Beostare
Hej!
Min mor och jag funderar på att skaffa en/ett par beostarar men vi hittar ingenstans där man kan få reda på krav på vad som krävs för att ha dem och inte heller några foder eller skötselråd. Om det är någon som har/har haft beostare så vore all hjälp uppskattad!
Har ni testat att söka på det vetenskapliga namnet och/eller dess engelska namn? Detta verkar vara den absolut vanligaste av frukt och insektsätarna (softbills på engelska) som hålls i fångenskap. Det finns garanterat massvis med information om ni bara letar rätt. :)
Jag har ingen beostare men jag är intresserad av softbills och läst en hel del om denna typen av fåglar. Har därför småläst lite även om beostaren. Vad gäller foder så äter dom insekter och frukt/grönt. Absolut inga fröer, dessutom är dom känsliga för järn. På det sättet är dom krångligare än fröätande fåglar. Det är viktigt att ni sätter er in i kosten ordentligt. Saker som t ex apelsin bör inte ges eftersom c-vitamin ökar upptagandet av järn.
Idag finns det färdigt foder med låg järnhalt just för "softbills" som man kan kompletera med. Men stor del av kosten bör ändå bestå av färskt mat.

Vad kul att höra att ni funderar på Beostare(Gracula religiosa). Helt underbra fåglar och så kloka. Har haft flera stycken i olika omångar. Är det någon speciellet du vill veta?
Misstänker att dte är den "lilla"Beostaren (Gracula religiosa indica)som ni funderar på, det det är den som är den mest vanliga/kända. Dom finns flera underarter som skiftar i storlek. Den lilla som jag nämde samt mellan/stor.
Mvh
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fråga även på burfåglar.ifokus
Jo jag och min mor har kollat runt efter fakta och diskuterat frågan med varandra och resten av familjen men då de visst ska skita ner väldigt mycket så tyckte min mor inte det var acktuellt att ha någon här hemma. 
Så det blir nog ingen för vår del.
Jo det där med vad fåglarna äter påverkar helt klart deras spillning.
Om ni ändå skulle vilja läsa vidare och är intresserade av böcker så dela med mig om vilka böcker jag har där det står om beostarar.
Först och främst har vi Fåglar som sällskap och hobby av Jan Högberg och Britta Lundgren. Den beskriver beostaren och en massa andra fåglar lite kortfattat. Det räcker inte att läsa den och sedan åka och skaffa djuret men den är intressant att sitta och bläddra i.
Beostaren tas också upp i boken Softbills av Martin Vince. En mycket bra bok som dock har 15 år på nacken. inns risk att viss information där är gammal och har uppdaterats.
Men den boken jag allra bäst kan rekommendera är Frugt- og insektæande fugle av Eddie Bach, Flemming Nielsen och Torben Rafn. Den är på danska men jag tycker det går helt okej att förstå ändå. Tycker detta är en fantastisk bok på ca 250 sidor. Den går in på djupet av foder och andra nyttigheter.
Tack för tippsen ska kolla efterdem på bibblan när jag är där nästa gång.
Jag är fortfarande inntresserad av beostare och kommer därför att läsa vidare om dem för att få reda på så mycket som jag kan om dom
, dock så blir det inte innan jag flyttar hemifrån (vilket jag hoppas sker innom en inte allt för avlägsen framtid) då jag inte får ha riktigt det jag vill medan jag fortfarande bor hemma men så länge det inte är mitt hus så får jag finna mig i att få vänta något år tills man kommer ut ur detta huset.