Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettfoder-mat
Läst 5632 ggr
zickan
0

Suga glider mat

För kommande ägare och nuvarande som behöver lite nya ideer.
Kom gärna med lite förslag på bra mat. recept på saker man kan göra själv.
Vilka vitaminer använder ni eller rekomenderar och varför?

Hur mycket och hur ofta ger du just detta?.

Vad hr du hört om kost cirkeln. Hur många procent ska vara vad?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

xcess
0

Till mina sockerglidare ger jag en diet som kallas BML (Bourbon's Modified Leadbeaters ) + frukt och grönt och protein varige dag

Jag har blivit rekomenderad BML av flera utländska uppfödare samt av svensk.

jag gör den själv och fryser den i iskuber här har ni receptet

1,2 dl honung
56 g vanlig yoghurt
56 g fruktyoghurt
1 tsk Rep-Cal Herptivite (får INTE bytas ut)
1 tsk Rep-Cal  Calcium (får INTE bytas ut)

0,6 dl torkade vetegroddar
2 st 70 g barnmat kyckling (burk)
1 ägg (kokt)
0,6 del äppeljuice
1,2 dl majsgröt

Sugargliderns kost ska bestå av ca 25% protein och 75% frukt och grönt.

proteinet kan vara magert kött som kalv eller kykling (i mindre mängder) kokt ägg och diverse insekter som syrsor gräshoppor och maskar av olika slag.

Det jag fått höra av amerikanska uppfödare är att kattmat ska ma INTE ge, inte heller citrusfrukter i större mängd (diare framkallande) eller för mycket nötter, frön och fruktstjärnor, de inntehåller för mycket fosfor. Man ska också undvika inlaggd fruk och annat med mycket socker i, och absolut inget med sötningsmedel (kemiskt) 

Mina älsklingar får BML varige dag och sedan varvar jag med olika frukt och grönt samt protein, man ska ge omkring 4-6 olika frukter/grönsaker om dagen.

Jag ger även nektar var 2-3 dag, det finns att beställa hos de flesta djuraffärer men är ganska dyrt, räcker länge.

jag läser gärna hur andra ägare utfodrar sina, man blir aldrig full lärd! Och jag har massor kvar att lära!

zickan
0

Nej det blir man aldrig. Ny information dyker upp hela tiden :-)

Jag har kört på något liknande recept. Men det var inte exakt samma. Förste delen var samma men andra delen innehöll havregryn, juice m fruktskal, kokt ägg, kyckling.

Citrusfrukter har jag hört ska vara skadligt. Men varför har jag nog aldrig direkt fått förklarat. Även avokado är rena giftet.
Känner till en sugis som dött av det. Vet inte om det berodde på höga fett halten eller att det fanns kvar lite kärna. Avokado kärnan är giftigt för de flesta djur.

xcess
0

Jag har också läst i andra recept att man kan ha havregryn, tror de är rätt likvärdigt med majsgröt i sammansättningen, juice har jag i mitt recept med.

Kostillskotten från rep-cal är väldigt viktiga att man inte byter ut då det inte finns något kost tillskott som är mera komplett för suggisar, mågna andra innehåller fosfor som är giftigt för dem.

Äpplekärnor ska man passa sig för att ge till korrarna med, de innehåller något giftigt ämne

zickan
0

Kan man kanske säga att kärnor överhuvudtaget är bra att akta sig för?

Ypsilon1
0

Igår hämtade jag ett paket med lite nya saker, bland annat torrfoder och nektar som jag beställd via sugar-gliders.com

Jag brukade beställa Zookeeper's Secret / Insectivore Fare och Sugar Glider Complete / Eucalyptus från exoticnutrition, men såna blev aldgrig någon stor succés hos mina sugar gliders.

Det nya fodret (Wholsome Balance Chicken & Rice) verkar funka perfekt. De har utvecklat denna foder 2008 och det ser ut att vara det bästa färdig mat som man kan köpa åt sugar gliders.

Den nya nektarn som jag har beställt kommer från Brisky och de har druckit upp allt. De gillade inte så mycket de andra typer av nektar som jag försökt ge dem.

