Mer Trädgårdssovare!
Finns risk för Trädgårdssovar ungar i vår/sommar då jag själv tog avelsparet som var till salu, från Danmark. Så numera finns det Trädgårdssovare att få tag i, i Sverige! Yay! (Om allt går väl vill säga).
Lite kort fakta:Storlek: 18 - 30 cm (10 - 15 cm kropp, 8 - 14,5 cm svans)
Vikt: 60 - 150
Bo yta: 0,5 m2 (1.0 m hög)
Däremot, om djuret väger mer än 100 g gäller samma utrymmes regler som för djurparksdjur, dvs minsta tillåtna yta 2 m2 om utrymmet är insynsskyddat ovanifrån. Annars ska de ha minst 4 m2 och 1,5 m högt.
Ålder: runt 5 år (max 8)
Föda: Mesta dels animalisk föda så som insekter av alla de slag, pinkisar, ödlor, ägg, mm. Men också nötter, frukt och grönsaker.
Hantering: Är fruktansvärt snabba och kan lätt springa bort. Bits om den känner sig hotat eller osäker. (Bettet är inte så hårt, utan det är precis så att de kan gå igenom huden). Mer av ett titt djur än keldjur. Men med mycket jobb kan den bli handtam.
Ursprung: Södra Europa. Lever även vilt i södra Finlands skogar.
Lever gärna med sällskap så minst två är rekomenderat.
Ska i regel gå i ide från September - April. Beroende på tempratur och tillgång till mat. Detta är något man låter dem göra även i fångenskap. Oftast så kommer dem ut varannan dag och äter, beroende på tempratur i rumet. Är de kallt stannar dem hellre inne och sover i ett varmt bo.
De ligger i deras natur att klättra bland trädtopparna så klättergren är rekomenderat.
Mestadels Nattaktiv.
Fruktansvärt underbara varelser. <3
Undrar bara m du menar att boytan kan vara 0,5 m2 och 1 m högt fram tills att de väger mer än 100g? eller att mindre individer som aldrig blir tyngre än så kan bo på den ytan?
Har aldrig hört att man kan tolka reglerna på det viset, jag tror personligen att de arter som kan bli mer än 100g ska hållas på djurparksmått oavsätt vad individer väger. Det är ju ett sätt att katogorisera arter, inte individer, alla arter över 100g ska ha den ytan.
Men det kanske är fler som tänker som du..
Som jag tänker? Haha! Det som står i inlägget ovan under "Boyta" var igentligen delvis kopierat ur ett mail jag fick från jordbruksverket, där jag frågade om boyta. Så folk får tolka de som dem vill I guess.
Mailet såg mer exakt ut så här:
"Det är tillåtet att hålla trädgårdssovare för sällskap och hobby i Sverige. Generella regler för hur de ska hållas och skötas hittar du i DFS 2004:16, Saknr L 80. Minimistorleken på buren beror på djurens vikt. Om djuret väger mindre än 100 g ska de hållas i en bur med samma minimimått som den för chinchilla angivna burstorleken i tabell 1:4 i DFS 2004:16. Om djuret väger mer än 100 g gäller samma utrymmes regler som för djurparksdjur, dvs minsta tillåtna yta 2 m2 om utrymmet är insynsskyddat ovanifrån. Annars ska de ha minst 4 m2 och 1,5 m högt."
Eftersom dem la upp det på de viset reagerade jag lite som du gjorde nu, och blev lite förundrad hur dem menade då dem visste vad för djur med vad för vikt vi pratade om här, tyckte jag.
Det är inte direkt de lättaste att väga dem heller så säkraste är ju att gå på 2 m2 måttet. XD lol. Men jag kände inte att jag kunde skriva ut 2 m2 som fastspikad fakta då Jordbruksverket faktiskt skrev som dem gjorde.
Och andra sidan är dem lika stora som gerbiler, så man kan ju tycka att de borde räcka med en stor chinchillabur med klättergrenar och hyllplan. :)
Men så ser de ut iaf. :)
Vet inte om de gav dig så mycket klarhet. Men vill du vara på säkra sidan föreslår jag 2 m2. Men de är väll upp till var och en antar jag. :D
Borde kanske haft med hela mailet under boyta… dessvärre vet jag inte hur man ändrar sina inlägg XD.

