Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 6339 ggr
jessi_twini
1

Pika som husdjur? =)

Jag undrar en sak. Finns det ''pikor'' som husdjur? Eller finns det bara vilda? :) Vet tyvärr inte om dom heter pika på svenska men ändå :)

Bild på en pika:

http://www.alaska-in-pictures.com/data/media/1/endangered-pika_1557.jpg

[Tearix]
2

efter lite "googling" hitar jag endast en i usa som har dem som husdjur. de heter pipharar på svenska. Jättesöta.

http://www.youtube.com/watch?v=QVJuRgil0wQ

MyTwiggs
0

Så söt!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

PaaatyPalm
0

Riktigt söta ! :)

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

enbartmalin
1

Den är ju absolut inte lämplig som husdjur, men en artikel på dem hade varit kul? Någon som känner sig manad? *HostZickanHost*

Hälsningar Malin

Ladyinred
1

e de inte denna som är närmast släkt med elefanten? Eller blandar jag ihop dem nu?

PaaatyPalm
0

#6 haha , seriöst xD ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Fireant
1

#6 nej, klippdassen är besläktad..

jessi_twini
0

#5 Är inte det typ vattenmarsvinen eller vad dom heter xD

Ja en artikel skulle vara kul =D

Fireant
1

Hyraxar (Hyracoidea), även känd som dassar, är en ordning i djurklassen däggdjur. Ordningen är närmast släkt med elefanter och sjökor och har ungefär samma storlek som en kanin. Hyraxar finns i Afrika och Mellanöstern.

Fireant
0

Namnet hyrax kommer från grekiskan och hade ursprungligen betydelse näbbmus..

allt är snott ifrån http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyraxar

den fria wikiopedian..

Ladyinred
0

då va jag inte helt ute o cyklade då i alla fall.

gulzebra
0

#5: vad är det som gör den olämplig som husdjur? :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

enbartmalin
1

#13 Precis som en hare i sverige kommer den direkt från det vilda och har inte blivit "avels anpassad" som tam djur. Vill man ha ett sådant djur i fångenskap anser jag att man bör ha det i åtanke. Dom kräver större yta än en tam kanin, deras vildbetenden är trots allt inte bort avlade. (Min åsikt)

Hälsningar Malin

gulzebra
1

Ok, då hänger jag med :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

niffen
1

Fy fan vad söta. Jag döööööör….. Visade mamma klippet på youtube, och hon satt med munnen öppen och stirrade under hela klippet  XD
Fast sen så bröts förtrollningen och hon sa "Fast jag tycker sugar gliders är sötare… faktiskt…"
Jag ska forska lite om dom, se om jag hittar någon bra sida för då kan jag skriva en artikel  :)

BusBella
2

Är det lagligt med såna som husdjur i sverige?

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Ypsilon1
1

Ja, så länge det inte handlar om vildfångade djur. Pipharar klassificeras i L108 som icke-domesticerade hardjur och måttkraven är:

Pipharar

31 § Pipharar får hållas inomhus året runt i utrymme.

32 § Utrymmeskrav enligt följande:

Utrymme: 4 m2. Utrymmets utformning: Grävmöjligheter.

Samt kap. 1 19 §: Om inte annat anges ska takhöjden inomhus vara minst 2,2 m.

Lille-skuttt
1

Pip hare

Detta lilla djur hör till samma grupp som kaniner och harar. Dom kallas också för klippkanin eller mushare. Det finns ca 20 olika arter i asien och nordamerika. De flesta pipharar lever i bergiga områden. Den sebiriska pipharen lever i par. Alla pipharar är aktiva på dagen och söker föda på egen hand. På vintern finns det inte mycket att äta i bergen. Därför tillbringar pipharen hela hösten med att samla ihop växter, som de sedan torkar i solen och lagrar i högar under en klippa eller täcker för med små stenar. Pipharen tål visserligen kyla, men tycker om att sitta och sola sig flera timmar. Dom klarar ochså av att leva på väldigt hög höjd. De flesta Pipharar är högljudda (därav namnet), och de kan ropa på ett sätt som gör att de påminner om en buktalare. Roppen kan höras upp till 100 meter bort.

Längd : 12-25 cm

Vikt : 100-400 g

Livslängd : Ca 3 år

Föda : Olika Växter

Källa :

Djur Liv Jordenrunt. ( Bok )

Det var lite om Pipharen

choiicho
1

Vad jag har hört ska dem inte tåla värme så bra då dom bor på väldigt kyliga ställen. Att dem inte kan överleva i över 25 grader C. Hur vida detta är sant eller inte vet jag inte. :)

BusBella
1

#18 Då ska jag lätt ha såna när jag flyttat hemifrån! Är det 2 kvm med höjden inräknad eller är det bottenyta, hur högt ska det isåfall vara?

Mind your language.

/Emma

Ypsilon1
1

#21 som jag skrivit ovan, det är 4 kvm i bottenyta (t.ex. 2m bred OCH 2 m djup, eller 2,5m bred och 1,5m djup) PLUS 2,2 m höjd

BusBella
2

#22 Okej, tack!

Mind your language.

/Emma

UlrikaD
1

Tror inte grannarna skulle uppskatta en Pikas varningsrop..