Jag har också beställd torkad papaya från samma firman (Brisky för husdjur, via sugar-gliders.com), med jag bestämde att inte ge dem papayan efter att ha läst att produkten innehåller både socker och konservant. De ska fortsätta på färsk papaya istället.

Bottomline: jag är väldigt glad för det nya fodret och för nektaren, men jag vet inte om jag har råd att beställa den igen. Postavgiften kostade 90 USD denna gång (Jag har också beställt ett woodent hjul), dvs mycket mer än jag betalade för själva beställningen. Men jag tycker att fodret fick ett bra betyg med tanke på att förra veckan har jag testat färska jordgubbar från trädgårdet mot jordgubbar köpta i affären. De åt strax de första, aldrig de sista även om de var mycket sötare än jordgubbarna från trädgårdet.

Som vitaminer ger jag "Djurdoktorns Special"; man måste anpassa doseringen till kroppsvikten (1 droppe / 1 kg kroppsvikt och dag). 4 sugar gliders får en droppe varje tredje dag i vattnet (enligt doktorns anvisning). Jag ger också Djurdoktorns Kalk och Mineraler

Felsavat
0

"Postavgiften kostade 90 USD"

DAMN?! det är ju skit mycket pengar!! ja trodde det skulle gå på någon/några hundralappar såklart. men inte bort som 800 ?! 'Men är det på grund av vikten? Ja tänkte på häromdagen att man skulle kunna gå ihop några och beställa, så kan man dela på frakten? men om man är fler så väger det ju mer. och då blir det ju ännu dyrare…

Men va tror du om den tanken GAS1 ?

Ypsilon1
0

Det vet jag faktiskt inte.

När jag beställer från exotic nutrition betalar jag bara 43 USD; jag har kollat med amerikanska posten (USPS) och det stämmer. Jag skulle kanske skriva till dem på sugar-gliders.com och fråga om varför så höga avgifter

Jag vet inte om det hjälper om man beställer tillsammans. Jag brukar beställa varje gång 4-4,5 kg (mat, nektar, andra saker). Om man beställer mer än 5 kg får man betala tullavgifter.

Jag brukade beställa Zookeeper's Secret och Insect Eater Diet (från exotic nutrition) varannan månad, men nu, efter min igelkott har dött (hon hade WHS Gråter) behöver jag inte beställa så ofta.

Jag har 6 sugar gliders (3 vuxna + 1 ung dam och 2 bebisar som kommer att flytta snart) och jag har fortfarande typ 300g Wholesome Balance av 1 kg som jag beställt för 2 månader sen.

Felsavat
0

Oj, ja sombara har 2 kommer ju aldrig bli av med en sån beställning! :P

Beklagar igelkotten! Skäms 

Förlåt att jag frågar, men vad är WHS ör sjukdom? :|

Men om du skulle vilja göra en lista på folk som kanske villbeställa ihop (OM det lönar sig) så är jag mer än gärna på! :)

Ja behöver ju dessutom inte alls så mycket! Ja vet heller inte riktigt vad jag ska köpa.. Ja har lite nektar och lite vitaminer kvar än! men mina kräsna små kompisar gillar inte den nektar ja bjuder på!

Jag kanske blandar fel? hur blandar du ? :)

Ypsilon1
0

Det kan vara faktiskt en idé. Jag tror inte att jag kommer beställa så mycket nästa gång. Och jag tror att nästa gång kommer att bli - for min del - Wholesome balance från sugar-gliders.com

Och om två månader Insect Eater Diet och fjärillarver från exoticnutrition.

Om nektaren - jag har testat tre olika; de gillade inte de två första (den ena var från petfactory, den andra från exoticnutrition). Det tredje som jag fick från sugar-gliders.com var en stor succé. Det ser ut som om olika nektarer kommer med olika recept, men den sistnämda blandar man med varm vatten.

Om WHS (Wobbley Hedgehog Syndrome) - det är en obotlig skjukdom som drabbar igelkottar (det sägs att ungefär 10% av alla igelkottar drabbas av WHS). Man brukar jämföra det med multipel skleros hos människorna, med det är faktiskt inte samma sak.