Jag måste lägga till och understrycka för andra som kanske kommer att läsa denna diskussion att regeln ovan (som finns att läsa i en av paragraferna i L80) gäller bara för gnagare och inte för andra däggdjur.
Vikten som du anger beror också på att vikten varierar med säsongen, eftersom de går i ide i det vilda. alltså, i det vilda, kan samma individ variera, till exempel, mellan 80-140g, osv.

Citat från L80, kap. 1:
6 § Djur som får hållas enligt 4 och 5 §§ och som inte omfattas av 6 – 15 kap. ska, utöver vad som framgår av 1 – 5 kap., hållas i enlighet med de utrymmes- krav, inklusive inredning och annan miljöberikning, som anges i Djurskydds- myndighetens föreskrifter (DFS 2004:19) om djurhållning i djurparker m.m.
Allmänna råd till 1 kap. 6 §
Till djur som inte omfattas av 6 - 15 kap. räknas, i fråga om bur- fåglar och gnagare, sådana arter som vanligtvis inte hålls för sällskap och hobby i Sverige.
7 § Djurarter som tillhör ordningen Rodentia, och som inte omfattas av bilaga 1:4, tabell 1, ska ha utrymmen med minst de mått som anges för chinchilla i nämnda tabell. Detta gäller under förutsättning att de får hållas enligt 4 § samt att de har en vuxenvikt på mindre än 100 g och har motsvarade behov som de arter som anges i nämnda tabell. I övrigt gäller för dessa djur de bestämmelser som anges i kapitel 8, i tillämpliga delar beroende på art.
Djur som omfattas av 6-15 kap. är: burfåglar, tamillrar, kaniner och gnagare, ormar och ödlor, sköldpaddor, glasögonkajmaner, groddjur, fiskar, brevduvor, minigrisar.
Tabell 1 i bilaga 1:4 omfattar följade arter: marsvin, guldhamster, dvärghamster, chinchilla, degu, brun råtta, gerbil, husmus, gräsmus,taggmus
Ja men de var väll en trevlig tillägning :). Vi får tacka så hjärtligt för den. Och hoppas folk förstår. XD lol.
Ja jag är ledsen, jag tror jag gjorde saken mer förvirrad än den var från början med mina frågor. Jag frågar inte för egen del vilket utrymme som gäller, jag tror rätt bombsäkert att det är 2kvm men undrade mest hur du själv tolkat det och om det kan vara så att många tolkar på det viset (vilket jag tror är inkorrekt, men jag menar inte att vara otrevlig)
Och mitt inlägg lät också nästan som att jag menade att alla arter i hela världen som väger mer än 100g ska ha 2kvm.. så menade jag ju inte. Utan försökte mer förklara detta OBSERVERA ATT EXEMPLERNA NEDAN ÄR PÅHITTADE OCH DET INTE FAKTISKT ÄR TAGET UR JORDBRUKSVERKETS REGLER:
Kategorin gnagare inåhåller ju en hel massa, kanske hundratals olika arter, allt ifrån kapybaran på 60 kg till kaniner till råttor osv..
Sen kanske dessa katogoriseras vidare till klättrande eller marklevande gnagare.
Under de kategorierna finns det fortfarande massor av olika arter.
Därefter delas de in i vikt, kanske 20-100 g, 100-300, 300- 600 osv.. även dessa viktkategorier innhåller troligtvis flera olika artet.
om då trädgårdssovare väger mellan 60-150g så tror jag ändå deras art, om den skulle vara listad med namn på jordbruksverkat, skulle hamna i gruppen av 100-300 g. Det är inte så att en individ kan öka med några gram och då plötsligt behöva större utrymme utan jag tror att det handlar om en kategorisering av arterna, inte individerna.
Men det är egentligen ett krångligt system, för tänk om en art ligger precis på gränsen? tänk om de väger mellan 80-100 g? och gränsen går vid 100, ska den då ha det större eller mindre?
Aja.. men jag tror det är så man ska tolka jordbruksverkets regler, annars skulle man ju kunna hålla ungar på minimala utrymme fram tills dess att de blivit tyngre…
Nä, de var väll jag som skrev ut otydlig fakta från början. Så jag klandrar dig inte ^^.
Allt jag ville ha sagt var att de eventuellt kommer bebisar om någon skulle vara intresserad. ^^
That's it.