Chinchilla bur
Vad gör en bra chinchilla bur?
* Mått
* Vilka zoo burar är bra/länk?
* Bygga egen bur, tänka på, material, tips/ideer.
* Farliga ting att tänka på för just burar. Höjder, farliga material osv.
Gärna lite bilder :-D.
Bild: Fotoakuten
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ja, den här tråden ser jag fram emot hur den utvecklas! Framförallt hur de som har många chillor har löst det! Går ju i utökningsplaner gällande degusarna & då är det just hembyggen och chillaburar jag kikat på.
Kan svara lite kort nu, kan skriva lite utförligare med bilder osv sen :)
Jag använder mig av PAX garderober från IKEA, de delar jag sedan på mitten så att jag får två burar som är ca 1 meter höga.
Sedan sätter jag in hyllor - massivt trä (undvik plywood, spånskivor osv då de innehåller lim och hyllorna kan jag nästan lova att chinsen åtminstone kommer provsmaka)
Dörren gör jag genom att göra en ram av tunna träskivor och sedan sätta nät i.
Bild på mina gamla burar som däremot är byggda helt från grunden:

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
#2 smart lösning :-D
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ytmåttet ska ju lagenligt vara 0.5m2. Minsta höjd 100cm och kortaste sidan får inte vara under 50cm.
Så lämpligt mått tex 100x100x50cm. Men större är ju oftast bättre. Det man ska tänka på är att om man bygger högre än 1m så bör man ha en hel skiva i mitten med hopphål emellan så att de inte kan falla hela väggen ner.
De chilla-burar som säljs i zoo-affärer håller inte lagliga mått alls. De som köper burar brukar köpa voljärer isåfall. Annars bygger de flesta själv. Antingen av garderober eller från grunden.
En av mina större burar som är en inbyggd parakitbur. Den är 150cm hög och 120cm bred. Den har också en hel skiva rakt över på mitten så de inte kan ramla och skada sig.

När burarna är byggda i trä hur tål det kiss och så? Det är ju det jag känner är bökigast m degusarna, att få det helt rent. Att sätta fast hyllor så som man ofta ser i chillaburar funkar ju inte alls m degus. Hyllorna måste ut och skuras när man städar buren!
Klarar chillor inte fall alltså? Mina degus klarar fall på 120 cm utan problem
Ja kiss märks inte hos chinchillorna ^^ Men har pellets o botten och skulle det bli mycket kiss ja då är det bara skura rent :)
Fall på chinchillorna så hoppar dom ner ibland från buren på ca 1m utan problem.
//gustav
Jag har en metalllåda i botten, måttbeställd hos plåtslagare - kostar inte många kronor :)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
#13 Hur är den behandlad?
För tänker bara på om kiss kommer på och om den är Zink behandlad så utsöndrar det ju gifter…
//Gustav

#4 så roligt med dina bilder^^Inspirerande!

#11 Chillorna kissar oftast inte på hyllorna utan bara på botten. Och där har jag ett tjockt lager med spån.
Sen kissar de gärna i ett hörn av buren också, då kan man lägga extra spån där. Brukar sällan gå igenom.
Eller i sandbadet!!
Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

#16 vad duktiga chillor då! Kanske skulle skaffa det istället för mina kissungar :P De kissar främst i ett hörn i botten, men tillräckligt mkt hamnar på hyllorna att de måste skuras noga då o då.
Vad fina burar alla har/hade :D.
(Vet att det är ett gammalt inlägg)
/ Miranda