Det smittas inte och bär ingen direkt anknytning till hur djuret hålls (kost, osv.), utan det verkar vara en virus som överförs genetiskt (det finns en studie som följt upp flera generationer) som till synes aktiveras när organismen påfrestas. Och min lilla tjej hade varit faktiskt väldigt stressat i flera månader innan vi fick henne. Hon var också underväxt, men annars en underbar lilla hjärta. Det var förkrossande att se hur sjukdomen tar över, men hon kämpade så mycket. Antibiotika hjälpte i början (hon fick det i 2 omgångar, i maj och augusti) att fördröja sjukdomens fortskridande, men till sist fanns det ingenting mer att göra

Felsavat
0

Usch! hemskt att läsa när någon skriver om sånt! :(

Hur funkar det med fjärlislarverna? beställer du dem från utlandet också? Ja delar gärna också om det finns något som tex är i en väldigt stor förpackning! eftersom ja bara har 2st så kanske jag inte behöver lika mycket som dig heller ? :)

Men du vet att ja gärna beställer ihop med dig om du ska beställa hem något! så om du vill "samskicka" (eller hur man säger?:P) så hör gärna av dig! då kanske ja kan å lite mer expert tips om va ja ska köpa också? ;) haha 

Ofc så kommer ja betala osv osv! Men skulle det bli att vi beställer ihop kanske vi kan pratas vid mer om det då på något annat vis. typ telefon eller så ?

Ypsilon1
0

Jag behöver inte beställa ännu, kanske någon gång nästa månad.

Jag funderar på att beställa igen Wholesome Balance från sugar-gliders.com

Och också testa deras Scooter's Choice Cage Disinfectant & Cleaner

Från exotic-nutrition däremot finns det lite mer som jag tänker beställa nästa gång (i november kanske) och det är:

Insectivore Eater Diet

Gumivore Fare (som är en blandning av acacia gummi + insekter / acacia gummi + frukt). Tyvärr hållbarheten ligger på 4 veckor efter man öppnat burken och det blir för mycket som man kastar bort om man bara har 2. Jag vet inte om det går att frysa den. Man kan istället köpa acacia pulver som man kan blanda med vatten eller äpplejuice / frukter.

Fjärillarver på burk - det löner sig igen bara om du har flera djur som ska äta insekter. Näringsvärden är lite bättre än på mjölmaskar, dvs de innehåller lite mindre fett

Men jag ska säga till när jag är klar att beställa igen :)

graleh
0

Någon som vet var man kan få tag på maskar i Malmö?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Felsavat
0

Gå in på närmaste djuraffär bara! om demot all förmodan inte har några insekter så frågar du bara dem. dom SKA ha eller åt minstånde veta vart du kan få tag på det! :)

Felsavat
0

"1 tsk Rep-Cal Herptivite (får INTE bytas ut)
1 tsk Rep-Cal  Calcium  (får INTE bytas ut)"

Djuraffären i min stad hittar ingen som säljer detta, vet någon vart de som ni köper får hem det ifrån ?

Eller finns det något liknande fast med annat fabrikat?

Vet att det står att man INTE ska byta ut det, men ändå? :P

xcess
0

http://www.pwss.se/home.php?cat=709

Finns hos pwss.se under reptiler/vitaminer

graleh
0

Hittade maskar på tropikhuset i Malmö de var de enda som hade :/

Felsavat
0

Du kan även fråga dom där vart dom tar hem ifrån. då skulle du kunna handra av "uppfödaren" med en gång :)

Tack xcess!  :):)

xcess
0

Ja det är den blåa och den rosa burken

:)

Ypsilon1
0

Den rosa är Ca + vitamin D (det står inte på hemsidan, men man kan se om man tittar på burken). Jag skulle föreslå den som innehåller bara Calcium, utan vitamin D. Den andra burken (Herptivit) innehåller redan vitamin D. Om man ger dem både Ca+D och vitaminer som innehåller redan vitamin D blir det för mycket och det kan skapa problem. Det värsta är njursvikt

Både RepCal och Herptivite är utvecklade åt reptiler som har lite olika behov jämfört med sugar gliders. Man kan läsa lite mer här om vitamin D, hur viktig det är, varför, men också hur giftig det kan bli

xcess
0

Ok ny bra info för mig! Tackar

vad skall jag välja för calsium i stället??

