Sugar-glider bygge klart!
Hejhej! ville bara meddela er på zoonen om att jag började ett projekt i början av förra veckan och blev klar med det idag, då jag även hämtade min lilla glider Rufus som fick utforska buren, och nästa vecka hämtar jag hans lilla kompis Chloé hos Ämma.
Här kommer lite bilder på resultatet av bygget :)
Mvh Ammy
Sådärja! Det var alla bilder, kommer lite på Rufus imorgon också, vill dock inte störa han just nu då vi haft en lång bilresa hem och han nyss har kommit hem till oss och för tillfället sover lugnt och stilla i sin nya bur! =)

Jag håller med #9. Det blev verkligen fint! Grattis till nya boedent och till dina nya kompisar1
Rufus och Chloé kommer säkert att vara glada och uppskatta allt utrymme som de har för att lära sig glid-flyga.
Ett stort tack för att du delat med oss bilderna. Jag blev så otroligt glad och stolt (om man kan säga så) över att vår lilla grupp av sugar glider entusiaster (som hänger ut här på ifokus) verkligen bryr sig om djurens behov.
Med vårt bidrag (genom alla exempel på lagliga burar) hoppas jag att trånga burar kommer att bli - sakta, men säkert - bara otäck historia i hållandet av sugar gliders.
Tack så hemskt mycket! :)
Blir så glad av positiv kritik, spenderade mycket tid för att göra det så bra för honom som möjligt och håller fortfarande på med att inreda hans bur. Ska köpa hem lite mysiga kojjor och grejer och ladda upp till nästa vecka.
Rufus köpte jag hos en tjej i Norrköping, skrev en artikel här på exotiska djur om att jag sökte två sugar gliders, och så hörde hon av sig via e-mail. Honan ska jag köpa den kommande veckan hos Ämma.
Måtten på buren är : 2 m hög, 180 cm bred, 150 cm på sidorna.
Gjorde den så stor jag kunde, (man kan ju inte bygga den större än vad rummet räcker till) hehe. Men det räcker nog gott och väl för lilla Rufus och Chloé! :)
Här kommer två bilder på Rufus:
Bild från igår, släppte ut honom i mitt rum en sväng så han fick utforska sitt nya hem lite. Hade även buren öppen så att han skulle kunna få tillgång till mat, vatten och paus när han ville.
Somnade om med buren öppen (men har ett säkrat rum, inga fönster öppna eller hål, inga farliga material, stängd dörrosv) så att det är lugnt.
Vaknade av att lilla Rufus låg i min luva! :)
Förvånad över att han känner sig så trygg med mig så fort då jag bara känt honom sen igår, men det är bara positivt!
Sugar glider brukar ju annars vara rätt blyga och försiktiga i början, som ni säkert känner till :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vilken söting! Vilken tur att han är så trygg med dig redan från första början. Hittar man helt nya, fortfarande främmande, djur i sin luva blir man mist sagt förvånad. Verkar som att han har potential att bli en riktigt trevlig liten kompis :)

