Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettburar-bostad-byggen
Läst 15859 ggr
Ypsilon1
1

Ny bur åt sugar gliders

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har äntligen börjat projektet, dvs ny bur åt sugar gliders, på 240-180-220 (l-d-h). Jag räknar att dörrar (köpte dusch skjutdörrar på blocket), nät och den tredje väggen är uppe i helgen

OSB-skivorna och golvet kommer att isoleras invändigt med ålderbeständig plast och täckas med korkskivor så att mina sugar gliders får flytta in redan innan jag hinner köpa alla backgrunder och tillbehör som planerat. Hoppas att det blir färdigt (med backgrund och allt) i oktober :)

[isdrakee]
0

Kul med stora projekt. Ska bli jätte kul att följa. :)

Blev nyligen klar med ett terrarium i samma storlek (men inte alls lika hög). Det var inte alls lätt. XD

xcess
0

Oj jösses! Denna tråd har jag längtat efter att någon ska starta! UPPDATERA ofta och mycket. Tyst

Hököga från mig på denna tråd!

Ypsilon1
0

Det kommer inte att bli några uppdateringar innan måndag. Ska åka och lyssna på Applied Ethology Konferansen in Uppsala under veckan, men hoppas att vi hinner sätta upp dörrarna och den tredje väggen på söndag.

Det tog 2 eftermiddagar att sätta upp golvet och de första 2 väggarna, men dörrarna och skivorna och reglerna var redan köpta sedan maj / juni. Det tar inte så lång tid att bygga, men det kommer att bli ett långsamt projekt för att det är för dyrt att köpa allt samtidigt.

Jag har hittat någon som säljer bambu och även bark mattor Tyvärr vet han inte vilket träd som barken kommer ifrån; bark matta på väggen skulle bli väldigt häftigt åt sugar gliders, tycker jag. Annars tänkte jag köpa ett par bambu Panicule matta (tillverkad av bambu toppar) och sätta den på en av väggarna och kork-bitar. En vägg kommer att täckas med cocosmatta som jag redan använder i deras befintliga buren.

Jag har även funderat sätta ihop 6 XL gnagar-broar då blir det en bit vägg (50 cm bred, 2,1 m hög) som ser ut som en skog :)

Jag måste också fundera om golvet, om vi ska bygga ett dränering system; då kommer allt tvättning och städning hända på plats

Andra saker som jag tänkte köpa är Epi-Web grenar som man kan sätta ihop och bygga träd. Jag använder redan sådana och är helt nöjd :)

Alla förslag och, mest viktigt, konstruktiv kritik är varmt vällkomna :)

xcess
0

en liten fundering med epi-web!

Min bror har det hemma och det måste vara jätte hög luftfuktighet, hur fungerar det i buren? Jag tänkte på om detär bra för deras päls och hud med så hög fuktighet?

Ett alternativ kanske skulle kunna vara attgöra en sikamix vägg med mycket kokkosfibrer och torv? bode bli billigare än måga andra alternativ? då borde man kunna trycka in xl gnagarbo på vissa ställen så det blir som grottor? (detta är bara en fundering och jag är inte säker på att det fungerar?)

http://www.csports.se/player.aspx?group=54&class=1

(en som bygger det som bakgrund i sitt terrarium) Har det själv i ett av mina terrarier.

Sikacim ska vara ogiftigt.

En annan sak jag tänkt göra i mitt sugis rum är att ha en julgransfot med en stor gren(träd) i så slipper man sätta fast det= änklare rengöring.

Längtar tills uppdaterignarna kommer

xcess
0

och det här glömde jag i mitt inlägg

kanske kan vara något?

http://www.beckorep.com/files/images/tagvirke/kokoslina/9mm_5m_kokos.html

finns jätte tjoka med

Ratata
0

Åh jag älskar att följa projekt som detta. Det kommer säkert bli hur snyggt som helst! :D

Ypsilon1
1

#4: det var kanske lite förvirrande att jag nämde epi-web och dränering i samma inlägg. dränering var menad för när jag kommer att tvätta och rengöra väggarna (med vattenslang)

epi-web är ett plastbaserat material som imiterar dicksonia. jag tänker inte bygga ett regnskogterrarium eller eTT vivarium även om jag hade fantiserat om sånt :) men sugar gliders och levande växter i samma bur = döda / förstörda växter :) jag är dessutom rädd på just fuktighet och bakteriekontroll i ett sånt miljö. jag ska inte använda epi-web som backgrund, men bara epi-web grenar för att bygga ett par träd (som på bilden; där kan man se 2 epi-web grenar på 65 cm som blev till ett 130 cm träd och  också en "easily removable" installation; lite som julgrenfoten som du beskriver). Jag ska ge dem också äkta äpple grenar och sånt, men fördelen med epi-web (enligt min erfarenhet) är att man kan lätt sterilisera den (genom kokning eller microvågsugn) och att materialet bibehåller samma egenskap i mycket längre tid än äkta grenar;

jag skulle gärna använda några större grenar som ser ut som träd, men har ingen aning var man kan få såna. jag ska be en granne om de planerar trimma sina äppleträden som är mycket större än vad vi har på landet. då blir det kanske äkta "träd" och inte bara grenar i buren :)

att använda gnagarbro som grottor är en bra idé, men då skulle jag använda lite mindre. XL var tänkt som en typ bakgrund som erbjuder väldigt bra klättermöjligheter.

jag skulle också få veta mer om hur funkar med en sikamix vägg. det kan vara en "cost effective" idé om materialet är lätt att rengöra med borste och vatten och sen sterilisera med virkon; dvs om materialet inte absorberar virkon. berrätta gärna om du vet mer :)))

det där kokosrepet som du länkar till ser ut som ett måste :) man kan göra så mycket med bra (både snygg och ekologiskt) rep.

tack så mycket för alla förslag och hoppas att det inte blev för många konstigheter i min svenska  :)

Ypsilon1
0

Jag har hittat lite mer om sika-blandningen på repti.net

Det ser ut som en säker väg till en väldigt snygg bakgrund :) Jag hade funderat om något liknande, men tänkte använda terraform (i Nevada och Mangrove färg) från dukalege.dk

jag ska tänka mer på design nu, på att anpassa de olika optioner :)

men en del ska bli definitiv med korkbitar, ungefär som på bilden - det en mushjort från Parken Zoo, men i en hörna kan man se lite av en sån vägg av barkbitar

xcess
0

Jag tycker det är en ganske bra lösning. Med undantag för rengöringen, eftersom sikamixen sitter fast i bakstycket kan man inte ta ur den och göra rent den men det borde gå att spola av den i "buren" eller terrariet om man ahr det i det.

hur man gör en sika bakgrund

Grunden byggs av fogskumm innan fogskummet stelnat kan man sätta fast grenar bark elelr vad man vill ha. När fogskummet stelnat skär man ut den till den form man vill att den ska ha.