Ypsilon1
0

Rep-Cal tillverkar också Ca utan D3, det skulle vara någon grön burk. Jag vet att det är lite svårt att få tag på i Sverige. Jag hittade några burkar av en slump i en djuraffär som inte hade många andra reptilsaker.

Själv använder jag Calcium från djurdoktorn.nu. Men det innehåller för mycket calcium för att använda i MBL receptet (dvs 99% calcium + andra mineraler)

Men man kan använda allt annat som innehåller 100% ostronskal Calcium Carbonate (kalk) som är fosforfri; detta skulle innehålla 30-40% calcium

LE: Rep-Cal utan D3 finns att beställa här

Ypsilon1
0

Jag menade visst BML

Jag ska också lägga till att jag inte använder BML och det blir enklare då att använda djurdoktorns calcium+ mineraler som är starkare än reptil-produkter. Dvs de får det en gång i veckan när de äter någon röra så att calcium fördelas jämt

Som sagt, jag planerar ta en av mina honor till veterinären för att kolla blodvärden.

Exotic nutrition säljer också något calcium tillskott som det ser ut att innehålla ungefär samma doseringar som några slags mineraltillskott (Calcium + Magnesium) som man kan hitta på apoteket

xcess
0

tack skall genast läsa på mera då jag verkar ha bommat denna info totalt. Tur att man aldrig blir fulllärd.

tack för info

Felsavat
0

1 tsk Rep-Cal Herptivite och 1 tsk Rep-Cal Calcium innehåller alltså IHOP för mycket vitaminer?

Jag tänkte på det receptet som "någon" föreslog, ja kommer inte ihåg vem det var nu men :P va det inte du GAS1 btw? :) men då står det ju att man INTE får byta ut dom? och ja tänkte köpa in lite grejer till det receptet och prova det :) och då tänkte ja höra vart ja kunde få tag på det. och det vet ja ju nu:P men inte exakt vilka ja ska köpa mig, för det fanns ju några som hette nästan samma sak? fast med lite olika grejer i ?

Ypsilon1
0

1tsk Herptivite + 1 tsk Rep-Cal är ok om Rep-Cal kommer i den gröna burken.

Den gröna burken innehåller bara Calcium. Men samtidigt finns det Rep-Cal + D3 i den rosa burken och i den vita+rosa burken. Och då blir de för mycket, för att Herptivite innehåller redan vitamin D.

Receptet som innehåller Rep-Cal är BML (Bourbon Modified Leadbeater). Det är en version av ett recept som utvecklades först för en annan possumart (Leadbeater's Possum)

Felsavat
0

Så detta går fint ihop

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/repcal-calcium-p-6785?osCsid=e4c0bc5e8b01f97fa3e16bbd93026e6

&

http://www.pwss.se/product.php?productid=4217&cat=709&page=1

Alltså? :) för då ska ja köpa det i så fall så de kan få lite sånt i sig också :)

Ypsilon1
0

Det är de två i BML receptet, om du tänker köra BML

Det finns fortfarande en version av BML (kanske den mest populära) som innehåller Rep-Cal + D3 (den rosa). Men enligt en studie av Ellen Dierenfeld som publicerats för ett par år sen (den enda studie som jämfört 3 vanliga sugar gliders kost, bland annat BML) visade sig att sugar gliders som får BML som innehåller Rep-Cal den rosa hade allt för höga vitamin D värden.

En förklaring kan vara att sugar gliders har inte så stor behov av vitamin D som man trodde (när man jämför med reptiler, till exempel, särskillt de dagaktiva) för att de är nattaktiva djur.

Felsavat
0

Okej.

Ne ja hade väl en tanke på att göra det BML receptet.

