Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettpungdjur-råttdjur
Läst 17023 ggr
[xhristoffer]
0

Opossum frågor

Hej!

Har några frågor jag önskar svar på :)

• Vilka arter av opossum man kan ha i Sverige som husdjur?
  • Är det stor risk för sjukdomar? Läste på någon sida att man skulle bli tvungen att lägga ut mycket pengar på veterinär..
  • Vad äter de? Är de allätare eller bara rovdjur?
  • Hur stort utrymme behöver de?
  • Kan man ha dem i ett stort väggterrarium? Eller voljär? Kan de gå fritt?

Någon som har erfarenhet av någon opossum-art får gärna dela med sig lite av sina kunskaper :)

Tack på förhand!

/Christoffer

xjanniex
1

Du kan PMa GAS1 här på exotiska djur iFokus.. hon har haft opossum. Och hon är grym på fakta och lagar :) hon brukar svara också. Lycka till

[xhristoffer]
2

#1 tack så mycket för tipset :)

zickan
2

Alla opossum arter är tillåtna tror jag. Ende som kanske stopper någon art är om de är cite listade som utrotningshotad. Då måste man ha vissa tillstånd och papper på just den arten.

Vet inte hur lätt ju de har för att åka på sjukdomar osv. Men med alla djur så bör man ha en buffert till veterinär. Även vid vanligen friskare djur, så händer det att man behöver veterinären mitt i natten när det är som dyrast.

Har för mig att opossum kräver 2kvm, dock osäker om det inte var 4kvm. Så jag håller lite tyst just nu. För tidigt för mig att vara vaken.

Kan ha både vägg terrarium och voljär. Bara det är stoora mått. Dock gå löst kan vara lite svårt att hålla koll på den så den inte gör sig illa eller äter olämpliga saker. Men inreda ett rum till endast den går toppen.

Bara hoppas att de som har opossum och kan lite om dom har lust att fylla i mer :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[xhristoffer]
1

#3 ja det hoppas vi men jag fick ju lite info i alla fall  tack:)

Ypsilon1
2

Hej igen :)

Och tack, Jannie, för dina fina tankar och beröm. Jag måste erkänna först att jag lärt mig en massa om lagar och sånt från forumet också :) Om man har tid, finns det en massa intressant att läsa här :)

Vilka arter av opossum man kan ha i Sverige som husdjur?

För att hålla en opossum (arter som tillhör ordningen Didelphimorphia eller pungråttor) i fångenskap, i Sverige, krävs inget speciellt tillstånd. Inga opossumarter är listade på CITES-lista heller.

_arter som förekommer oftast i fångeskap är kort-svansad opossum (Monodelphis domestica, finns några till salu i Sverige just nu; brukar kosta 1000-1500 kr), Didelphis virginiana (uppfödare finns i Tyskland och England, brukar kosta minst 5000) och philander _opossum, gray four-eyed opossum på engelska_ (uppfödare finns i Tyskland, pris - ungefär samma som för didelphis virginiana, men kan variera med både högre och lägre priser)_

Hur stort utrymme behöver dem? Kan man ha dem i ett stort väggterrarium? Eller voljär? Kan de gå fritt?

Även om man inte behöver ett speciellt tillstånd, när man vill hålla ett exotiskt djur, måste man ändå uppfylla samma krav som djurparker. Man kan läsa vilka bestämmelser som gäller i L108 (som man kan ladda ner här). Det finns både allmänna och artspecifiska bestämmelser som man måste uppfylla.

Detta betyder att samma krav ang. utrymme och möjligheter att utföra naturliga beteende (mat, berikning osv) gäller för privat ägda djur som för djurparker.

