Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettburar-bostad-byggen
Läst 4471 ggr
enbartmalin
0

Opossum sammlar

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En liten film på när Pyjamas sammlar bo-material, kul att se tycker i alla fall jag! :)

Hälsningar Malin

DoD
0

Oerhört söt är han!

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

JossanH
0

jag vill också ha en svans som jag kan bära saker med :)

Sjukt söt liten opossum!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Kamillah]
0

Hahaha, sött (: Det är ju såna där som hänger uppochner i svansen ;) Eller är det bara en myt? Man brukade ju jämt se opossums som hängde i svansen på barnprogram.. men antar att de inte gör det ^^

zickan
0

Sjukt söt

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

smurfan-13
0

Gu va sööööt! Ser inte helt lätt ut alla gånger, men det blir ju en del till slut. :)

Ypsilon1
0

Jag är väldigt tacksam att du fångat det på video :) Min lilla pensionär har byggt ett litet bo i början men nu föredrar han en annan som jag köpte på affären. Det är underbart att få se hur de använder sina svansar som ett slags femte lem :)

med tanke på bur inredning: han skulle flytta in i sugar gliders gamla bur. men nu, efter jag förstått att kortsvansade opossum inte behöver en så hög bur, skulle han få en ny bur och vi kommer att satsa på större yta istället. då kommer han flytta inne i regnskogen. han kommer inte att få några växter inne i buren för att jag tycker att det är ganska svårt att ha koll på bakterie-/ skadedjur, utan buren kommer att byggas inne i en regnskogsmiljö och det skulle hjälpa till att hålla luftfuktigheten på en bra nivå (det ser ut som att kortsvansade opossumar behöver optimalt 40-60% fuktighet)

Ratata
0

Det där var nåt av det konstigaste och samtidigt fiffigaste jag sett. Att använda svansen som en extra hand känns som nåt ur en Disneyfilm :P

monsi
0

KyssKul du lyckades få så bra bilder av den underhållande tekniken att sammla bo.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

godisgrisen
0

Jamen han är ju onödigt söt!

Jag vill verkligen ha en sån där liten rackare. Har några frågor…

Hur luktar de? Illa?

Hur tama blir de?

Måste de verkligen äta pinkisar? Eller räcker det med kattmat, syrsor  och mjölmaskar? Har lite svårt med musutfodring. 

Hur mycket kostar ett ungdjur?

Är de mycket svåra att få tag på?

Vilka är de lagliga burmåtten? Är ett terarium det bästa eller funkar det med hembyggd bur?

Låter de mycket på natten, går det bra att sova i samma rum som buren om man i vanliga fall sover som stocken…?

Ypsilon1
0

Min luktar något men inte illa

De kan bli väldigt tama, jag fick min för ett par veckor sen och är 3 år gammal (dvs en pensionär för att de lever vanligast 3-4 år, men kan också bli 7 år gamla) men han är väldigt snäll och tam

Man kan ersätta pinkisar med andra typer kött, t. ex. kyckling

Jag vet inte hur mycket kostar ett ungdjur, jag fick betala 900 sek för min; för flera månader sen var det en annan vuxen STO till salu på zoonen för 1500 sek. Det ser ut som att det finns väldigt få STO i Sverige. Detta betyder att det kan vara ganska svårt att få tag på ett ungdjur

lagliga burmåtten är 2kvm (kolla om burmått för marklevande pungdjur < 250g).

de låter inte så mycket på natten. det mesta som låter är när han springer i hjulet.

godisgrisen
0

#10 Tack för snabbt svar!

Det verkar vara mysiga djur och jag har varit sugen på en ett tag nu… Trevligt att de blir tama och att man kan slippa pinkisarna. Annars var det som jag misstänkte att de kostrar skjortan och är svåra att få tag på vilket naturligtvis har ett samband. Att jag i första hand vill ha ett ungdjur beror på den korta livslängden men förstår att de är ännu dyrare…

Vad är orsaken till det stora burmåttet till ett så pass litet djur? Är de vandrare och väldigt aktiva kanske de inte passar som husdjur över huvudtaget. Eller är måttet väl tilltget pga. att det är ett nytt och inte helt utvärderat husdjur? Jag vill ju inte ha ett djur i min vård som jag inte kan erbjuda bästa möjliga liv. Jag menar att de fastställda burmåtten till marsvin och kaniner är väldigt små, då undrar man varför detta lilla pluttdjur ska ha så stort.

Vad tror ni är det ett husdjur som kommer att öka i antal? Bli mer populära och därmed billigare om tio år? Eller finns det någon hake med dem som gör att de aldrig kommer att få grepp om folket och bli ett populärt husdjur? Jag menar inte att det är positivt att de skulle bli populära utan jag är snarare ute efter att få veta hur väl de fungerar som husdjur. Hur bra de mår som husdjur.

Ypsilon1
0

det kan vara som du säger att kortsvansad opossum är ett nytt, inte helt utvärderat husdjur.

det beror kanske också på att de kan "wander" (ströva kanske på svenska?) på väldigt stora ytor i det vilda (up till 200m). jag vet inte hur de andra beter sig, men min är väldigt aktiv och nyfiken. jag tycker att de har riktigt bra "spatial memory"; han kan kartlägga allt i buren ganska snabbt. jag brukar ändra lite, då och då, burinredningen, för att motivera honom att utforska och kartlägga igen medan han fortfarande känner sig "hemma"

de har blivit mer och mer populära som husdjur i USA, men tyvärr också som labdjur (redan på 70-talet) efter att de upptäckt att solljus (UV-ljus) kan orsaka hudcancer hos kortsvansad opossum (precis som hos människa)

BusBella
0

Var kan man läsa mer om hur man ska sköta såna? Har bara hittat amerikanska sidor på google men sånt vågar man ju inte lita på (inte jag iallafall) då dem flesta rekommenderar hjul till chinchillor och sånt och en på danska men den förstod jag inte ett dugg av.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Ypsilon1
0

om du läser noga alla diskussioner om opossum här på ifokus, kommer du att hitta en hel del ang. inredning, mat och sånt.

mycket av det som jag skrivit om nordamerikansk opossum gäller också får KO (kortsvansad opossum)

det som jag brukade ge Mumin som mat är:

- han hade alltid en skål med torrfoder - en blandning av kattmat (Orijen kyckling/kalkun med ris eller Advance Light (kyckling och ris) med igelkott mat (som jag beställer på exotic nutrition) och iller pellets, men också en opossum blandning (som jag har beställt på exotic nutrition). Han verkade gilla Orijen mest av alla pellets foder som han fått

Varje dag / natt brukade han få färsk mat - protein + frukt / grönsaker. Han gillade smaka på äpple, päron, papaya, melon, men även morot, och då och då lite broccoli. också olika slags barnmat (utan salt eller kryddor).

Som protein använde jag kokt kyckling, kokt fisk, ägg olika slags insekter - levande eller på burk. Han brukade också få muspinkisar en gång i veckan. Då och då fick han också kycklingbrosk som skulle hjälpa till att behålla benen friska.

det har också ett stort kalciumbehov.