Mata ödla med Achatina?
Hej! Jag har införskaffat mig mina första Achatinor och redan nu har jag börjat fundera på hur man gör med ungarna som med största sannolikhet kommer att födas inom en framtid - kanske ett halvår. Jag har läst att man kan frysa in äggen i kylskåpet eller krossa dem, och såklart sälja dem till andra - vilket jag såklart kommer försöka sträva efter.
Men så började jag fundera. Äggen tänkte jag att jag kanske kunde mata mina ciklider med. Äggen är ju proteinrika och så, och borde vara ganska nyttiga.
Sedan funderade jag även på om man kanske kunde mata med snäckbebisar till ödlor? Läste att vissa ödlor i vilt tillstånd äter snäckor och sniglar. Nu har jag ju då ingen ödla, men vill snart skaffa en skäggagam. Tänkte att snäckor kunde vara en bra föda?
Känner mig elak när jag frågar såhär, men tänkte att det kanske till och med var bättre att ge ägg och ungar till andra djur, istället för att frysa in dem och krossa dem? Någon som har synpunkter på detta? Hittade inget på nätet om detta - kanske är jag blind, eller så finns det inte så många trådar om det helt enkelt. (Kan ju hoppas på det senare alternativet.)
Men som sagt känner jag mig som en riktig tyrann, och hoppas att man kan få sålt dem istället - känns som det snällaste alternativet..
MVH Josefine
Vad har du för Achatina-snäckor? :)
Jodå, de flesta fryser in äggen i frysen (inte kylen
), men man ger även ödlor snäckägg och snäckbebisar. Det är inte ovanligt alls, tvärtom, och snäckor är väldigt nyttiga som föda till andra djur, särskilt just ödlor som behöver mycket kalk. Jag vet dock inte om skäggisar brukar äta snäckor? Det kanske du vet, annars är det ju bara att fråga mer kunnigt skäggagamsfolk, för jag har ingen aning. :P
Själv matar jag snäckägg och snäckbebisar till både mina Rumina decollata (det är också snäckor, men de äter andra snäckor och snäckägg) och eremitkräftor.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har Achatina achatina, bara bebisar än så länge men jag kan tänka mig att deras ungar kommer fort :)
Skönt att det var vanigt, kändes på något vis mer elakt att mata med snäckor än med syrsor och zophobas till exempel. Kan ju vara för att man har snäckor själv.. Att ha i frysen är nog bättre än kylskåpet ja. Känns inte som om ungarna kanske skulle dö i kylen - så det har du rätt i! :)
Läste att skäggagamer i vilt tillsånd kunde äta snäckor, om man gör det när de är tama har jag ingen aning om. Men jag kan säkert hitta någon skäggagam-människa någonstans - så ovanliga är de ju ändå inte ;)
Tack för svar! Bra om ungarna kommer till lite nytta och inte bara kastas bort, liksom :)
Jossan
JAg födde upp skäggagamer, eldhuvudsagam, leopardgecko osv förr. Hade även två arter achatina. De flesta åt ägg/snäckor. Men var några som ratade det. Däremot så körde jag det mycket till mina exotiskadjur. Typ gp råttor, ekorre. Men även mina tamråttor. De älskar det. Rent godis med ägg.
Så får du en hög överst av ägg så kan jag tänka mig att köpa en liten påse :-P
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för svar! Får ta och prova lite på fiskarna hemma då och även ödla om jag skaffar det. Annars skickar jag gärna påsar med ägg ;) Dröjer dock månader och kanske ett halvår…
Jossan