Men nu har det rört ihop sig lite för mig kan ja säga! :P ja vet inte riktigt vad ja ska köpa osv. och va som är bra för dom.

Ja vill iaf ge dom något annat än frukt!

Ja köpte ett gäng insekter för ett tag sen. syrsor och Zophobas larver. Hanen har ätit en larv och 2 syrsor. honan är i princip rädd för dom. hon vägrar att äta dom! bom sätter dock i sig mjölmask som inget!

Ja vill att de ska få i sig mer "normalt" protein osv.

Ja trr bara dom är bekväma med den goda frukten som dom får! men hur ska ja få dom att börja äta insekter?

Ypsilon1
0

du kan också ge dem kokt kyckling eller ägg (ungefär 10g varje sugar glider / dag). om de inter är vana vid kyckling / ägg, kan du spröda lite (men väldigt lite) honnung på dem. du kan försöka också med insekter på burk - syrsor och gräshoppor, till exempel. mina hatar de små syrsorna, men äter gärna de stora. gräshoppor - det spelar ingen roll, de äter allt. muspinkies kan de också få, en gång i veckan kanske.

för att vara säker att de inte ska äta bara frukter, ge dem inte mer än 10 g frukt / sugar glider.

graleh
0

Min glider käkar frukt, lite bröd, naturell yoghurt, lite osötad frukt- och bärjuice,  mjölmaskar, lite olika sorters gröt (risgryn, mannagryn, äpple) och honung. Han får mellan 2-3 mjölmaskar var tredje dag.

Jag har försökt med kyckling, sötpotatis, ägg, jordgubbar, hallon, blåbär, bjärnbär.. ja, det är väl det, men han äter det inte.

Han får kalciumtillskott så jag antar han ska klara sig på detta.

Felsavat
0

Ägg ochcykling har de fått någon gång så! Men antar att frukt är mycket mycket godare! men om de inte får så mycket frukt så antar ja att de äter det ändå! :) och det är väl bra!

Ypsilon1
0

#31 Jag anser fortfarande att det är för lite protein, det som han får av de olika typer gröt + yogurth + mjölmaskar ligger på ungefär 15% protein, jämfört med minst 30% som rekommanderas.

Sugar gliders kan överleva med lite protein i en tid (överleva betyder inte att de trivs också). Deras kost i det vilda, i tempererade klimatzoner i Australien varierar med årstiden så att de blir en proteinrik årstid (med en massa insekter och spindlar, små andra djur) och en karbohydratersrik årstid - när de äter mest nektar, pollen och sånt. Men även om de äter pollen, detta kan ha ett högt proteininnehåll som ligger på 6-34%

min källa är den enda studie om sugar gliders kost i det vilda:

Smith A.P. 1982, Diet and Feeding Strategies of the Marsupial Sugar Glider in Temperate Australia som publicerats Journal of Animal Ecology

du kan försöka blanda kyckling / ägg i gröten, göra det till en röra

Ypsilon1
0

en länk till en pålitlig hemsida som förklarar det hela med proteiner och sånt

graleh
0

Någon nämnde att avokado är giftigt, hur är det med det? Jag har aldrig läst det förut och jag har alltid gett min glider avokado, vilket han älskar och äter först. Han är frisk och kry, har tom kollat honom hos vet. när jag kastrerade honom så han är frisk.

Ypsilon1
0

#35 man hör om många andra saker att de skulle vara giftiga åt sugar gliders. avokado är inte precis giftigt, utan det har ett stort fettinnehåll. detta betyder att de inte ska få för mycket avocado, men inte att det är giftigt. det är bara onyttig, som t. ex. nötter. Man ska bara komma ihåg när de fått lite avocado, när de fått lite nötter, mjölmaskar osv, för att vara säker att man inte ger dem för mycket fett.

PS om avocado:

"A fatty oil, which is present in the fatty pulp of the fruit, is a much valued ingredient in cosmetics. Groot et al., reported on a contact allergy to avocado oil as a component in sunscreen oil.

