Kryp på min tusenfoting
Hej!
Astrid (afrikansk jättetusenfoting) hade en del kvalster med sig när jag köpte henne på expo syd i sensomras. Jag kollade med folk som har erfarenhet o de sa att det inte va några farliga kvalster. De äter alltså inte av henne sa dom. Men då förstår jag inte varför de kryper på henne HELA tiden. De har blivit fler o jag vill bli av med dom. Hur gör jag? Jag har försökt stryka bort dom med fingrarna, sopa bort dom med pensel, till o med sköljt stackars Astrid under vatten men de är snabba rackare som klamrar sig kvar duktigt. De suger inte från henne. De springer omkring som tokar bara. Är ca 1mm stora. Att spraya henne med något funkar ju inte för då dör hon väl.
:S
har för mig att man kan bada tusenfotingen, eller låta den plaska runt lite i vatten ett tag så krypen dör och bara byta bottenmaterialet, städa behållaren.
Kvalster kan komma från bottenmaterialet.Jag är väldigt osäker. Var så länge sedan jag hade att jag glömt det mesta :-/
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

NEJ!!!!
Bada inte den eller tvätta bort dem!!!
Utan dessa kvalster så kan inte tusenfotingen överleva. Det är de som städar och putsar plåtarna och gör så att de kan svänga med sina plåtar överhuvudtaget. så låt dem vara kvar om du vill att den ska överleva..
Ring gärna till andra för experthjälp..
men tror att de säger samma sak.
mvh
Fireant
Ha.. där ser man :-/. Fick jag fel info när jag hade kryp på mina och det från en känd reptil uppfödare :-S. Tur man har ante :-D

*ler*
jag håller mig i det dolda.. mohahaha..
Hör bara av er om något är knas.. *ler*
Men va?! Har ju pratat med folk som hållt på med tusenfotingar i över 10 år o sådär säger inte dom alls :S Svårt o veta vilka man ska lita på.

läs gärna om dem ur böcker som handlar om fria, vilda djur. hur de tillhandahåller sina sk. "husdjur"…
Tycker det är svårt att få tag på bra litteratur. Vet inte vad jag ska leta efter o vad som är uppdaterat o stämmer.
Men efter en hel kvälls googlande på "mites on millipede" har jag kommit fram till följande:
Vita kryp är riktigt dåligt o kan ta död på tusenfotingen o dom blir man bäst av med genom att placera tusenfotingen i en provisorisk behållare med tidningspapper som underlag (kvalstren lägger ägg i substratet) och sen sanera terrariet. Sen tar man en bomullstuss med sprit på o baddar tusenfotingens kropp med.
Bruna kvalster (som i mitt fall) är bra kvalster. Precis som du säger hjälper dom djuret att hålla sig ren. MEN blir det alldeles för många, vilket kan vara obehagligt, bör man badda kvalstren med sprit även där. Men inte alla. Det ska finnas en del kvar. När hon kom hade hon nog lagom, men nu har hon äckligt mycket o när de springer många i "ansiktet" rullar hon ihop sig o putsar sig. Så för hennes skull ska jag badda henne lite imorgon. Sprit är nämligen helt ofarligt för millipeder. Fast ja, man ska ju inte bada i sprit heller. Har de för många kvalster är det inte bara jobbigt. Dessa kvalster lägger sina ägg på djuret o är de för många o inte hittar någonstans att lägga sina ägg till slut kan de lägga massa ägg i djuret luftvägar så de kvävs till döds.

va skönt att du hittade det rätta!
jag kan bara instämma, sprit skadar inte i normala mängder…
Mohahahaha…
Haha nej sprit skadar bara dagen efter ;)
hahaha…