Detta innäber att man kan ha en opossum springa lös i ett rum / i huset då och då, men man måste också ha ett permanent boende (bur) till sin opossum som måste uppfylla följande miljöberikning- och måttkrav:

Stora opossums (didelphis släktet) -  krav på inomhusutrymme är 10kvm i bottenyta och 3 m hög inhägnade

Medelstora pungråttor (philander opossum) behöver en bur (byggd som ett terrarie / voljär) på 4 kvm (dvs 2 m lång - 2 m djup, eller 2,5 m lång+1,5 m djup osv) och som är 2,2 m hög. Miljöberikning - klättermöjligheter om det handlar om en trädlevande opossum som didelphis virginiana (Bestämmelser ser man i L10 §1.19, samt §2.14)

Monodelphis domestica kräver en bur yta på 2 kvm och 1,5 m hög. Som miljöberikning kan man tänka sig på byggmaterial (halm, hö, osv) och stora, tjocka grenar som inte vinklar för mycket. ett labyrintisk inredning med gott om gömställen. Kortsvansad opposum (Monodelphis domestica) är en marklevande art. (Bestämmelser kan man läsa i L 108, §12., 13)

Vad äter de? Är de allätare eller bara rovdjur?

Opossumar är allätare, i fångeskap ska då få något proteinkälla i form av insekter, sniglar, muspinkis, koktkyckling, fisk, ägg, samt växtmaterial (frukter, rötter, men också barnmat) som en källa för vitaminer och även calcium. T.ex., min opossum brukade få papaya och gröna växter (spenat, broccoli) som calciumkälla.

_Är det stor risk för sjukdomar? Läste på någon sida att man skulle bli tvungen att lägga ut mycket pengar på veterinär..
_

I allmänhet, är opossumar ganska friska djur, man måste bara respektera deras kost och levnadssätt som jag beskrivit ovan. Men det tråkigaste är att de inte lever så länge. Du kommer att hitta en massa kontroversiell info på olika hemsidor ang. deras ålder. Jag rekommenderar som kanske den enda trovärdiga källan Longevity records. Där kan man läsa att den äldsta kortsvansad opossum blev bara 6 år gammal i fångelskap. Genomsnittet ligger faktiskt på 3-4 år bara. Den äldsta Virginia opossum blev bara 5 år gammal i fångeskap. I det vilda ligger genomsnittsåldern på 1-2 år.. detta innebär också en ökad risk för hälsokomplikationer när de blir äldre än så, mest tarmtumörer eller njursvikt.

Veterinärkostnader är inte så stora om man jämför med hur mycket man får betala för en hund. I allmenhet gäller det ungefär samma priser som for smådjur (gnagare) eller kaniner. Dvs. 400-500 för en vanlig undersökning, 400-600 för röntgen, 800 för urinprov osv. De goda nyheterna är att Agria kan försäkra en kortsvansad opossum för 400-500 kr. / år. Jag kan rekommendera dig någon som du kan prata med och hon kan fixa försäkring om du tänker dig bli opossum ägare och försäkra din lilla opossum.

Det ser ut kanske som en stor utmaning. Det kan bli väldigt dyrt att inreda ett lämpligt boende åt en opossum, att laga lämplig mat varje dag, att få tag på en i första handen (tänk om man behöver importera, åka till Tyskland eller England osv) och det krävs otroligt stort utrymme för att hålla bara ett djur (kortsvansad opossum, t.ex., är en solitär art), det blir otroligt plågsamt när de dör, men de är helt underbara djur, väldigt nyfikna och väldigt intelligenta (tråkigt att de inte lever så länge) och kan bli väldigt tama.

[xhristoffer]
0

#5 oj du kunde mycket var intressant jag hade tänkt mig en opossum om ett år ungefär så jag börjar läsa på nu :)

Otario
0

Är superintresserad av att skaffa Didelphis virginiana och håller just nu på med ett skolarbete om arten som husdjur. Fick ut jättebra info genom denna tråden! Men skulle fortfarande vilja ha lite fler svar på ett par frågor..

• Behövs något speciellt strö/underlag i buren?
  • Är de enstöringar eller har de behov av andra av samma art?
  • Behöver de något speciellt utformat bo med speciella mått eller liknande?
  • Hur hanterar man dem på bästa sätt utan att stressa dem?
  • Behöver de någon speciell motion per dag? Kräver de utevistelse eller bara en liten upptäcksfärd utanför buren?
  • Hur ofta behöver de utfodras och hur mycket mat ungefär per tillfälle?