Efter det blandar du sikanmixen (Sika-blandningen består av SikaCim, vatten & blomjord, blandas till en smetig gegga.) och kladdar över fogskummet occ trycker ev fast mera kokkosfibrer eller torv.

Låt torka 2 dygn

klart

här är en lnk från en som bygger en terrariebakgrund

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=270949&gid=481734

Ypsilon1
0

tack så väldigt mycket en gång till ! det blir en massa sikamix på nedre delen; jag kommer att snygga det till med terraform, bara för att få mer färg och mer visuell stimulering. övre delen var tänkt i olika kokos, kork, trä-bakgrunder, för att erbjuda på visuell, taktil och motorisk stimulering

nedre delen kommer att byggas med små kullar längs väggarna (där man kan sitta och leka med dem) och fall, så att allt vatten (när jag städar / tvättar) rinner till en "collecting" punkt

har hittat en sånt matta på Bauhaus. Tyvärr det gick inte att förstå från vilket träd kommer barken ifrån. Det heter "Rindeholz" och det betyder "Barkträ". Jag har frågat lite runt och allt jag fick var barrträd. Men om man tänker använda det i en bur, blir det en stor skillnad mellan tall (som man aldrig ska ha pga andningsproblem, to say the least) och furu (som går att använda om ungtorkat). materialet (barken) var så lika det materialet som man kan se på Karlie och Trixie hus och leksaker till gnagare (de snygga, rödaktiga) att jag har börja kolla lite från vilket träd kommer materialet ifrån. Men kunde inte hitta något svar på trixie's eller karlie's hemsida. det står bara "Natural wood". Man köper dem (jag har flera såna) och tänker att de är säkra för att de säljs i djuraffärer. Men nu skulle jag gärna veta om det är tall eller furu eller något annat.

Hoppas det finns någon som läser här och har svaret

xcess
0

hum..

jag har letat efter sånna mattor som inte är av tall, köpte aldrig men vet att jag hittade gasnka bra saker ett alternativ kanske är kokosfibermatta?

http://tiamintia.blogg.se/

Den köper man i bra blomster affärer och ska vara 100% kokos obehandlad.

Tyvrr står det helt still i mitt huvut föröverigt.

Kommer det några bilder?;)

Ypsilon1
0

jag har redan kokosmatta som kommer att täcka 2 kvm vägg (ska använda den som finns i befintlig bur). det funkar väldigt bra, är lätt att tvätta och de älskar den. men tänkte variera med andra material som sagt, också för att ge dem möjlighet att slipa klorna lite på ett naturligt sätt :)

det ser ut som korgpil kan vara en lösning på ytterligare 2 kvm (det finns obehandlade mattor på bauhaus; jag har forskat en massa igår för att kolla om korgpil är farlig). det är i allt ungefär 10 kvm vägg som kommer att täckas med olika material och sen blir de 2 kvm (ungefär) glassdörrar, och resten med nät.

Jag hoppas att bilder kommer snart, Min sambo fick tyvärr matförgiftning i helgen och vi hann inte bygga så mycket. Det är han som är händig och gör det mesta, jag är bara assistent Skäms och planerar material

xcess
0

aha hade missat det:)

En annan tanke jag hade var att man borde kunna fixa lite sälv binda i hopp buntar av björkris så det blir typ som mattan du skicka över i #10. den lär bli lite tjockare men det går kanske till mindre ytor om du vill ha flera olika matrial? kanske lite pilligt med.

Vid närmare eftertanke ska jag nog göra något sådant till mina och ha i någon del av buren.

Ypsilon1
0

det kan jag faktiskt försöka :)

men är inte säker om björk. för ett par månader sen fick jag syn på en väldigt snygg björkbark matta hos Blomsterlandet. Perfekt åt sugar gliders, tänkte jag. Men sen kollade lite och det står att björk kan orsaka dermatit. Eftersom det stod "kan", frågade jag här, på forumet, om andra har haft erfarenhent med björk. det ser ut som folk hellre undviker björk i buren Obestämd men äpple, ungtorkad furu, pil ser ut som ok lösningar :)

xcess
0

ok det hade jag ingen aning om! Tur att man lär sig.

Man kasnke kan göra det av pil  i stället??

Ypsilon1
0

yey, jag har hittat kokohumus för att blanda med SikaMix. Jag har läst att fördelen med kokoshumus mot torv / blomjord är bättre Ph (om man ska bygga under vatten, men det ska jag inte) och mer brunaktig färg. Sikamix finns att köpa på Beijer. Hoppas att vi ska börja med sika i heglgen.

Den trädje väggen (en halvvägg, resten blir nät) är uppe. Men det blev lite svårare med dörrarna som vi köpt för att skenorna är för korta och vi måste tillverka något som passar. Vi har kollat på många ställen, men kunde inte hitta någonting passande

xcess
0

:D kanon!

Vet inte vad det är för skenor men bauhaus (stava) har bra grejer och mycket grejor!

Ypsilon1
0

Det är väldigt udda skenor. Vi var på Bauhaus och de har en massa fina stålprofiler och skenor och sånt, men de passar inte. Vi funderade på att byta ut skenorna helt enkelt, men det går inte tyvärr. Man kan inte ta bort hjulen utan att förstöra dörren. Vi ska kolla om det går att såga bort hjulen istället, då kan vi köpa vanliga skenor

Min sambo har frågat inom byggbranschen och det ser ut som såna skenor inte längre tillverkas

Jag tog en bild på dörrarna (de är väldigt fina tycker jag). Skenan syns kanske inte så bra

Ypsilon1
0

Vi ska fortsätta med projektet som avbrutits pga mina många resor i månaden, men också pga av nya bebisar som tittat ut den 14e augusti

Vi ville inte ha konstiga lukter (som man kan ha från prime, gummi, fogskum och sånt) i huset

på bilden ses Maya med sina två bebisar (2 tjejer), en på ryggen, en på magen :)

Ypsilon1
0

I helgen har vi primat och fuktspärrat buren med gummi. Jag har också hämtat en massa terraform i olika färger som jag har beställt från Danmark.

