Ekorrar
Ni som har någon sorts ekorre, kan ni inte berätta lite hur det är och vad ni har för sort. Tack :)
Jag har haft sibirisk jordekorre och suga glider.
Jordekorren var riktigt kul att ha. Men hade tur och fick köpa en väldigt hanterbar dam. Importerade en vit, via zoo i sthlm. Fick sedan köpa ett par av samma jag köpte min första ifrån.
De hade lite fågelkvitter ljud runt parningen och var väldigt aktiva. Älskade att få komma ut och springa runt. Men tuggade på en hel del. Fick verklgien tänka på att inte ha giftiga växter framme.
Kräver 2kvm. Relativt lätt på maten.
Pga att jag fick jobb på annan plats och om jag skulle få behålla det var jag tvungen att flytta :-/. Största jag hade råd med var en tvåa. Under bra tid hade jag voljären istället för att ha någon soffa. Men när min gamla tant avled så gav jag upp. Gav bort de andra två till en uppfödare neråt landet.
Nu i efterhand är dessa ett djur jag lätt skulle kunna tänka mig när jag har en mer fast tillvaro. Dvs typ hus och inte för stor risk till att behöva flytta.
Suga gliderna fick jag av en bekant i sthlm som inte kunde ha kvar pga allergi. Honan hade varit vanvårdad innan men i bra skick då. Men flyttade till landet ett tag och hon verkade inte tåla flytten så bra. Avled någon tid efter runt 6-7år.
Hanen blev ensam. 2 måns letande efter kompis gav jag upp när han började sega på maten och sålde han till en tjej med sugis grupp i sthlm.
Det som är problemet med sugis. De är väldigt känsliga. De kan inte bo själva utan risken att de deppar ihop, slutar äta osv.
Kräver en rätt bra koll på deras kost. Jag tyckte det var lite svårt att utfodra en allsidig kost. Nu finns det mer artiklar att läsa om dom än det fanns då :-)
De var lätt hanterade. Hanen var så go och skulle vara med över allt. Han kom också upp på precis allt. De kräver 4kvm bur utrymme som minimum. Jag började hålla dom i en bur på 2kvm, innan jag fick reda på att de skulle ha 2kvm till. Då gjorde jag om ett litet sovrum till dom och satte på en nät dörr.
Skulle gärna vilja ha igen. Men tror inte jag kommer skaffa i framtiden. Söta och roliga, men kräver enormt utrymme. Bra koll på deras kost osv. Och väldigt känsliga om partnern dör.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Stort tack för information, det uppskattas!! :)