Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: pungdjur-råttdjur
Läst 3120 ggr
xjanniex
3

Uppdatering angående Tobie

Hej. Jag tänkte att jag skulle skriva ett inlägg här om hur saker och ting har utvecklats med mina sugargliders för att undvika framtida missförstånd.

Som en del minns var jag ganska gravt missinformerad när jag köpte min första sugerglider hona Tobie, jag hade fått klartecken från uppfödaren som jag köpte henne ifrån att man kunde ha dem 1 och 1.
Men när ni förklarade för mig att de var lag på att ha dem minst 2och2 för att de var flocklevande djur som mår bra av att må i grupp så började jag leta efter en kompis till Tobie och fick ca en månad senare hämta Ruh hos GAS1.

Introduktionen gick bra och Tobie var glad åt en vän, men hon var inte särskilt snäll mot Ruh, visade upp ett mycket dominant beteende bland annat snodde Tobie mat ifrån Ruh hela tiden och puttsade henne mycket våldsamt.

Ca 6 månader senare tog jag emot 2 tjejer till från GAS1 då de inte fungerade med resten av hennes grupp, jag tänkte då att det kanske skulle ändra grupp dynamiken och Tobie skulle lugna ner sig lite. Så jag tog hem dem på prov, efter ca 1 vecka sov de alla tillsammans och saker och ting såg ut att gå ganska bra, men sedan började bråken.

Tobie bråkade mycket med alla andra, Ruh och de två nya tjejerna funkade bra ihop men Tobie var en liten tyrann som jagade, inte lät de andra äta ifred, och var allmänt stressande för de andra.

Det märktes på dem att de var stressade och själv slet jag mitt hår i frustration, jag som trodde att det skulle bli bättre, istället hade det blivit värre då inte ens Ruh kom överrens med Tobie längre. När de bott här i mer än 5 månader och det bara blev värre började det kännas ohållbart.

Så efter att samtalat mycket med GAS1 bestämde vi att de andra tre tjejerna skulle få flytta tillbaka till henne medan Tobie fick vara kvar här som ensamglidare.

Det var ett svårt beslut att fatta då det kommer krävas mycket mer från min sida i form av att hålla henne sällskap och aktivera henne.

Visst hade jag kunnat behålla de andra tre och försökt sälja Tobie, men då hade jag bara skickat problemet vidare till någon annan, hon funkar troligtvis inte men någon annan glidare och därför hade hon antingen fått bo ensam eller sållts vidare gång på gång, något jag absolut inte ville. Skulle hon ändå bli ensam kunde hon lika gärna stanna här där hon känner mig och har ett starkt band till mig och min man.

De andra tre har alltså fått flytta tillbaka till GAS1 som under omständigheterna ändå vart glad då hon saknat dem.

Orsaken till att jag skriver allt detta är alltså för att jag i framtiden kanske skriver inlägg då det framgår att Tobie är ensam, då kan jag om det uppstår frågor länka hit så att folk förstår att hon bott med sälskap i 11 månader utan att det fungerat ordentligt. Jag hade inte låtit henne bo ensam och jag tyckte att det fanns något annat alternativ.

Om någon annan har erfarenhet av ensamglidare får ni gärna skriva och berätta om er erfarenhet och tips på hur man kan göra för att minimera deras ensamhet.

mvh
jannie och tobie

zickan
0

Rätt intressant att tobie klarar att vara ensam. Men bra att du förklarar det hela :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

xjanniex
0

Ja, jag ser inte direkt något alternativ, hon är så pass dominant mot de andre.. möjligtvis skulle det kunna fungera med en fertil hane.. men jag vet inte, är inte redo att ha någon uppfödning här hemma.. Men jag har fått förklarat för mig att detta händer ibland sugar glider (och andra flocklevande djur uppfödda i fångenskap) nu och då, att det finns individer som inte funkar med andra. Men tro mig, jag försökte och hoppades länge.. men nu är det som det är. Än så länge har hon ju bara varit ensam i 5 dagar, men jag bär runt på henne innanför tröjan i princip hela tiden när hon sover och hoppas på att det ska göra henne mindre ensam. Sedan håller vår katt Baloo henne sälskap en hel del på nätterna, han är ju ingen artfrände, men de är vänner. Han brukar sova utanför buren och de nosar med jämna mellanrum på varandra genom nätet.