Ikväll ska fortsätta med lite mer modellering och fogskum, så mycket vi kan innan de nästa bebisarna ska titta ut

[isdrakee]
0

Tänk på att terraform måste stå kallt. Jag hade min oöppnad i rumstemperatur och den möglade.

Projektet ser bra ut. :D

Ypsilon1
0

Tack :) och tack så mycket för tipset! Jag ska faktisk anmäla skador på 2 av burkarna, en Nevada och en Amazon. Halva Amazon ligger i förpakningen, utanför burken men det ser ut ganska användbar :)

Hur var det att arbeta med terraform annars?

Jag hoppas att jag blir färdigt med allt som involverar fogskum ikväll för att det luktar mycket och Minnies (min andra hona) bebisar ska komma out of pouch typ anytime. De första 2 veckorna är väldigt känsliga och främmade lukter kan leda till kannibalisering.

Nya buren finns på en annan våning men det luktar i alla fall ganska mycket

[isdrakee]
0

Jag har aldrig använt den eftersom min burk möglade och sen ville jag inte krångla med att skaffa en ny burk utan körde den klassiska metoden med cellplast istället. XD

Ypsilon1
0

Jag fick skicka tillbaka 3 terraform burkar som skadades under transport. Posten var inte lätt att prata med, men killarna på duka-lege är verkligen trävliga och de skulle skicka tillbaka nya burkar.

Jag har också börjat arbeta med terraform och det funkar perfekt, det är lätt att applicera på olika ytor och det spelar ingen roll om det är en vertikal yta. På bilden ses en stol armstöd som ska förvandlas till en gren :)

Ypsilon1
0

Bland 2 resor och arbete hann jag leka lite med Terraform och testa de olika färger. Jag älskar terraform. Det ser ut ungefär såhär i buren för tillfälle

Jag ser fram emot till Expo Stockholm nu i helgen och hoppas få köpa lite snygga barkbitar

Vi ska också besöka något sågverk i närheten och hoppas hitta passande grenar :)

candycandye
0

Följer tråden med spänning!Kanske en dum fråga men hur känns Terraform när det är klart?eller hur man nu sägerSkämshur känns matrialet..

Spännande arbete som ser supersnyggt ut!

Ypsilon1
0

Tack så mycket!

Terraform blir hårdt när den torkas. Sen beror på hur man vill arbeta med den. Jag ville ha den ganska jämn på botten så att det inte blir för svårt att tvätta. Men man kan också modellera grenar eller andra ojämna föremål. Jag har klätt, till exempel, en metallstege i terraform till att se ut som en trädstam. Det syns inte så tydligt på bilden, tyvärr

Nu väntar jag på lönen för att beställa lite mer terraform, denna gång lite mangrove för att avsluta de mörka delarna + moss structure för att lägga till några "lianer" och "grenar"

Annars hoppas att jag blir färdig med buren i oktober

anexus
0

Ett litet tips.    http://www.liroma.se Säljer krenlerade galler som ej är galvat, bara vanligt stål med masker 10*10mm, tråd 1,8mm  2000+1000mm   för ca 400kr/st +moms  dock så medföljer ej profiler, dvs ram, men det kan man köpa till för 40kr +moms per meter.   Men gallret är billigt tycker jag iaf.   Blir snyggt och rent.

Ypsilon1
0

Tack så väldigt mycket. Det är väldigt snygg och stabil lösning.

Tyvärr har vi redan köpt lister och nät från biltema och allt blev byggt med det nättet i tanke.

Men jag kan tänka mig byta någon gång i framtiden, för att det ser ut som den bästa lösningen för nät/ galler.

Ypsilon1
0

Jag har lyckats få tag på importören till den barkmatta som säljs på Bauhaus och fock reda på att det är kinesisk gran, ugntorkade. dvs ok att ha i buren. samma som man (trixie, karlie osv) använder till att tillverka småhus och andra tillbehör åt gnagare.

Bitar av denna bark matta ska monteras på masonit paneler så att det blir lätt att ta bort, desinficera och tvätta.

Jag har redan testat igår, har tvättat noga, desinficerat med virkon, sen torkade i ugnen några bitar som sen monterades på en panel

[isdrakee]
0

Den där barkmattan verkar intressant. Vad kommer den i för mått och vad kostar den?
Jag har gjort en låtsas bergsbakgrund till vårt stora terrarium som jag inte alls är nöjd med och skulle vilja byta. Vanliga korkmattor är snygga men jag har hört att ödlor ibland fastnar med klorna så dom lossnar, så denna barkmattan verkar bättre.

Ypsilon1
0

Den är 90 cm hög och 300 cm lång och den kostar 549 kr. Jag ska använda den lite olika än på bilden ovan. Jag kommer att fortsätta med att fastna den på masonit plattor, men utan att ta bort metalltråden som håller den. Jag tänkte täcka metalltråden med terraform i olika färger, så att det kommer att se ut som mossa, växter och sånt.

Och det kommer att hända en massa under veckan, jag har redan köpt allt material :)

Saiipz
0

åh, sitter o följer hur de går med spänning :D

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

Ypsilon1
1

bark mattan och det mesta av bambumattan är redan monterade på masonit plattor.

mina papper och pärmar blev till stor användning att hålla mattorna jämna :)

jag väntar bara på att få låna en kompressor till häftpistolen. Jag måste börja med nättet till taket innan vi sätter upp bakgrunderna, så att nättet

Ypsilon1
0
Ypsilon1
0

och en massa australiensiska växter som planterades i mars och maj och som kan ge fina grenar om ett år kanske

det finns eucalyptus (2 sorter), grevillea, callistemon och bambus

zickan
0

Ojoj inte litet projekt.
Kanske jag kan stjäla lite av alla bilder och information senare?. Detta vore ju inte helt fel att göra en artikel av. Hur man går till väga, Vad man bör tänka på, vad man kan använda etc .-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ratata
0

#37 Tumme upp för den idén!

xcess
0

Det är kul att se att det går framåt!

Ypsilon1
0

#39 Jag måste också tacka dig (igen) för tipset om kokoslina. Jag har beställt en massa (i allt 30 m) från Beck & Rep på Gotland som jag ska använda till lianer och andra roliga saker.

