Kan en 10:åring vara med en chinchilla?
Hej!
Alla skriver/säger att chinchillor inte är lämpliga för små barn, och det kan jag förstå eftersom de är egensinniga och kan hoppa. MEN vilken ålder menar de egentligen när de säger "barn"? Vilken ålder är gränsfall?
Väldigt tacksam för svar!!
Mvh ChillaFlickan
10 år är absolut inga problem. Inte yngre heller tycker jag, allting handlar om uppfostran och hur barnen är.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker att deti nte spelar någon roll om barnet är 5 eller 15 år gammalt, sålänge det är ett lugnt barn som kan vara tyst, lugn och försiktig med/runt chinchillorna och kan vara beredd på att de skuttar och är snabba.
Det är nog mest det som folk tänker på då de säger barn, eftersom att barn oftast kan vara pratiga, högljudda och i vissa fall hårdhänta. Sedan finns det många undantag, såklart.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Tack för svaren! 
Det är ju väldigt individuellt, finns barn som ej bör vara i närheten av någon levande varelse ö.h.t. och barn som med lätthet kan hantera många smådjur utan problem.
Beror på person. Känner vuxna som inte borde äga djur, vissa av de gör det ändå :(. Känner små barn som passar perfekt som djurägare. Känner du dig mogen, så är du säkert det. ¨Se bara till att du vet så mkt som möjlig om chinchillor, och får ekonomisk hjälp av päronen, annars kan det blir strul.
Okej, tack :)