Poisoning in animals. There are relatively frequent reports of poisoning in animals by feeding on avocado leaves (…) the symptoms of poisoning suggest the presence of a cardiotoxin"

Det är allt som står om avocado i D. Frohne & H.J. Pfänder, "Poisonous Plants (2nd edition) A Handbook for Doctors, Pharmacists, Toxicologists, Biologists and Veterinarians", s. 244.

xjanniex
0

Hej GAS1 med flera, blev det något med att beställa wholesome  balance chicken and rice tillsammans? Jag är väldigt intresserad av att gå ihop jag med i så fall. Det stämmer att frakten är sjukt dyr och jag har funderat på hur jag ska ha råd att ge mina suggisar det fodret. Det jag har nu som jag fick med mig lite av från uppfödaren är snart slut och jag har inte råd med den vansinniga frakten.
Men om vi vore 3-4 pers som delar så skulle det ju kunna bli en bra deal. Vi är kanske flera som har bara har 2 gliders och i så fall kanske vi kan dela på en mängd som inte överstiger 5 kg så att vi slipper tullavgiften?

Ni kan väl säga till om ni är intresserade så kan vi dra ihop något.

Ypsilon1
0

Som jag skrivit i mitt meddelande, kommer jag att få snart mitt packet med 3 kg Wholesome Balance. Vi kan dela på det.

Men nu har jag förstått varför det blir så dyrt i postavgift. Det berör på att Sun Coast skickar alla "overseas" pakett som Express Mail som gör att det blir en aning dyrare än när man beställer från Exotic Nutrition.

Denna gång fick jag betala bara 51 usd i postavgift: jag beställde wholesome balance, nektar, och även Glo Conditioner (vi har det ganska törrt på vinter här hemma) och Bonding Potion (som ska hjälpa till att fortsätta med Snorks introduktion).

BusBella
0

#1 Är det tillräckligt för dem eller måste man ge dem annat också om man använder det receptet?

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

[ammys]
0

#37 Jag har två sugar gliders och delar gärna :)

Ypsilon1
0

#39 man ska supplementera med frukter, mjölmaskar, pollen osv.

BML är kanske det popularaste receptet åt sugar gliders, men jag valde att inte använda det för olika anledningar:

1. tycker att det är tråkigt att de skulle få samma basfoder hela tiden, med tanke på att sugar gliders är väldigt intelligenta djur och gillar nya saker och nya utmanningar

2. i en studie som jämfört tre av de vanligaste sugar glider dieter, BML kom, typ, sist.

3. det har visats sig att receptet som publicerades i amerikanska veterinär manualer (receptet blev populär just för denna anledning) var opålitligt. ursprungligt, utvecklades receptet av Taronga zoo åt en annan art possum (Leadbeater's Possum). En representant för Taronga zoo har påpekat för ett par år sedan att receptet som publicerades i USA var felaktig, men också att de aldrig har haft sugar gliders i fångenskap.

å andra hållet, har receptet fungerat ganska bra i många år.

#40 jag bestämde mig att inte längre beställa från sun coast, fodret är bra, men:

1. varaktigheten ligger på 6 månader: med tanke på att man använder det bara som tillskott, blir det för mycket över, även om man har många sugar gliders

2. postavgiften är dyrare och tullavgift tillkommer. förra gången jag beställde och delade med jannie betalade jag 51 USD i postavgift och 287 kronor i tullavgift.

men jag beställer fortfarande från exoticnutrition (akacia, pollen, insekter på burk som man inte kan få tag på i Sverige, och Insect Eater Diet). Jag beställer varje 3e månad (ungefär) och då blir det ett pakett på ungefär 5kg (ytterligare kostnader tillkommer om pakettet överskrider 5 kg). Sista gången (imorse), betalade jag 37 USD i postavgift. I denna fall är det bäst om man beställer själv, tycker jag. Har du 2 sugar gliders, behöver du kanske beställa bara 2-3 gångar om året. efter att man beställt för första gången börjar man få kupong på 10% rabatt på hela beställningen. Som sagt, jag beställer typ varje 3e månad, och då blir det 5 kg och betalar (inklusive posten) ungefär 140 USD (dvs 950 kr).

