Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettträning-aktivering
Läst 4421 ggr
xjanniex
0

Träna sugar glider?

Hej hej.
Jo jag funderar på i vilken utsträckning det går att träna en sugar glider att göra trix av olika slag? De är ju väldigt klipska men tycker de att det är roligt att träna? Hur motiverar man dem best?

Tobie kommer till exempel när jag ropar på henne… för det mesta, men jag funderar på om jag kan till exempel lära henne att ALLTID komma när jag visslar på henne, det vore inte dumt att lära henne det utifall hon någon gång till exempel kryper in någonstans där jag inte får tag på henne eller liknande.

Jag hade en liten tändsticksask med torkad frukt och små nötbitar i som jag använder som godis till henne, jag hade henne lös i rummet (sugar glider säkrat) medan vi lekte och sen lämnade jag henne själv i några minuter när telefonen ringde. asken med godiset låg i fickan på min tröja som hängde på en krok på väggen. När jag kom tillbaka hade hon fiskat fram asken, öppnat den och ätit sig mätt på godis! :P

Så klurig är hon, men nu får hon inget godis på minst en vecka, inte som bestraffning utan för att varken torkad frukt eller nötter ska vara särskilt nyttigt i stora mängder.. så nu får hon vänta ett tag.

Men tillbaka till träning, kan man kära dem saker, hur motiverar man dem, kan era korrr några trix?

xjanniex
0

* lära ska det vara inte kära :P och korrar så klart

zyrsan
0

Kör klickerträning. Du kan träna dem till väldigt mycket, det gäller bara att öva upp sin egen tränarförmåga. Lycka till och glöm inte att belöna ditt djur. För träningsdagbok för att själv se framsteg samt när du ska höja kriterier (beror på hur du vill träna, men ska för shaping behövs det för effektivitet)

Ypsilon1
0

Kiickerträning funkar ganska bra, särskilt när det gäller ensamma sugar gliders. Jag använder också metoden, men det finns några begränsningar.

Det första beror på att en sugar glider som väger 100g ska äta max. 20g mat / dygn. Man kan inte träna för mycket varje dag, och även om man använder vanliga maten som belöning kan det vara svårt. En anledning kan vara att man väljer fel belöning. Sen, använder man den maten som sugar glidern gillar mest, riskerar man att förstöra balansen i kosten. I vissa fall, får att få dem äta saker som de skulle, men de vill inte, måste man blanda maten till en röra. Dessutom, enligt lag, ska man främja naturliga beteenden, vilka kan också vara förknippade med maten och då är man tvungen att använda den lilla som man har (20-25g) till berikning istället.

Det andra problemet är att man måste belöna konstant, för att förstärka beteendet. De har stor inlärningsförmåga - de lär sig väldigt fort, men de visar också mycket flexibilitet i det. Med andra ord, extinktion eller avlärning (som man kallar det i litteraturen) sker också ganska fort. Att förstärka konstant kan vara en utmaning, med tanke på att man hara bara 20-25g mat i allt, som dessutom man måste dela med andra aktiviteter. För att ge ett exempel, jag delar en banana chip (funkar som godis) eller hälften av en pekannöt till 7 sugar gliders under en vecka.

Minoth
0

funkar de inte att ha en pinne doppad i honung så får dom slicka på den en gång som belöning

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Ypsilon1
0

honung är en bra ide. jag använder också gräshoppor eller zophobas på burk. det som är viktigt är att man inte övermatar dem.

försöker man 3 gånger med 3 zophobas (som utgör kanske 5 g), ska man mata 5 g mindre den dagen, typ :)

xjanniex
0

Ja det där med maten är ju krångligt, man har inte så mycket spelrum. Men vi får se hur det går, just nu ligger träningen på is, jag får se hur det blir senare, om jag går in för det.
Tobie är så vansinnigt lätthanterad så skulle jag träna henne blir det mest för skojs skull, just nu ligger hon på sitt favoritställe innanför min tröja och sover.

Har ni någon gång sett gliders samla bomaterial med svansen? Jag såg Tobie springa runt med en bunt strå inrullad i svansen precis som en possum här om dagen. Jag visste inte att de kunde göra så då det inte direkt är en gripsvans de har. :)

Ypsilon1
0

He-he, jag har bara läst om det. Fast de flytar ganska mycket på vissa saker, små grenar, kokosfiber och strå… men har aldrig sett precis hur det går med transportering av sånt Skrattande

xjanniex
0

Ja det såg verkligen lustigt ut :)