Vad är detta för fjäril?
Hej!
Jag tog denna bild av en fjäril i sommras o har frågat runt om någon vet vad det är för en fjäril. Har även försökt att googla, men det är svårt när man inte vet namnet. Utan har mest kollat på bilder för att ta reda på vad den heter.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Det är en: Papilio machaon - Makaonfjäril

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Är det en liksom svensk fjäril från början, eller har den kommit på senare tid till oss?
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Jag vet tyvärr inte. Själv har jag bara sett den en gång (sommaren 1983).
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jag vill gärna tacka för namnet o jag hittade detta:
Klipper in
Makaonfjärilen (Papilio machaon) är en art av dagfjärilar i familjen riddarfjärilar.
Makaonfjärilen minskar i antal i hela Nordvästeuropa i takt med att de stora fuktiga ängarna och mossarna utdikas eller växer igen. I Sverige kan man träffa på den från slutet av maj till slutet av juni. Makaonfärilen föredrar öppna fuktiga marker med värdväxterna kärrsilja och kvanne.
Hämtat från wikipedia
I vilket fall som helst så tycker jag den är sååå vacker!
Oj så vacker! Det är fantastiskt vad naturen kan skapa. :D
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor