pygme gris
Hej.
hur hittar man uppfödare till pygmegrisar?
kollar lite på nätet men hittar inget.
någon här inne som vet?
Hmm…. jag känner till minigrisar, men pygmégris, är det någon annan slags ras, eller är det samma slags gris men olika namn? :P
De ska vara en mindre variant :) vet inte så mycke mer. de är en vän till mig som söker :) men hittar inge info om dom lr nått.. hm
Har hört att det som kallas teacup-pigs bara är vanliga hängbuksvin som är svältfödda, att de i vuxenålder fortfarande väger uppåt 30 kg och då inte är så söta längre :p Men jag hoppas att det är fil för en liten minigris vill jag ha! Men en 30kg galt är ju liksom en annan sak, hur trevliga de än är så funkar det nog inte för mig. :P
hm, nej man vill ju att den alltid ska vara liten och söt :)
Tja alltså, av samma anledning som vissa vill ha chihuahua och inte en labrador till exempel.. stora grisar är säkert jätte trevliga men det är ju ändå stor skillnad på något som väger ca 1-1,5 kg och något som väger 30+
Men som sagt, jag hoppas jag har fel.. en liten gris vore mycket välkommen här.
nämen titta! :D
Men vad underbart! Jag hoppades ju som sagt att det jag hört var falskt och jag är jätte glad att det var det! Hon är ju helt bedårande, snälla kan du berätta hur de fungerar som husdjur! snälla? :D
Inte helt falskt dock. Pga att microgrisarnas mutation (vilket det fran borjan var) ar relativt ny sa ar det manga som har kopt just microgrisar och sen nar de vaxt till sig och blivit vuxna sa ar de lika stora som en normalstor gris. Detta aven med minigrisarna, dock har de blivit farre allteftersom. Det ar inte sa att det ar folk som ljuger eller svalter sina grisar, det ar bara en fraga om att genen inte varit (ar, vad jag vet) helt "under kontroll" eller vad man ska saga. :)
#8 Hon har en egen liten tråd här också, där det kommer upp lite fler bilder på henne! :)http://exotiskadjur.ifokus.se/discussions/4eed426dd4ebea76240029be-mitt-exotiska-djur
#9 Jo det kan jag tänka mig faktiskt! Dock att de bara skulle vara svältfödda hängbuksvin är ju lite fel.. ^^ Men men, vi får väl se om hennes gener får spel eller om hon håller sig lika liten som sina föräldrar!
Men lite basics om Kelly som husdjur:
Hon är extremt social, och vill inte ens sova själv. Hon sover alltid med en av oss människor eller med en katt. Hon älskar att gosa och "bökar" alltid ner sig i knäet på en när man sitter tillgängligt.
Hon är väldigt krävande och vill ha umgänge hela tiden, så hon blir deprimerad efter för många timmar ensam. Hon har ett väldigt temperament och personlighet, och kan bli grinig! Ibland är hon sur på oss för att vi kallat henne tjock, t.ex. Vet inte hur hon förstår det, men hon surar till man överröser henne med komplimanger.
Hon äter typ havregrynsgröt, havrekli, potatisskal och sådant som vanliga grisar äter, inga animaliska produkter alls
Hon har en kattlåda inne som hon kissar i, annars går vi ut och går med henne så att hon kan göra nr 2 utomhus. Hon har ett litet koppel med sele. Grisar ska gå på promenad några gånger om dagen, men Kelly hatar det särskilt när det är så kallt så vi får tvinga ut henne mellan varven.
På vintern behöver hon ha små tröjor utomhus så att hon inte fryser. Hon viftar på svansen när hon är glad och att äta är målet med hennes liv.
Kelly är som en liten hund fast extra krävande ungefär! Och så försöker hon alltid sno mat, haha :) Är det något mer ni vill veta så kan ni bara säga till! :D
oj, wow, hon verkar verkligen underbar… hur länge lever dem?
#11 Tackar! :D De lever mellan 10-25 år vad jag har hört :)