Hjälp, fjäril?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu har tydligt en ganska "stor" fjäril bestämt sig för att det är kallt ute och har flyttat in i mitt rum, dock är jag livrädd varje gång den rör sig, så för inatt har jag flyttat den till toan.
Men vad ska jag göra med den, jag kan ju inte kasta ut den, det är väl för kallt numera? (bor i västmanland) om jag låter den vara kvar inne vad kommer hända, själv dör den eller övervintrar den på nåt vis?
Ska nog försöka ta bild imorgon, den är jätte fin :D

Hej!
Naturhistoriska museet har en väldigt kul och omfattande webbsida om svenska fjärilar (klicka här). Det skulle hjälpa att identifiera arten, sen bestämma om det handlar om en fjäril som övervintrar som vuxen, larv, eller puppa.
Vissa fjärilar övervintrar som vuxna (t.ex påfågelöga), medan andra har ett väldigt kort liv som vuxna, från några dagar till ungefär en månad (t.ex. Machaonfjärilen)
Enlight smhi.se, blir det troligen en solig dag imorgon, i Västmanland, med temperaturer över 18 grader. Du kan släppa den ut imorgon, och fjärilen kommer säkert att hitta något lämpligt övervintringsställe, om det handlar om en fjäril som övervintrar som vuxen. Annars kommer den att dö inom kort, av helt naturliga orsaker.
Hhah en fjäril har antingen dött eller somnat på vårt tak i skafferiet O.o
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja denna försvann så hoppas den hitta någon plats att övervintra på om den nu gör det :P