[ammys]
0

Finns så otroligt många dieter man kan köra på, men nu hittade jag den här dieten för ca 2.5 veckor sedan (då jag började) och den funkar alldeless utmärkt. Här har ni den:

HPW (Hög proteinhalt wombaroo diet) Diet.

2 dl varmt vatten
1-1/2 kopp honung
3 st skalade ägg
1/4c High Protein Wombaroopulver 1 msk bipollen

Koka ägg, ställ åt sidan.

Blanda vatten och honung i en stor skål. Rör tills honungen är upplöst. Lägg i wombaroo pulvret och blanda väl.

I mixern ska du lägga i ägg, bipollen och 1 / 2 till 1 kopp högtryckstvätt vätska. Blanda i två minuter. Lägg i ytterligare vätska och blanda i ytterligare två minuter.

Häll i en frys säker skål med lufttätt lock. Förvara i frysen. Fryser till konsekvensenav glass.

Utfodring instruktioner.

1-1/2 tsk högtryckstvätt per segelflygplan 1 msk blandad frukt 1 msk blandadegrönsaker mealies för godis också erbjuda gliderade två gånger i veckan med resten av sin måltid.

(Om du har ett avelspar eller ammande kvinnor öka mängden högtryckstvättpulver till 1/2cup)

Brukar variera frukten, de får ca 6 olika frukter varje dag och gliderade nectar lite då och då. Så ger jag dom också grönsaker som majs, gurka m.m

Ypsilon1
0

Jag beställde också (för ett tid sen) Woombaroopulver från exotic nutrition, tillsammans med olika andra foder som de säljer. Men hann aldrig använda det efter jag läste innehållet och anledningen är att det innehåller bara soja- eller vete-protein, som förut användes till billigt hund och kattfoder:

Woombaroo tillverkas av: Whey protein, soy protein, ground cereals, maltodextrin, dextrose, lysine, methionine, vegetable oils, omega-3 and omega-6 fatty acids, vitamins A, B1, B2, B6, B12, C, D3, E, K, nicotinamide, pantothenic acid, biotin, folic acid, choline, inositol, calcium, phosphorus, potassium, sodium, magnesium, zinc, iron, manganese, copper, iodine, selenium.

Det enda källa vegetabiliskt protein som sugar gliders äter i det vilda är pollen, annars äter de bara animaliskt protein. det finns (bland många andra studier) en studie på svenska om hur sojaprotein påverkar katter och hundar, och vilka sjukdomar soya/vegetabilisk protein kan orsaka. sugar gliders är inte hundar eller katter, men de har gemmensamt att de äter animaliskt protein.

jag bestämde mig att undvika allt som innehåller soja, och stärkelse (e.g. vete och potatis protein) i sugar gliders kost. också efter att ha läst en del studier om hur soja/stärkelse (t.ex. "monkey biscuits, monkey biscuits") påverkar både större och minder apor i fångenskap och särskilt dem som har en kost som liknar sugar gliders kost, dvs. äter massor av nektar, pollen och akaciagummi.

Det finns även 2 slags woombaroo pulver som tillverkas i USA (originalen tillverkades i Australien som tillskott, och inte som basfoder) - woombaroo plus och woombaroo complete och som, till synes, skulle svara till sugar gliders behov. men läser man innehållet, ser man att det fortfarande handlar om billigt vegetabiliskt protein och stärkelse. de har även lovat att komma med resultat av kliniska tester, men det hände aldrig. jag väntar fortfarande på att se resultaten publiceras i något vetenskapligt magasin - då vet man att resultaten har verifierats och bedömts av experter. annars är woombaroo lika bra eller dålig som alla andra pulver och pellettfoder som säljs i usa eller europa, dvs. produkter som tillverkas och säljs utan föregående tester.

mer specifiskt om soja och varför många uppfödare undviker soja i sugar gliders kost kan man läsa:

här (sun coast's hemsidan) eller här (glidercentral artikel)

jag menade inte allt som jag skrivit om Woombaroo som kritik till att du använder det receptet, men det är mest för att understryka att även de popularaste recepten och produkter som rekommenderas och säljs runt omkring (mest i USA) utgör inte en säker lösning eftersom de inte är testade. dessutom måste jag erkänna att jag har en defekt kanske (Skäms), och opponerar mig till soja, vete, osv. som basfoder pga det är långtifrån naturligt i SG kost.