Om ni planerar att piffa upp i stora burar och behöver lite annorlunda träd då Rusta kan vara svaret. Just nu säljer de pilgrenar som är ungefär 1,5 m höga för bara 10 kr /knippe. Det finns vita, avskalade (som på bilden) och natur.

xcess
0

hehe det är lunt bara roligt att kunna hjälpa till!

Jag har ett till tips på leksaker, nu kanske det inte passsar in i din jungel men,

http://gojskoj.se/

Funkar säkert till diverse djur.

dem där pilgrenarna ska jag nog köpa, de är inte behandlade med något natur elelr avskalade blir det då.

Man kanske kan sätta fast dem på en rundel och göra en rolig leksak.

Ypsilon1
0

ha-ha, det ser ut väldigt roligt :)

pilgrenarna är inte behandlade med något. jag har valt avskalade för att det står inte vilket pilslags de kommer ifrån. Bark från den vita pilen innehåller för mycket salicin (som används till att tillverka aspirin) och rekommanderas inte åt djur

Om du tänker köpa några (med den prisen ville jag köpa en liten skog :)))), är det kanske bättre om du ringer dem först - de hade ungefär 10 av varje sort i den Rusta som jag besökte igår

Jag har använt avskalad pil förut och det blir väldigt roligt, de klättar uppe och näre och hoppar och de äter den inte. Väldigt lätt att tvätta också.

xcess
0

Inspirerad man blev nu då!

Susar till rusta när jag slutat i eftermiddag!

Ypsilon1
0

Den största bakgrund (med bark) är uppe på väggen :)

Resten ska monteras idag och imorgon

#37 Du får gärna låna bilderna om du vill skriva en artikel. Det är kanske inte den perfekta buren, men det förekommer en massa saker man ska tänka på när man bygger en bur, tips och sånt. Men jag är säker att det finns också andra goda lösningar

Ypsilon1
0

Jag fick göra om bakgrunden med bambumattan och jag tror att jag kommer att göra om igen och hänga bambun vertikalt istället. Just nu känns det som om jag hängde en stor bambupersienn i buren

Ypsilon1
0

… och lite mer progress med terraform. Jag har beställt nya färger och testat lite. Men jag måste vänta tills det torkar för att bedöma vilka som går bättre att kombinera

anexus
0

Lånar denna tråden lite, Tror ni man kan använda frigolit som undermaterial och smälta ner det till fin form med varmluftspistol och sedan på med sikamix?  Känns som ett billigare och snyggare alternativ än att använda fogskum som undermaterial.

xcess
0

#47 ja det borde fungera, men jag förstår inte hur det skulle vara enklare att få snyggt med fogskumm. Fogskummet skär du ju till formen du ska få och ska man göra sprickor och sådant är det svårt att få till med värmepisol?

Men det är ju vilket som. Jag håller på nu att bygga 2 terrarium med fogskumm och skia.:)

Ypsilon1
0

Det skulle funka perfekt. Men sikamix kommer att bli lika dyr som terraform. Och en platta frigolit kostar ungefär lika mycket som en burk skum.

En annan billig lösning kan också vara att "skulptera" i frigolit, måla hur man vill och sen täcka med akvarielack.

Jag har inte valt frigolit för att jag inte ville ha en stenaktig bakgrund på väggen, men bara lite på botten, så att man kunde komma in och sätta sig. På väggarna ville jag ha från början trä- / växt-material i olika färger och strukturer, som visuell och taktil stimulering.

Jag ville inte ha några komplicerade skulpturer heller, för att då blir det väldigt svårt att städa och desinficera i hörnen och sånt.

xcess
0

#49 jag har täkt skaffa en ångtvätt som jag ska rengör min bur/terrarium med. Är inte det ett bra alternativ?

Ypsilon1
0

En utmärkt idé! Jag tänkte en gång för flera månader sen när vi var på Jula, men sen glömde jag bort det. 145-150 grader skulle funka mot de flesta bakterier

Tack för tipset :))) Jag måste börja spara pengar igen :)

xcess
0

Jag funderar på en sån lite bättre ångtvätt, kostar ett par tusenlappar kan jag tänka mig.

För de från jula och biltema är nog lite för "svala"?

xcess
0

De borde ju även gå snabbare att rengöra, och smidigare än att plocka ut allting och skruva ner från väggar osv i ditt fall. Visserligen kasnke man behöver storstäda 2 gånger om året ndå men man slipper ju en hel del, det är nog värt det!

Ypsilon1
0

Nej, jag menade bara att idéen slog mig när vi var på Jula för att jag fick se dem. Annars tänkte jag på en Nilfisk modell kanske.

Jag håller med, det är värt alla pengarna :)

Ypsilon1
0

jag är inte så förtjust i de nya terraform färgerna (de två sorters grön som man kan se på bilden). det hade varit bättre om jag hade blandat de två grönaktiga färgerna med lite mörkre och brun färg, men nu är det för sent.

jag ska fortsätta med golv och dörrar och dekorationer. och jag hoppas att de kommer att gilla den gröna Skäms och att grenar, löv och gräs kommer att täcka den

Några lärdomar så länge:

1. om man vill göra något med färg, då är det kanske enklare att använda vattenfärg och täcka med akvarielack

2. bambumattan var inte en mycket bra lösning och vi ska kanske ersätta det med något annat i framtiden. det behöver en massa kostmetisering

3. det finns väldigt snyggt krenelerat galler som man kan använda istållet för vanligt nätt. kanske inte till taket, men jag kommer säkert att beställa i framtiden ett par profiler med krenelerat galler (stor tack till Anexus)

4. ångtvätt kan göra saker enklare och då kan man också planera en massa "skulpturer" (stor tack till xcess).

anexus
0

GAS1: När du beställde terraform. hur gjorde du då?  Gick d beställa via deras hemsida eller fick du ringa till dom?  har försökt lägga till terraform i kundvagnen men lyckas ej, samma är det när man försöker logga in efter skaffat konto, man loggas inte in.

Ypsilon1
0

Jag har beställt via deras hemsida. Första gången gick det väldigt smidigt. Andra gången kunde jag inte fortsätta med leveransen och fick skriva till dem.

Du kan skicka dem ett majl, de svarar väldigt fort.

