Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 1657 ggr
[aammE]
0

Mat till pygmémöss?

Har funderat på att skaffa sådana (eller rättare sagt, jag vill ha sådana men min sambo är skeptisk) men jag har aldrig haft just sådana själv. Så jag tänkte ge fyrkronskross som bas och blanda i lite undulatfrön, små frystorkade insekter, krossad hundmat (orijen) och krossade ärtplattor/torkade morötter. Utöver de så skulle de få geggor och annat gott precis som de andra mössen.

(Har publicerat samma inlägg på mus.ifokus)

Ceciliaolucifer
0

Det låter bra det du nämner. Variera i fröblandningar. Dom älskar gurka och sallad. Ngt dom verkligen behöver är protein.

Mjölmask är ngt dom uppskattar och är en oerhört stimulerande måltid för dom.

Ratata
0

Blandade alla fröblandningar jag kunde få tag på med små frön och hade det som bas och blandade i lite müsli och annat som hirshflingor, linfrön, sesam tex för att variera. Frystorkade märlor (sköldpaddsmat) brukade jag ha i också och de ÄLSKADE mjölmask, som #1 skriver. Fick dem att ta unga kackerlackor också, men mjölmask var helt klart favoriten. Vågade mig inte på att ge dem syrsor då de kan bitas och hoppa, men skulle inte förvåna mig om de tog dem också då de kunde vara riktigt snabba på att döda när det gällde.

I färskmatsväg vill jag minnas att de främst åt söt frukt. Vindruvor och mango gillade de (uppskuret i små små bitar) och det hände att de tog lite grönt jag hade plockat ute också, tusenskönor tex, men de var inga storätare på annan färskmat än mjölmask egentligen.