Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettavel-uppfödare
Läst 1934 ggr
kimky
0

Inga ungar,varför?

Börjat fundera nu ett tag på varför det inte kommit några ungar från mina nilråttor… Skaffade mig i sommras på och inte fått några ungar än! :O

Men fattar inte vad riktigt som kan vara? Deras bur är ett akvarie med ett lagerspån,ett större hus och några mindre,tunlar,stenar m.m och färska grena. Så de kan dra sig till baka och gömma sig ifall de vill ju… I matväg får de rått/muspellets,parakitblandning och fritillgång till hö dagligen sen så får de också frukt o grönt + färskt gräs så ofta jag har till dom,vatten byts var 3dje dag. Samt så ligger 2st mindre värmemattor under akvariet för att ge värme.

Nästan gått ett halvår och inga småttingar än… :( Någon som kan veta vad det kan vara för fel jag gör? Eller kan det vara så att hanen är steril?

enbartmalin
0

Känns som att du är lite för otålig.

Alla djur är olika, vissa är snabba på det vissa långsamma. Det kan vara så att dom inte trivs eller pga flytten och inte är trygga än.
Det kan skillja något enormt bara mellan tammöss, vissa tammös kan gå ett år ihop utan ungar, vissa får efter 21 dagar, dom har personligheter och är olika precis som du och jag.

Jag har dock ingen erfarenhet av nilråttor.

Min direkta tanke är dock; Är du helt 100 på att du har en hona och en hane?

Hälsningar Malin

kimky
0

Helt 100 på att det är en av varje,väldigt lätta att könsbestämma för den delen,precis som råttor och möss… Som jag förståt utav artiklar och killen jag köpte de av skulle de vara lite som råttor och få ungar utan störra bekymer så det är det som känns lite lustigt varför det inte har blivit några… Sen brukar djur föröka sig för överlevnadsinstinkten tar över så borde bli några tycker jag ? Skygga har dom altid varit då men kommer fram till och från ändå,dock vad jag fått reda på är de väldigt skygga och tillbaka dragna djur så det är inte som är så dant ju. Har extra lagt i så många möjliga gömställen så de ska känna sig trygga,samma sak hos taggmössen men där har det inte heller blivit några ungar :O Köpt samma gång som Nilråttorna.. Tänkt placera Taggmössen längre in i rummer snart för att de ska få det lite varmare,låter det som en dum idé?