Det är väldigt lätt att arbeta med terraform, och några av färgerna blir väldigt snygga (Nevada, Amazone och Sahara)

xcess
0

Gas1

Nu kommer lite neg kritik med, hoppas det är ok.

Smaken är ju som baken men, ser det inte lite rörigt ut med alla olika färger på terraformen? Jag är ju ifs en stilren tråkig person men.Oskyldig

Jag tror att suggisarna gillar det ifs. ett riktigt coolt bygge enligt mig!

Ypsilon1
0

#58 det är bra kritik, det tycker jag med; och funderar på vad jag ska göra med den delen som är skrikande grön?

vänta tills nästa lön och beställa mer terraform - blanda brun och grön så att det blir lite mer dämpade färger - eller kanske måla med vattenfärg och täcka med akvarielack?

eller ge det hela en poetisk tolkning och låtsas att lite av hela australien hamnat på 1,5 kvm: rödaktiga malmer, öken sand, bluaktiga eucalyptus skogar och skrikande grön savann, strax efter regn :) Har även lite fläckar färg på golvet som kan föreställa det stora barriärrevet Oskyldig

xcess
0

Båda förslagen är ju bra men det känns lättare att måla faktiskt, nu har jag aldrig jobbat med terraform men.

tanken är fin. ifs får ett annat sammanhang när man är klar med, själv är väldigt petig och ser saker på mina egna byggen som betraktaren inte ser även om jag nämner dem;)

Ypsilon1
0

Terraform är väldigt smidigt att arbeta med, men man har mycket mer kontroll med pensel :) Och vi ska använda akvarielack till golvet, anyway. Man kan få det billigast från exoherp

[isdrakee]
0

Hehe ser kanske lite väl starka färgövergångar men jag förstår att det är svårt att jobba med. :)

Men ska man måla och lacka det senare så känns det som man förlorar själva grejen med terraform. För ska man bara bygga upp grunden med det finns det betydligt billigare material att välja.

Kanske kan man köpa enbart en färg av terraform och sedan ha i eget pigemt så det blir lite nyansskillnad istället för jättestor? :)

Jag blir i alla fall grymt sugen på att skaffa ett nytt terrarium och göra en bakgrund till det när jag ser ditt arbete. Jag tycker lizard-landscapesverkar ha en bra arbetsmetod.

Ypsilon1
0

Vilka underbara landskaper Förvånad

Jag har köpt fel andra gången, men var så sugen på att bli färdig att jag bestämde att använda moss structure i alla fall. och jag hade inte tillräckligt med amazone / mangrove för att blanda dem.

Jag ska försöka korrigera bara med färg+lack. Eller om du vet om något ogiftigt pigment som man kan blanda med terraform, då blir det kanske biligare.

Jag bestämde mig för terraform för att jag ville ha en produkt som är certifierad 100% giftfri och tillverkad för att användas till djur-saker - landskap, grottor osv.

Oerfaren som jag är, har bara upptäckt akvarielack för några dagar sen Skäms.

anexus
0

Tänkte tipsa om perfekt och snyggt galler som är plastat med 13mm maskor.   Finns hos http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=6319&Grp=&n=10 .   Kostar 249kr för 1*5 meter,  dock så har dom ingen postorderförsäljning så man är tvungen att åka till deras butiker.

anexus
0

Ett annat tips för er andra om ni vill bygga bur är detta.   http://www.youtube.com/watch?v=Fk0ahajh71c

xcess
0

#65 tack:) har sett liknande metoder med silikon och torv.

En vän till mig har provat det och säger att efter ett par år i terrariumet så börjar torven lossna från silikonet, jag vet inte om man alltid stöter på det problemet?

anexus
0

xcess:  Om du eller någon annan är intresserad så kommer jag få en del plastat nät med maskor 13mm  (ca 5meter som har bredd 1 meter och en del längder på ca 50cm m.m) över när jag är klar med bygget av den nya buren till mina suggisar.  Jag bor i finspång så om du/ någon annan här på forumet skulle vara intresserade så finns det att hämta hos mig och min tjej.

Ypsilon1
0

Jag ville bara tipsa på några snygga palm blad (bara bladskaftet) som finns att köpa på blomsterlandet. de ser ut ungefär såhär men de är 160-180 cm höga.

jag har hittat 5 på blomsterlanded i märsta, de visste inte säkert hur mycket en skulle kosta, jag fick betala 50 kr /styck

buren är nästan klar, det saknas bara några Jungle Wall bakgrunder som jag beställde för 40 dagar sen från reptillagret.

jag fick en massa snygga tillbehör (olika slags bon i pil) from zoozity i köpenhamn. tack en gång till, anexus! de hade inga sugar gliders till salu, däremot hade de en massa apor, ett par surikater, genetter, en GP_råtta, några tenrecs. de flesta djur verkade ha det bra och tillräckligt med utrymme förutom surikaterna och några silkesapor som fanns i en stor voljär på nedre plan och tenrecs som bodde i ett lågt terrarium utan klättermöjligheter. det luktade ganska illa och jag hann inte kolla på alla.

anexus
0

#68 Ok då har dom nog förmodligen sålt de dom hade kvar.   Dom hade dom på nedervåningen förut.    Silkesaporna hade dom på övervåningen förut.  

Ring till reptillagret och kolla med dom.  När jag beställde där ifrån så ringde jag dom dagen där på och fick dom då skickade till mig direkt. Fick dom 2 dagar efter beställning.   Dock så berättade dom då att dom nyligen hade fått ett nytt ordersystem och vissa ordrar försvinner i systemet, pga okunskap och stul med det nya systemet.   Så prova och ring dom i stället.

Ypsilon1
0

#69 det tror jag också. de hade fortfarande flera silkesapor och dvärgsilkesapor på övervåningen, men nu fanns det också 5-6 på nedervåningen i en voljär.

Det som hände med reptillagret var att när jag beställde varorna var de på lager, men ett par dagar efter var det slut i lager. jag har skrivit dem då att skicka en annan storlek för att det var bråskande, men fick inget svar :(

EmmaWq
0

*tassavtryck* Följer med spänning! Vilket häftigt projekt! :-)

Ypsilon1
0

#71 tack så mycket :) buren är klar. jag väntar bara på några försenade bakgrunder

Det är väldigt svårt att ta decenta bilder på det hela, men här ser man en bit på hur har blivit.