Jättetacksam om någon vill ta sig tid till att svara på dessa frågor! :)

/ Emma

Denna kommentar har tagits bort.
Ypsilon1
2

Didelphis virginiana betraktas i L108 (som reglerar djurhållning i djurparker och som gäller också när privatpersoner ska hålla exotiska djur) som Övriga trädlevande pungdjur 1 - 5 kg och följande utrymmeskrav gäller:

14 § Utrymmeskrav enligt följande:

Inomhusutrymme med visning: 2 m2/individ, dock minst 10 m2, höjd 3 m.

Stall/nattkvarter: 2 m2/individ, dock minst 6 m2, höjd 3 m.

Utomhusutrymme med visning: 10 m2.

Utrymmenas utformning: Klättermöjligheter.

• Behövs något speciellt strö/underlag i buren?

Halm, löv, gräs och kvistar är lämpligt bottenmaterial. Nordamerikanska opossumar är faktiskt marklevande djur (de klättrar mest för att undvika rovdjur, eller nosa efter mat, men tillbringar mestadels av tiden på marken). Man kan också ha en katt / chincilla sandlåda som toalåda. Gamla honor kan föredra att använda en vattenskål som toa!

• Är de enstöringar eller har de behov av andra av samma art?

Deras beteende i det vilda och i fångenskap är helt olika. I det vilda är de mest aggressiva mot varandra eller skulle undvika varandra. Honan tillbringar ganska mycket tid med ungarna. Om hon får en till kull under hösten, tillbringar alla vintern i samma bo. I fångenskap har man observerat ofta honor som sover tillsammans, men hannerna är aggressiva mot varandra.

• Behöver de något speciellt utformat bo med speciella mått eller liknande?

Nej, inte precis. I det vilda tar de över bon eller lyor som andra djur grävt / byggt, helst på marken. Det är däremot vanligt att de 'uppgraderar' såna bon med halm, gräs, kvistar. Alla opossumar använder svanser för att bära byggmaterial (här finns en otroligt fin video som inspelades av enbartmalin som är Medarbetare här på iFokus och som visar en annan art opossum som bygger bo; där kan man se också ett exempel på lämpligt bottenmaterial). Under sommaren föredrar de öppna bon (som liknar fågelnästen). hur länge kommer de att använda ett visst bo beror på mattillgång. Men det är vanligt att de byter bo efter ett par veckor eller kan använda flera olika bon samtidigt.

• Hur hanterar man dem på bästa sätt utan att stressa dem?

Individer som är födda i fångenskap är vanligtvis hanterade från tidigt ålder. Då blir hanteringen en del av deras vardag. De har väldigt bra minne och kan bli väldigt tillgivna. Vilda individer kan man hålla i svansen. De kommer inte att försöka bitas, utan är det vanligt att de står stilla och bara knyter framtassarna tillsammans (det ser ut som om de ber :Glad)

• Behöver de någon speciell motion per dag? Kräver de utevistelse eller bara en liten upptäcksfärd utanför buren?

Inhägnanden som ovan skulle förse opossumar av arten Didelphis virginiana med tillräckligt utrymme, gömställen osv för att utföra naturliga beteenden (nosa efter mat, bygga bo, klättra, markera och om markera). Med tanke på att de har väldigt bra minne och att en opossums (av arten D. virginiana) revir kan sträcka sig till upp till 122 ha när det gäller hanar och ungefär hälften när det gäller honor, är det viktigt att updatera inredningen då och då.

• Hur ofta behöver de utfodras och hur mycket mat ungefär per tillfälle?

De är nattaktivadjur. I fångenskap får de man en gång, på kvällen. Som med andra små pungdjur som har väldigt stort ämneomsättning kan de äta typiskt en tredjedel av sin egen kroppsvikt under en natt. de har ett stort behov av calcium och är det vanligt i det vilda att de äter, inte bara köttet, utan hela skelettet av smådjur som de fångat eller hittat döda.

en omfattande litteraturförteckning om didelphis virginiana finns här. universitetsbiblioteker brukar ha tillgång till många av dessa vetenskapliga tidskrifter.

PS: ber om ursäkt om min svenska låter udda då och då Skämsoch hoppas att mitt bidrag kommer att vara till användning.

Otario
0

Men gud! Tack så jättemycket för väl utförlig information! :D Blev superglad! Ska noga läsa igenom allt nu och peta in det i mitt arbete samt komma ihåg för framtiden då jag väldigt gärna vill ha några själv :)

/ Emma