackra! Skrattande Vad kommer du att ta per unge/par? Hur är dina i temperament och är de hanterbara? Hur gamla blir de?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

kimky
0

Jo,fasnat för dom själv ordenkligt! :)

Pris har jag tänkt 300kr per par  då jag känner att de som är seriöst intresserade utav djuren inte backar för priset som oseriösa gör!

Mina är ändå lugna,hanen kommer fram och sniffar på handen och går att klappa lite på medans honan är väldigt sprallig och vill helst inte att man kommer i närheten dock inte jobbat jätte mycket med att få mina tama men ungarna har jag handterat lite.

Ålder,iaf vad jag har hört 5-7år.

Det som är dock att tänka på är att de kräver 2 m2 enligt jordbruksverket och måste ha lite annan kost än andra råttor.

MoaL
0

Jag önskar verkligen att jag hade haft plats, nilråttor är så otroligt fina! :)

Menar du verkligen 300 kr? ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Minoth
0

Har du 2kvm till dina?

Känns himla stort! men antar att man kan ha 2x1 meter då? hur mkt höjd?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Ratata
0

#10 Är inte 2 kvm 2x2m?

Minoth
0

nej de är 4kvm

kimky
0

Mjo,själv ska ev en kompis ha en bur hemma hos sig till mina då jag fick reda på detta nydligen. Personen jag köpte de av sa helt annat.. Mina har jag testat i olika burar och bäst funka akvarie för mig så mina bor i ett nu dock för litet enligt lag. De blir minst stressade för de verkar inte se igenom glas(som råttor inte kan) och verkar därför mindre stressade

Sen höjd är inte så viktigt då dom inte ska klättra vad jag fått reda på och märkt på mina,riktiga klumpidunser!

Buren ska vara,enligt mig:

• Inte så höga ytor som de kan ramla ifrån
  • Ett lite tjockare lager bottenmaterial,typ 10cm
  • Många gömställen och iaf ett hus!
  • Färska gnagpinnar
  • Fri tillgång till hö
  • Värme

Värmen säger jag för de kommer ifrån Afrika och så mina är piggare när de fick värmematta :)

Matmässigt ger jag mina en blandning utav:

• Parakitblandning
  • Ärtplattor
  • Solrosfrön(både svart och vita)
  • Torkade bannanchips
  • Musli
  • Torkade persilja stängler
  • Mus/råttpellets(liten del)

Sen utöver dethär får färska grönsaker näst intill dagligen. Mina djur får omkring 0,5dl per djur utav blandning + grönsaker. Något som dom också brukar få om jag har är färsk gräs utifrån alt. gräs som plockats och trokats.

Minoth
0

Men om man ska vara ärlig då. BEHÖVER dom 2kvm? Vet att det är lagen och den ska man följa.

Men de går under djurparksregler. Och anledningen till det är dom inte är så "vanliga" husdjur att dom går under L80. 

Säg att man har ett akvarium 375L akvarium. 150bred, 50djup och 50hög. Skulle det kunna gå? Även om det inte är lagligt. 

Jag är inte intresserad just nu för jag har inte platsen, men tänker rent hypotetiskt.

kimky
0

Jag tycker till en flock,som man håller dom i tropicarier så tycker jag att man ska ha de 2kvm helt klart(10-20 individer) dock till ett avelspar alt. 1+2 tycker jag 0,5kvm funkar bra tycker jag. De rör sig väldigt snabbt så en bur på iaf 1 meter i längd bör de ha.

Jag vet,dock kan de inte gå under L80 som pygmémöss pga de väger 100g. Varit i kontakt flera gånger med de på jordbruksverket utav vettiga svar..

Jag tycker helt klart de skulle funka till 3-4st individer,själv letar jag efter ett akvarie i denna storlek om inget tropicarie vill ha mina djur. Tänkt isf bygga med sandbakgrund,grottor o hålor m.m som naturen ^^

Mantissa
0

Nu har jag aldrig träffat just en nilråtta, men jag tänker som så att utrymmet är viktigast för djur som aldrig får komma ur buren (och röra på sig). Hellre en liten bur åt tex en tamråtta som har möjlighet att kila runt i rummet några timmar per dag. Snåla ite på utrymmet till de individer som måste sitta inlåsta större delen av livet.

xjanniex
1

Är det bara jag som får en klump i magen när folk pratar om att ha djur på något annat än de lagliga måtten?
Hur vet man att det "funkar" att ha djuren på mindre yta? Visst de dör ju inte, men de skulle säkerligen trivas bättre om de fick 2kvm.. och det är ju trots allt det som lagen säger.. det är inte rekomendationer, det är lag. Något man som djurägare ska respektera.

Sen kan man självklart bli felinformerad, men när man väl fått rätt info ska man se till att fixa rätt storlek på buren.

Att öppet skriva om att man tycker att det funkar att hålla djur på olagliga ytor på ett forum tycker jag är ovist då man el visar att man gör något olagligt, dels sprider dessa ideér om att det är OK vidare till andra som läser.

Man har ett visst ansvar som djurägare att åtminstonde hålla lagar.

Minoth
0

Så man kan inte ha nilråttor springade lösa? dom kanske inte blir så tama. Jag har ingen aning. 

Jag skulle aldrig kunna ha djur i små utrymmen. mina gerbiler har 150cm långt akvarium också även om man får ha dom lagligt på EXTREMT liten yta.

Men om man inte kan ha dom lösa är nog 2kvm MINSTA måtten ja aboslut!

Skulle aldrig kunna tänka mig att ha mina morhuvade papegoj tjejer i en bur som är 90cm bred (laglig)

Min är 140cm bred och när jag flyttar kommer jag bygga en 3 meter lång till dom.  

Så jag är inte sån!! Trodde man kunde ha nilråttor lösa som vanliga råttor och då är 2kvm lite att ta i kanske..

kimky
0

Nilråttor är helt anorlunda i tempramentet,de är mer som gerbiler. Dock så gäller 2kvm för flockar så vad gäller för par eller liknande undrar jag.. För i ett hem är mindre stress än ett tropicarie ju.

Med gerbiler vet jag dock är ytan för ett avelspar OK tycker jag till 2st djur,sen ska man även se på hur buren är utformad. Jag gör alltid mina så de har massor att göra så de inte får det tråkigt.

Med fåglar tycker jag man bör ha voljärer med mindre flockar så de får leva natruligt.