PS: jag ångrar att jag bestämde mig att använda lack; jag skulle ha lyssnad på Isdrakees kommentarer! Det ser ut så glansigt nu

[isdrakee]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hehe. Det du skulle kunna göra är att lacka en gång till men denna gången gnugga in sand så det får mer struktur och blir mindre glansigt.

Jag gjorde så när jag gjorde en bakgrund av harts och hade samma problem som med lack, det blev jätte glansigt. Gnuggade in sand och det blev riktigt matt men fortfarande lite glansigt på vissa ställen.

Ypsilon1
0

#73 Jag har också läst och även sett hur man gör med sand, men jag tror att jag ska vänta tills sommaren med "renovering" av buren.

Golvet och de glansiga delarna kommer att bli täckta med gräs och halm :) Och buren invigas om några dagar av en liten, söt sugar glider bebis :) hon ska vara den första att markera allt som sin egen. de andra ska flytta in gradvis. först en till bebis, sen bebisens mor, och sen de andra.

Ypsilon1
0

Den första som invigt buren är Snork som igår flyttade hit från Xxcess :)

Ypsilon1
0

Nu håller Snork och Bimmie på att bli bästisar i den nya buren :)

PS: Vi väntar fortfarande på bakgrunderna från reptillagret :(

xcess
0

åh jag blev helt tårögd av bilderna här och i medelandet! Lilltjejen kommer få det kanon!!

Ypsilon1
0

Det hoppas jag också :) Snork verkade väldigt sugen på kontakt efter natten som hon tillbringat ensam. Så fort hon fick ögonen på Bimmie började hon kalla på henne hissande. Och Bimmie blev bara imponerad: "Wow, girl, this is where you live? Can I stay with you, please, pretty please!" :)

De har lugnat ner sig nu och sover tillsammans.

Jag är också så glad att jag har det svårt att varva ner nu och fortsätta mitt arbete Skäms

Om buren: bambumattan verkade inte vara en bra idé. De hade svårt att klättra på den. Som tur var hade jag hemma några ganska stora barkbitar som jag fick skruva på en av bambuväggerna medan de höll på att leka bakom mig :)

samma sak med båt / akvarie lack även om min granne och vän försäkrade mig att lacken skulle inte hindra klättring. det funkar kanske med ödlor, men det funkar inte lika bra med sugar gliders.

Om cocoslinan som vi köpt: det är väldigt snyggt och funkar perfekt, men om någon ska välja den (det är värd tycker jag), måste man vara beredd på att den luktar rök. väldigt starkt! Jag har tvättat den 2 gånger, sen lämnade vi den på balkongen i några veckor, sen blev den disinficerad (vi har matbord åt fåglarna på balkongen och det finns en risk att de kan bära på virus och sånt), torkad i ugnen (en till disinficering åtgärd), sen tvättad vid 90 grader. Till sist blev den väldigt mjuk, och snygg och rökfri :)

Ratata
0

De blev så himla snyggt! Jag vill se mer bilder på det hela! Hoppas det kommer så småningom. Reptillagret får allt ta och snabba på, de verkar inte jätteduktiga med leveranstiderna…

Ypsilon1
0

#79 Tack så mycket Skäms Det är omöjligt att ta en bild på de hela nu, men jag lovar att komma snart med nya bilder. Idag ska jag försöka introducera en till hona (som bär en bebis) till Snork och Bimmie.

Reptillagret brukar vara väldigt punktliga med leveranser, jag fick ett svar från dem för en vecka sen och de lovat att skicka bakgrunderna så fort som möjligt

Ratata
0

#80 Då håller vi tummarna för det, känns ju inte kul att inte få projektet riktigt färdigt kan jag tänka mig. Eller så är det kanske inte meningen att detta ska bli färdigt utan ständigt påbättras? Det är iaf kul att följa det hela from scratch. Tack för att du delar med dig.

[isdrakee]
0

Hur blir slutresulatet på den där terraform förresten? Nu vet jag att du lacka ditt men hur upplevde du den innan lackeringen? Är den lätt att torka av eller suger den åt sig fukt?

Ypsilon1
0

#82 Terraform är ett underbart material. Det är lätt att applicera, lätt att utforma. Jag fick tvätta vissa delar efter den torkat och det verkar inte suga fukt.

För att undivka mitt fel, är det kanske bättre om man bara köpa den färglösa varianten och sen blandar man med pigment. Jag tycker att Nevada och Amazon är de bästa av de färger som dukalege säljer. De blir väldigt snygga när de torkar. Mangrove ser ut grön på deras hemsida, men i verkligheten blir det bara mörkgrå.

#81 Man blir alltid frestad att förbättra i buren :) Varje gång jag åker till Ikea, Bauhaus eller liknande får man en massa andra idéer :) Det är tråkigt att vi inte fått de bakgrunderna som saknas. Det är inte bara bakgrunderna utan också några hyllor som kommer att monteras i den hörnan men vi behöver först bakgrunderna.

[isdrakee]
0

#83 Tack så mycket. :)
Om allt går som jag vill så kommer jag bygga en större inomhusvoljär nästa år (till ett par fåglar). Det som är tråkigt med många voljärer är att dom är fula. Och ska det ändå ta upp stor del av hemmet får det gärna vara snyggt också. Därför funderar jag på att göra en bakgrund till den. Men fåglar skitar ner betydligt mer än reptiler.

Det kommer bli för stort för att jag ska vilja göra det på det "traditionella" sättet (cellplast och cement) och att använda glasfiber kommer bli alldeles för dyrt. Så funderar på att ge det här med terraform en andra chans. :)

Och som du säger kanske bättre att bara ta en basfärg och sen blanda i lite egen pigment. Det är så stora färgvariationer på deras färdiga produkter.

Vad har dom för adress till sin hemsida förresten? När jag köpte en burk var det "under bordet" när dom fortfarande höll på att utveckla produkten. Vore kul att se deras sortiment.

Ypsilon1
0

adressen till deras webshop

Om du kan vänta, är det bättre att köpa terraform på en reptil/ djurmässa. Med postavgifter kan det bli ganska dyrt. Eller hämta produkterna själv i Malmö, en av dem bor i Malmö.

Ypsilon1
0

Lite uppdateringar. Hörnan är fortfarande inte klar, men suggisarna bor i buren. Jag har precis fått ett meddelande från de engelska importörerna att TREX har bytt leverantörer i Europa och att bakgrunderna är svårt att få tag på. Reptillagret däremot verkade ha de på lager. Men vi får se.

Det är omöjligt att ta en bild på det hela, men hörnan som inte är färdigt ser ut ungefär såhär

Ypsilon1
0

och ifall andra kan vara intresserade av att skaffa ångtvätt, just nu har k-rauta ett super-bra erbjudande på kärcher SC 1020. Nu att jag fick pengarna tillbaka för bakgrunderna som saknas, kommer jag att investera i ett sånt istället.

Ratata
0

#87 Är nog ett klokt beslut då det ser ut som att den JÄTTEFINA buren kommer vara riiiiiktigt jobbig att rengöra!

[isdrakee]
0

NICE! :P

Ypsilon1
0

#88 Det var xcess idé, en underbar idé måste jag säga och i helgen hoppas jag bli ägare av ett väldigt fint ångtvätt :)

#89 Tack. Den fula delen syns inte så mycket nu, när en massa annat är på plats. Men jag har tagit bort en massa bon och sovpåsar pga väldigt svår intorduktion.

Jag försökte ta några bilder på det hela och det ser ut ungefär såhår

Ypsilon1
0
xjanniex
0

Jag som har sett denna bur med egna ögon kan säga att den verkligen är super fin, det känns lite som att stiga in i en djungel när man kliver in i den.
Jag ska snart (1mars) flytta till en större lägenhet där min bur får ett eget rum, då har jag som plan att försöka vända tjejernas dygnsryttm. Just nu sover de hela dagarna eftersom buren står mitt i lägenhetens enda rum och det alltid är någon hemma under dan vilket innebär att det är ljust.
Är det någon som har någon erfarenhet av att vänja nattaktiva djur vid en annan dygnsrytm med hjälp av ljus/värme?
Jag funderar även på att ha en mp3spelare med lite fågelljud i rummet, fåglar från samma trakt som kanske kan öka det naturliga betendet hos glidarna :)

Vosjes
0

Det ser jätte härligt och fint ut!
Den dagen jag köper Sugar glider ska jag också bygga mig en egen stor bur och jag vet precis hur den ska se ut…Skrattande

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Ypsilon1
0

#92 & 93 Tack så mycket :)

Jag hoppas att alla kommer att lära sig något av mina mistag. Det kommer att bli, med tiden, en massa kosmetisering.

#92 - jag tycker att din fråga förtjäner en egen tråd. Det är ett intressant och viktigt ämne och jag hoppas att flera kommer att skriva vad de tycker kring detta. Jag ska kopiera din fråga och svara i en ny tråd.

Silvertrasans
0

Åh wow vilket projekt och vad fint det blev! Där måste verkligen dina suger gliders trivas Skrattande Så ljuvligt finaKyss Vad sugen man blir på att bygga lite Glad

Ypsilon1
0

#95 Tack så mycket! Jag är ganska nöjd med resultatet. För närvarande. Men det kommer att hända en massa ändringar när pengar och tid kommer att tillåta det. Och årstid - nya och starkare grenar så fort våren är här :)

Men idag känner jag mig också lyckosam: de sista bakgrunderna (Tack vare Reptillagret, de är väldigt hjälpsamma) kommer att vara på plats nästa vecka och nya hyllor kommer att sättas upp i hörnan

enbartmalin
0

Det har verkligen varit kul att följa ditt burbygge GAS1, jag har suttit och tittat i tråden då och då även om jag inte skrivit än.

Kul att du lägger ner så mycket tid på dina djur, det har verkligen blivit snyggt!!

Hälsningar Malin

Ypsilon1
0

Tack :) Jag tycker att de behöver även mer tid. Imorgon ska jag börja socialisera mer med de nya bebisarna, dvs ta hela familjen till tältet, inte bara hålla dem i handen i en kort tid.

Jag är också glad att hanen kommer att bli nu lite mer tillgånglig och jag kan börja socialisera honom igen med de andra honorna och hoppas att till sist kommer alla att bli igen en grupp. Introduktioner och reintroduktioner kan alltid bli en mardröm.

Pakettet med bakgrunderna blev lite försenad, de har skickat det bara idag.

Ypsilon1
0

paketet kom igår. jag desinficerade och sen tvättade alla bakgrunder på en gång. idag var de torra och nu är de uppe på vägen. dessutom har jag monterat en första hyllan med en stor kokoshytta i hörnet :)

det kommer flera större hyllor i helgen. enligt mina observationer, verkar hyllor väldigt viktiga för sugar glider interaktion. Ju högre desto bättre. Hyllorna blir till en mötesplats där alla leker, "brottas" osv.

på bilden: de fina bakgrunderna och hyllan

Ypsilon1
0
[isdrakee]
0

Har du nåhra nya foton? :P

Ypsilon1
0

Det har inte hänt så mycket i buren på sistone. Även om jag har en massa material som väntar. En massa som jag redan köpt åt Mumin's bur.

Introduktionen av de unga tjejerna (varav en var född här) lyckades inte. Men efter att ha varit babysitter åt xjanniex suggisar, åkte hon hem med 4 istället för 2 sugar gliders :) Nu försöker både jannie och jag hitta några konstgjorda träd för att snygga till i burarna. Jag vill dessutom snygga till den fula delen där jag misslyckades med terraform Skäms

I alla fall, något som inte fanns förut kan ses på bilden… de har alla flyttat dit :)

Ypsilon1
0

eller wall-inbuilt sugar glider decoration :)

Ypsilon1
0

och till slut ett "verktyg" som jag använder till aktivering. de får frukt, eller gräshoppor eller kyckling bitar i den… grejen :) någon slags "feeding-puzzle"

MoaL
0

Vad vill du ha för konstgjorda träd då? :) Det är verkligen supersnyggt, men det brukar kosta apa, tyvärr. :P Jag kollade upp större plastväxter och sådant för typ ett halvår sedan, och satt och dreglade över träden och det. Hade önskat att jag hade gigantiska akvarium till eremitkräftorna, så att jag hade rymt sådana stora bamseväxter till dem. :)
Jag sparade länkarna, så jag skickar med dem här även fast du säkert har hittat dem och säkert andra sidor redan. ^^

Plastväxter.se
Wexter.se
Tropal.nu

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ratata
0

Är terraforms om en sorts lera som man gör terrarieinredning med?

