Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettavel-uppfödare
Läst 4137 ggr
Minoth
0

Tips så jag inte gör fel nu!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina pygmémöss fick ungar igår. Mamma magen var helt borta och hon är och äter hela tiden. Har sett till att hon får massa bra mat hela tiden. 

Nu till frågan. Jag har inte kollat på ungarna än för jag ville fråga först lite. Dom är inte tama pygmémössen och är väldigt rädda av sig.
Kan jag lyfta bort hö och toapappret som ligger över mössen och kolla på ungarna?
Föräldrarna kommer springa iväg i panik om jag lyfter och kollar där. Men dom kommer väl tillbaka? Känner att jag måste kolla så ingen är missbildad och så alla ser bra ut.

Kan dom överge ungarna för att jag skrämt dom så? 

Ungarna vet jag ligger på en liten fleece filt under massa hö och toapapper.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Ratata
0

En uppfödare som jag köpte en pygméhanne från brukade alltid ta upp och pilla med bebisarna dagligen. Hon sa att det bidrog till att ungarna blev mer hanterbara och jag måste ge henne att den lilla killen som flyttade hit var himla trygg i de flesta situationer medan hans fru var en riktig liten fegis.

Vad jag vill ha sagt är att om hon kunde pilla på alla sina kullar dagligen, lär det inte vara någon fara om du tittar till dem en gång.

Minoth
0

Tack! tänkte faktiskt lyfta höt som ligger över och kolla till dom nu. Kanske ta ett kort och räkna dom :) Kommer nog vara små som riskorn eller något hahah

Minoth
0

Det värsta tänkbara hände nu.
Såg att dom gjort bo i en sån Halv plastväxtboll. Inte alls under all hö som jag trodde. Jag lyfte boet och kollade på ungarna, 5 st. sen fick honan panik och hoppade rätt upp i luften och ur terrariumet. Hon landade mjukt på en kudde som låg under terrariumet (TACK OCH LOV!) men föll ändå en meter. Sprang rätt ut i rummet och jakten var igång. Jag fick snabbt lurat in henne i gardinen och lyckades fånga henne. Jag fick holla henne i svansroten och lyfte in henne i terrariumet. 
Precis när jag skulle släppa så bet hon tag i mig det hårdaste jag kunde och jag ryckte till men hon landade mjukt i höt. Jag blöder och kommer på att under tiden jag jagade honan så var terrariumet öppet. 

VART ÄR HANEN? Har han hoppat ut? Är han kvar?

JAG VET INTE!!!!!! Dom har så många gömställen och så stort terrarium och är så snabba. JAg hittar honom inte! Ska fortsätta leta i terrariumet nu.

Minoth
0

Hittat hanen! Nu är dom båda i terrariumet igen. Hoppas att dom inte överger ungarna nu :( 

Fyfan vilken panik jag hade. Jag vände upp och ner på hela jävla rummet…..
Tur att inte hundarna var här när honan rymde.

Ska inte öppna och göra något nu i terrariumet tills ikväll. Så dom verkligen kan lugna ner sig

xjanniex
0

oh hjälp, vilket drama! Tur att det gick så pass bra som det gjorde ändå! Kan känna svetten som dryper om en när man får panik sådär, har varit med om att gerbiler kommit lös när katterna är i rummet, då slängde man sig efter katten med ett vrål :P annars hade det blivit en mätt och belåten kisse :P Men nu var det ett år sedan jag hade gerbiler, så nu är det inte lika mycket dramatik här hemma. tack och lov.

Minoth
0

Ja nej fyfan va obehagligt det var! stackars Amy… Att hon blev så otroligt stressad att hon bet mig. Dom rör ju sig i ljusets hastighet också. Hade himla tur att hon gick in i gardinen och jag kunde fånga henne. Men var nästan nära på att krossa henne en gång. Höll liiite för hårt mitt i all panik. Men hon ser ut att må bra iaf. 

Hoppas på att hon är inne hos ungarna nu. Ser henne nämnligen inte. Så jag tror det

MoaL
0

Ojoj vilken panik du måste ha fått! Skönt att alla är inne i terrariumet nu i alla fall, och att ingen blev allvarligt skadad. :) Grattis till småbebisarna. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ratata
0

Oj vad stressigt det måste varit för både dig och mamma mus.

Bra att du fick tag på henne och förhoppningsvis tar hon fint hand om barnen i fortsättningen, hon var ju inte borta länge och instinkten borde vara stark. Hoppas det blir bra med de små :)

Minoth
0

Hon är hos ungarna nu och pappa också. Så det går nog bra! Hon äter  mjölmasknymfer just nu :) Laddar upp