Lämmel som husdjur?
Hej, jag skulle vela skaffa en lämmel som husdjur. Vad ska dem ha för skötsel, bur osv? Vilka raser är det man får ha som husdjur? Jag är mest intresserd av fjällämmel. Vet du något? Då är jag tacksam för svar!
Minsta lagliga ytkrav: 2kvm om insyns skyddat ovan ifrån. Annars 4 kvm.
Hälsningar Malin
Oj, visste inte att man fick ha lämmlar, är det en myt att de kan dö av ilska? (om det är sant, vad är de de faktiskt dör av, en hjärtattack?) Tittade på lite filmer på youtube och där var det många ilskna lämmlar som gick till attack mot kameran, stackars djur. Hurdana är de att ha som husdjur?
#1 Okej, kan dem bo ute? Vet du vilka arter man får ha som husdjur? Får man ha fjällämmel? Min favorit nämligen.
Hör med JBV om det du inte kan finna på deras sida.
Hälsningar Malin
Bumpar denna tråd och vill gärna veta om det finns fler här inne som har eller ska skaffa lämlar som kan berätta hur de är som husdjur? Har någon bilder? Finns det uppfödare i Sverige? Mm.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Inga uppfödare i sverige så vitt jag vet, jag var, men det finns inget intresse för dom då dom är otroligt lika vanliga dvärghamstrar till utseendet.
Även så till sättet, dom är stirriga, kan bitas om dom blir hotade eller är rädda, blir inte lika lätt tama som dvärghamstrar, inte säkert du har tur att få den tam överhuvudtaget.
Hälsningar Malin

Finns en uppfödare i Sverige som har två kullar stäpplämplar just nu.
#6 Själv tycker jag att lämlar och dvärghamstrar är rätt olika till utseende, men kan förstå ändå!
Så de är rätt krävande och svårhanterade dvs? Kan anta att de inte hunnit bli avlade av människor i många generationer, men vissa djur kanske helt enkelt inte passar som tamdjur.
#7 Vet du om hon har någon mailadress eller hemsida som man kan snoka på? Kommer inte vilja ha nu, och kanske inte sedan heller, men det skulle ändå vara intressant att prata och fråga!

Har du facebook? Han finns där nämligen.
Det har jag, så om du vet att han inte har några problem med mystiska facebookpersoner så skulle jag gärna skriva några rader till honom.
(det lät rätt hotfullt det där.. hahaha
)