Risken med ensamma individer är ju att de blir deprimerade/uttråkade, hur upptäcker man detta (inte för att jag tror hon är det, men vill ju upptäcka det fort om det händer) jag antar att de äter sämre.. är mindre aktiva, kan lägga sig till med beteendestörningar som att tugga galler kanske? Skäller mycket kanske de också gör då.. någon som vet lite mer?

zickan
0

Jag dömmer inte. Tycker fenomenet är intressant. Hört så mycket att de inte kan klarar sig ensamma. Intressant när man lär sig nytt :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

xjanniex
0

Ok, ville bara vara tydlig. Ja jag hoppas ju med allt jag är att detta ska gå vägen, vet inte vad jag skulle göra om något hände henne, hon är mer som en valp än en sugar glider…

Ypsilon1
0

Jag är säker att allt kommer gå bra, och "fenomenet" är vanligare än man tror. Vissa sugar gliders är lätt att para ihop med andra, även efter de tillbringat ett eller två år ensamma, medan andra bygger starkare band med sin människovän. Det ser ut som om Tobie tillhör den sista gruppen - hon är mer en valp än en suggie, som du beskriver.

Jag har erfarenhet av en hona som hade svårt att bo med andra honor. Hon var lite långsammare än de andra och klarade inte konkurrensen. Vi såg det från början att hon var långsammare och rörde på sig lite olika. Vi kollade med en veterinär, men hon kunde inte se någonting fel på henne. Efter en tid, insåg vi att hennes naglar växte fel, som gjörde att hon var så långsam och även fastnade i all berikning som var tillverkad av fleece. Vi fick klippa naglarna, hon har också fått massor med lämplig berikning. Och det gick ganska bra, nu är det bara en nagel på varje baktass som behöver fortfarande korrigeras.

Det är sant att sugar gliders tenderar att bli deprimerade och även dö det, men såna extrema fall gäller mest "strongly bonded" par. Förra året fick Maja och Kanzi tillbringa en natt i olika burar, Kanzi stannade med barnen på övervåningen, Maja flyttade till en voljär för att kunna börja med en introduktion. Hon åt nästan ingenting, gjörde nästan ingenting, bara hängde från boet, och det såg ut som om allt hängde på henne, örön, alla muskler. Hon fick flytta tillbaka med Kanzi dagen efter. De tillbringade hela dagen och natten tillsammans, hela tiden tillsammans, när de skulle äta, springa i hjulet eller på grenar eller när de skulle vila på en hylla.

För att vara säker att inget händer, kan du börja med att väga Tobie varannan dag. Den första månaden kan avvikelser förekomma, men om hennes vikt blir stabil därefter är det ett tecken på att hon mår bra.

Det är viktigt i alla fall att inte glömma att ensamma sugar gliders utgör fortfarande ett undantag. Att Tobie trivs som ensam glider och beter sig som en valp är fortfarande ett undantag och väldigt speciell. Om man funderar på att skaffa sugar gliders, rekommenderar jag att man skaffar minst två från början.

Jag ska också meddela att de tre som flyttat tillbaka mår bra, de bor nu i barnburen, på övervåningen, och jag hoppas att den nya bur enheten blir färdig på lördag. De har redan börjat "prata" med de andra, det blir en massa hissande ock skällande på natten. Men det är ett bra tecken och man kan hoppas att de kanske skulle fungera med de andra. Det vore välidgt kul att ha dem tillsammans på 16kvm istället för att dela utrymmet.

xjanniex
0

Ja absolut, att ha gliders ensamma är ett undantag och absolut inget jag rekommenderar om man inte VET att det inte fungerar på något annat vis.

Jag ska börja väga henne idag, tack för tipset.

:)