Tips på husdjur
Nu vill jag ha något som är ovanligt och vackert. Gärna något färgglatt. Är väldigt förtjust i kubanska sniglar (de blåa med gult skal), men har ingen aning om vart man får tag i dem och hur de hålls.
Vill helst inte ha något vattenbundet - har redan ett akvarium. Inte något som är för giftigt eller escape artists heller. Och det ska helst kosta mindre än 10 000 kr.

Då är det väl bara sniglar eller insekter som kvarstår vad jag kan komma på. Söker du på skalbagge får du nog upp en gammal tråd där någon frågade efter sånt och fick tips på några riktigt fina arter (bland annat en som skimrar i lila och blått. Minns inte vad de heter såklart). De flesta har inga större krav, äter lite banan eller annan söt frukt och kräver inte mycket utrymme.
Det finns jättefina bönsyrsor också som ser ut som orkidéer eller min favorit Pseudocreobotra wahlbergii, som ser ut som en liten myra som bebis, sen en vit blomma och sen blir mönstrad i vitt och grönt med "skrämmande" gröngula ögonfläckar på vingarna.
Oj, det finns ju hur mycket som helst som är vackert, färgglatt och "ovanligt".
Spindlar, snäckor, sniglar, diverse olika insekter, och så vidare.
De snäckorna du pratar om, vad heter de på latin? :)
Är det något du vill kunna hantera då och då, eller är du nöjd med djur som bara är "titt-djur"?
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#1 Ja precis. Finns ju pilgiftsgrodor med men jag har hundar så det känns inte så säkert ifall det skulle ske en olycka och som sagt så undviker jag helst jättegiftiga djur :l Bönsyrsor är galet coola och det är något jag funderat på. Men jag vet inte speciellt mycket om hanteringen och om de är snabba/rymmer lätt eller så.
#2 Jag tycker det är roligt att hantera djuren och är själv helt orädd/oäcklad :) men det är såklart skönt att slippa hålla på med dem 24/7 eftersom jag som nämnt har hundar att pyssla om också! Tyvärr har jag ingen aning om vad snäckan heter på latin. Men googlar man "cuban snail" så på bilder så kommer de upp först.
EDIT: Polymita Picta verkar det som de heter!
#3 Fast fångenskapsuppfödda pilgiftsgrodor är inte alls speciellt giftiga som deras vilda släktingar. Dom får sitt gift från diverse insekter dom äter i det vilda.
Men en sak som man får tänka på vad gäller alla exotiska, terrarielevande djur är att dom inte ska hanteras förutom vid behov (städning, flytt etc.). Dels i och med att det är stressande för dom, och även för att miljön utanför terrariet är helt fel för många av de olika djuren. När det gäller amfibier t.ex så absorberar dom fukt genom huden, så då måste man ha rena, och fuktiga händer om man måste hålla i dom. Vet inte hur pass snabba bönsyrsor är, men vet att med spindlar (vet, helt olika slags djur), så kan dom göra sig ordentligt illa om dom skulle råka på att ramla ned från en väldigt låg höjd.

Hierodula grandis heter en bönsyrsa som är lättskött och inte så kräsen. Bara att googla för info. De kan hoppa en del, men det är inte som att de hoppar ut i fria luften precis. De tar sig dock inte ut ur terrariet eller petboxen om den är stängd, så några utbrytarkungar är de inte precis.
Tack så jättemycket för alla tips!!
Idag får jag hem mitt nya 100L akvarium och det som står på tur är: Orientaliska klockgrodor och eldbukssalamandrar! Kanske någon fisk med.