Djurparkstillstånd?
Hallå!
Jag har under en längre tid haft tankar kring att ansöka om djurparkstillstånd. Inte för att öppna ett zoo eller liknande, men för att själv få chansen att ha och föda upp korpar och möjligtvis andra djur i framtiden(vissa av er kanske redan vet detta).
Har även haft tankar på att ha utländska arter utav dessa för att slippa ansöka om tillstånd, men jag vill verkligen göra allt jag kan för att försöka.
Detta är ett projekt som jag faktiskt planerar att genomföra, bortsett från att jag får tillstånd och så vidare.
Har läst en del på naturvårdsverket och har haft kontakt med en person på jordbruksverket, men har ändå inte fått helt klart för mig hur detta verkligen går till.
Finns det någon här som har koll på vilka krav det ställs för att man ska få en ansökan att gå igenom, och hur man går till väga? Kanske någon som gjort samma sak som kan beskriva proceduren?
Kan även tillägga att detta projekt inte ska genomföras förrän om kanske 10 år eller mer, men jag vill verkligen vara förberedd på så mycket som möjligt för att veta hur allt ska planeras. Även då det blir aktuellt så kommer det ju att ta tid.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Ska du bara ha det för dig själv eller som offentligt förevisning av djur?
Mvh medde
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#1 Tanken är ju att det ska vara för mig själv, men jag vet inte hur djurparkstillståndet ser på allt. Jag har för mig att jag hörde att någon fått djurparkstillstånd trots att de hade djuren privat, men det kan ju vara bara skrön aswell.
#3 Det vore hjälpsamt! Har själv mailat med jordbruksverket enbart, men det är så svårt att få varandra att förstå ordentligt ibland, haha. Tänkte kontakta naturvårdsverket, men vet inte riktigt hur jag skulle ta och lägga fram min fråga.
Jag har kollat där, men antingen så är jag lite trög i starten eller så står helt enkelt inte det jag vill ha reda på. Ibland kan jag ha svårt för att förstå utan att få det väl förklarat, det är en liten last.

Tror det är förenat med en hel del kostnader. Vet en bekannt som har "öppen gård" med lantdjur och om jag inte missminner mig så gäller föjande:
Om det är djur med "visning" (även tex om du har ett cafe men djur på plats som gästerna kan se) och har sammanlagt fler än 7(?) arter så måste du ha tillgång till veterinär (vet ej om det krävs at du har den anställd eller om ni bara sammarbetar) samt att du måste bekosta länsstyrelsens kontroller, har för mig det var 1 gång per månad.
RIktigt så enkelt är det inte. Ett tips är att läsa http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/978-91-620-0161-2.pdf