Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 4393 ggr
LillyB
0

Grå ekorre

Har länge (flera år) varit sugen på att skaffa ett par ekorrar och var för längesedan i full gång att söka fakta men hade inte möjlighet att skaffa just då. Tyvärr är jag väldigt glömsk av mig så nu då jag börjar fundera på allvar så behöver jag ställa några frågor.

Om jag inte minns fel så kallades de för Gray American Squirrel, liknar denna/denna och är trädlevande, blir ganska lätt tama enligt de jag talat med tidigare.

Någon som vet om Grå Amerikansk Ekorre är rätt namn? Eller kallas de jag menar för något annat?
Kan man få tag på dem i Sverige? Annars, någon som vet vart man hittar dom eller iallafall vilket land man ska vända sig till?
Och viktigast va allt: Får man äga dessa som husdjur i Sverige? 

Tacksam för svar! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[ammys]
0

Dom är lagliga i Sverige men har aldrig sett någon sådan till salu här så kan tänka mig att dom är väldigt sällsynta, utrymmes krav och sådant vet jag inte så vågar inte riktigt lägga in något där men kan tänka mig att det ligger mellan 2-4 kvm. De i Danmark brukar oftast ha större utbud så det vore kanske en bra idé att höra med någon dansk uppfödare, jag vet några dom föder upp ca 16 olika ekorr-arter i Danmark så ifall du skulle vara intresserad så kan du alltid pma mig :) Lycka till med letandet!

LillyB
0

#1: Tack så mycket! :) Har för mig att minsta tillåtna ytan var 2 kvm samt 2(?)m hög, men jag är inte alls säker så någon får gärna rätta mig där! :)

Du har PM! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Ypsilon1
0

De kräver minimalt 4 kvm och 2,2m i höjd. De räknas som medelstora ekorrar och man hittar vad som krävs enligt svensk lag (L108) under kap. 11: 21-22e§§ ang. Övriga trädlevande gnagare mellan 0,25-1kg, samt kap. 1 19e§ (L108), angående höjd.

Jag är inte helt övertygad om att de är lagliga och jag skulle dubbelkolla med Jordbruksverket, med tanke på att de lever även i det vilda i Europa och att i Storbritanien betraktas de som en invasiv art, som trängt undan de inhemska europeiska ekorrarna.

Däremot, lite vanligare i fångenskap i Danmark är sibiriska jordekorrar, java ekorrar, hudson ekorrar, prevost ekorrar och pallas ekorrar. I Sverige är det bäst kanske att kolla med användaren Fireant, här på iFokus eller på lovenest

LillyB
0

#3: Okej! Tack så mycket för svar! :) Får kanske rikta in mig på en annan korre då, lite tråkigt men lagen är ju till för att skydda det vilda.

Ska kontakta Fireant! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_