[ammys]
0

#43 Tack så mycket för informationen, det uppskattas! :) 
Har kört på någon version av Leadbeaters lite då och då,  fick tips från en uppfödare från USA som hade en egen hemsida och tog hand om sugargliders som blivit illa behandlade eller "bortslängda" så att säga. Hon verkade ha breda kunskaper vad det gäller dessa varelser, jag har ca 5 recept i mitt sugar-glider häfte om utfodring och sjukdomar som jag kan dela med mig av. Denna Leadbeater dieten var dock inte samma som Xcess gav, men jag funderar på att testa hennes i och med att min Rufus kommer från hennes uppfödning så att han kanske saknar sin gammla utfodring lite. 
Upptäckte inte att det var xcess som var uppfödaren till Rufus förrän två dagar sen då jag bara mailat via hotmail och aldrig riktigt uppmärksammat medlemmarna här på Exotiskadjur i fokus, men när jag gick in på hennes sida såg jag ju att det var hon, kände mig lite dum hehe. 
Hursomhelst, har 5 olika förslag på dieter, en av dom var ju wombaroo som tydligen inte var så bra. Kan nog lägga upp recept på dom andra så får ni säga vad ni tycker angående recepten och utfodringen. Har även en massa information om vad dom behöver osv. 

Har redan rep-cal samt lite andra pulver och självklart gliderade-nectar.

Tycker det här med utfodring är väldigt intressant, och eftersom sugar gliders fortfarande är väldigt nytt som husdjur så finns det inga exakta studier på vad dom ska äta så man får helt enkelt testa sig fram ibland och variera lite. Men med undantag, förstås. Finns alltid saker dom inte bör äta i huvud taget.

Att läsa vad dom äter på internet kan vara både positivt och negativt i och med att alla skriver olika och vissa grejer kanske inte stämmer alls. Har läst artiklar där dom matat sina gliders med ödlor samt liknande djur och det tyckte jag inte var en bra idé i huvud taget, så man får vara lite försiktig med vad man ger dom.

Ypsilon1
0

#44 vad kul att Rufus kommer från xcess - du vet redan från förstahand erfarenhet att xcess är en underbar människa och underbar sugar glider mamma!

ang. sugar gliders kost - jag håller med. när man letar efter hittar man en massa olika förslag, men nästan allt är kontroversiellt och tester saknas.

jag bestämde mig då att gå ifrån och inspirera mig av de olika vetenskapliga källor bland annat:

1. 4-5 studier om sugar gliders kost i det vilda

2. en studie (som jag redan länkat till någon annanstans) som jämför 3 av de mest populära dieter i fångenskap.

3. studier om djur som har en liknande kost i det vilda och som uppmärksammat olika problem med dieten i fångenskap, t.ex. soja, stärkelse osv.

som en följd undviker jag gärna produkter som innehåller som en av huvudingredienserna (dvs en av de första 3-4 som anges i innehållförteckningen) soja, stärkelse (e.g. majs, vete) och produkter med för lång hållbarhet (dvs. som innehåller olika konserveringsmedel). i andra fall, som t.ex. Woombaroo Complete som innehåller, bland annat, ägg och honung i pulver, tycker jag att jag kan lika bra koka själv fräscha ägg och blanda med honung. som sagt, Woombaroo var tänkt från början bara som tillskott (med högtproteininnehåll), och inte som basfoder.

ang. BML - jag tycker att versionen som xcess skrivit ovan låter ganska bra och hälsosam (bättre än 'originalet'), och jag ska börja inkludera det som en del av mina sugar gliders kost. men först (innan december) ska vi ta en av dem till veterinären och få blodprov för att kolla de olika värden och testa hur det funkat med den varierade kosten som de fick hittills.