För att göra konstgjorda lianer borde man kunna kleta in rep i sånt då kanske och låta stelna? Har sett liknande grejer på diverse anläggningar som har regnskogsavdelningar man kan gå in i.

Ypsilon1
0

#105 De är riktigt snygga, och kan vara även ganska billiga (till exempel, något som jag hittat på amazon.co.uk).

Jannie har hittat Juliusberg och vi skulle försöka med dem. Och jag ska gå på besök hos wexter - de har någon rea

och tropal har också ett väldigt bra erbjudande.

men nu att vi har faktiskt hittat något som är ok som pris, måste vi ta reda på

1. vilken slags träd som används?

2. hur var det behandlat - såna träd är vanligtvis UV behandlade, dvs. man täcker dem med något ämne (vanligast är benzophenoler) för att skydda färgen på stam och löv. Man kan inte ta bort såna med vatten, utan de enda lösningmedel som fungerar är aceton eller bensen.

Bezonphenoler (som används också för att tillverka solkräm, men i mycket mindre koncentration) har visats orsaka njur- och lever-skador hos möss. Dessutom ger de toxisk rök - de smälter redan vid 48,5 C.

risken är då:

1. de gnager i trädet och får i sig toxiska ämnen

2. de klättrar på stammen, och markerar den, sen tvättar de sig och får i sig toxiska ämnen

3. de inhalerar toxisk rök

men vi hoppas att man kan få den snygga stammen utan något behandling :)

#106 terraform ser ut som lera och är väldigt smidigt att använda. mitt fel var att jag beställde alla färger de hade, och de gröna var inte alls så snygga, inte i detta sammanhang i alla fall. jag tänkte korrigera vissa delar med lack blandat med sand, sen andra delar tänkte jag bygga lianer och rötter i väggen.

nu väntar jag på att herperschoise ska öppna igen i uppsala (17e juli) och handla lite snygga riktiga lianer. man kan också beställa online, men då får man dem delade och jag vill gärna ha 180-190cm långa istället.

Ypsilon1
0

en ny detalj i buren är också korgen där de får torrfoder, små eucalyptus grenar och eucalyptus löv och blommor. jag har precis beställt såna från USA (de är nya produkter i exoticnutrition's sortiment)

Ypsilon1
0
Ypsilon1
0

och den andra sidan. istället för det lilla "trädet" som hänger från taket kommer jag att ha en bambu pål, och på pålen kommer jag att montera små piltunnlar (i hamster storlek). då kan man montera tillbaka pilgrenarna och andra saker.

om andra är intresserade, bambu pålar finns på k-rauta och de kostar bara 50 kr. eller något liknande. men sugar gliders kan inte klättra på bambu, tyvärr

enbartmalin
0

Jag är grymt imponerad! :D

Hälsningar Malin

Ypsilon1
0

Tackar en gång till! (eller många gånger till)

Jag kommer nu med lite uppdateringar och förbättringar. Först har dem fått en ny matplats, som är mycket lättare att göra rent varje dag och som är också större.

Enligt mina observationer, äter sugar giiders bättre och mer när maten är spridd.

Jag har köpt på jotex en sådan brödbricka i bambu, som är 66x10 cm, som sen monterades på en ny hylla, med hjälp av rostfria stålskruvar (man vill inte ha vanliga (el)förzinkade skruvar i närheten av deras mat).

Det var en calcium-dag igår, och de fått lite kyckling, gräshoppor och bugs and berries som protein-källa, blandad med banan och äppelgrött (som innehåller mjölk i pulver) och skogsbär och yogurth blandning.

Ypsilon1
0

det såg ut såhär dagen efter, och då förstår man varför är det viktigt att tänka på något som är lätt att göra rent

Ypsilon1
0

mat rester på golvet: 2 nätter x 6 sugar gliders

Ypsilon1
0

ny pil-"träd" och ny lian vid matborder

Ypsilon1
0

en ny skruvad lian och ett nytt bo som hänger från taket. det blev en stor succé

Ypsilon1
0

ett annat nytt bo som de besöker ofta, som hänger från en hylla

Ypsilon1
0

en rönngren som monderades i golvet och "ankrar" olika lianer, rep osv.

Ypsilon1
0
Ypsilon1
0
Ypsilon1
0

the whole thing

nya förbättringar förväntas först i augusti, sen i september planerar jag att börja med golvet.

den fina sinus lianen som står vid matbordet köpte jag på lördag, hos herperchoise utanför uppsala (det var den sista som de hade på lager).

om man är intresserad (de kommer att sälja också skruvade lianer), kommer de att få nya lianer i september.

om vi inte hittar ett lämpligt hem åt Minnie, kommer vi att bygga en till stor bur, intill den första och då tänkte jag importera en sugar glider kille från Danmark.

Littlem
0

Verkligen ett kanonbygge!

xjanniex
0

Lika imponerad som alltid, nu väntar vi september månad och nya lianer hos herperschoice. :)

Ratata
0

Håller med #123, det är verkligen imponerande! Vad kul att få se en bild över helheten också! Den var jag nyfiken på ett tag nu!

Ypsilon1
0

tackar igen Glad

nya saker är nu på väg till oss, och jag hoppas att kunna komma med nya bilder inom en vecka. en till, men större, rönngren kommer att monteras bredvid den första och en lek-pelare, med tunnlar och hyllor kommer att finnas på framsidan, istället för pil-"trädet" som ska flyttas i vänstra hörnan (vi öppnar aldrig buren från den sidan). vissa saker kommer att flyttas senare i den nya buren

jag är nöjdare med det nya arragemanget, de glider betydligt mer nu :)

på bilden, några av mina australiska träd och buskar: grevillea robusta, callistemon citrinus och eucalyptus gunnii. om ett par månader kommer jag att trimma dem och ha lite "egenproducerade" grenar :)

Ypsilon1
0

en av callistemon buskarna (på bilden ovan syns bättre grevillea, och e.gunnii)

Ypsilon1
2

Jag tänkte bara skryta lite om att buren kommer att förlängas med ytterligare 2,15 kvm. Men det kommer att bli bara en tillfällig lösning, för att vi håller på att planera en permanent inhägnad på 12 eller 16kvm, samt 2,3 hög (invändigt).

xjanniex
0

Blir spännande att se jätteinhängnaden sen!

Mirre9898
0

Vad fint bygge ! :D Dom kommer att leva rena lyxlivet i den där ''buren'' ;)

Miranda

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.