oops! jag gissat fel då! tyvärr har din bur inte lagliga mått. enligt svensk lag ska man bygga en inhägnade med minimmåtten: 4 kvm (se i L108, Kap. 2, 15-16§) och din bur har bara 2,7 kvm i bottenyta.
jag förstår att du gjorde ditt bästa, men med tanke på att det finns lagar man ska respektera, ska man också tänka på konsekvenserna.
enligt kap. 1 46§ kan man söka om dispens:
46 § Om det finns särskilda skäl kan Jordbruksverket medge undantag från bestämmelserna i dessa föreskrifter.
å andra hållet, om buren står öppen (med tanke på att rummet är glider-säkrad) kan man kanske räkna hela rummet som inhägnade? jag känner till någon, i alla fall, som har en mindre bur åt sina sugar gliders, men buren står nästan alltid öppen.
Det var kanske xcess som brukade vara mer aktiv här på forumet du fått Rufus ifrån, och hon är absolut en otroligt hängiven, super-bra sugar glider "mamma" :)
#15 Buren är laglig då den har hela rummet som utrymme ^^
buren står alltid öppen, alltid. Även när jag inte är hemma, har massa kojor i rummet, en ovanför gardinen och så, så att den ska kunna bo i mitt rum också. Så man får inkludera rummet också.
Köpte inte min glider från excess utan en annan tjej som valde att inte göra en annons om sina gliders då hon inte var intresserad av allt för många oseriösa köpare.
Lilla Rufus har sin bur på dessa måtten, och ett helt rum. Ska lägga upp foton så får du se hur jag menar. Eftersom han älskar att klättra i gardinerna har jag satt två kojor i hörnen av gardinerna så han kan vara där och busa, har även satt lite växter längs dom så att det ska ge en "tropisk "känsla. Har lite palmer vid de fastspikade fönstrena, har även hängt lite fleecepåsar längs gardinerna och i min säng ligger det en massa filtar ifall han skulle vilja göra mig sällskap! Fast han föredrar dock att sova i luvan, haha.
Ovanför plastma tv-n ligger några korgar där han kan få leta upp sitt godis.
Alla sladdar och sånt är inplastade och säkrade, sprayade på med "bitter apple spray" ifall han skulle få för sig något dumt när jag är borta.
Under min säng, ligger det lite mjuka filtar och även där ligger det kojor för lilla Rufus.
Daton står bara här, påett stadigt databord. Brukar vakna av att Rufus promenerar på tangentbordet.
Så att buren och utrymmet är allt mer än lagligt!:)
skulle aldrig köpa hem något djur jag inte har utrymme till. Men som sagt, ska ladda upp fler bilder inom kort på rummet (och inte bara buren) så får ni se ungefär hur jag menar. Bor alltså själv i en djungel dvs, haha.
Ska försöka ladda upp så fort jag kan, just nu ska jag bege mig till affären och köpa hem lite kalcium yoghurt och torkade frukter samt lite annat till Rufus medan han ändå ligger och sover.
#14 Ja, blev väldigt förvånad. Han är riktigt mysig! :)

Jag menade inte illa, och du behöver inte komma med bevis att det är så som du beskriver.
Som sagt, jag känner också till någon annan som gör precis som du gör och jag vet att möjligheten finns, särskillt när Rufus är så tam :)
det var mest för att jag skrev ovan "lagliga burar", och sen beskrev du att buren var faktiskt mindre än lagliga mått. Jag tänkte att det som skrivs på forumet står kvar på forumet och tänkte att om någon annan skulle komma och läsa "laglig bur + 2,7 kvm", då kan man lätt dra felaktiga slutsatser om vilka lagliga mått som gäller. Men nu, med yterligare förklaringar i denna tråd, kommer alla att förstå
1.vilka mått som gäller;
2. att det finns alternativet att ha en öppen bur.
En gång till Grattis till dig, men också grattis till Rufus och Chloé - det ser ut som om det fått ett väldigt fint hem hos dig!
PS: det kan vara också en slags reflex som jag utvecklat på sistone. de sista 3 åren har jag följt "marknaden" av exotiska djur i Sverige och Danmark. I Sverige var det ungefär 70 sugar gliders som annonserade til salu (på blocket, zoonen, repti.net), i ett trettiotal annonser. Bara 1 annons (som fanns ocksä här på ifokus) förklarade vilka lagliga mått som gäller för sugar gliders. Burarna som visades i de flesta annonserna var väldigt små, vanligtvis 0,50 kvm i bottenyta.
#17 Ja, det är så tråkigt med folk som inte kan följa lagarna angående burarna. Räcker med att man söker Sugar gliders på youtube så ser man att burarna är alldeless för små. Nejdå, jag laddar inte upp bilder för bevis, laddar upp bilder för att visa mina idéer och hur jag tänkt och så, kan vara till någon hjälp ifall någon annan tänkt bygga en bur eller behöver lite tips. :)
Såg även ditt bygge, det var väldigt snyggt!
Laddar upp bilder här för att visa lite hur mina suggisar har det, då det är många som frågar hur dom bor och hur det ser ut. Tänkte att det kanske vore kul för andra att se, tycker personligen det är jättekul att se hur andra suggisar ha det och sedan dela med mig av hur mina har det, så man kan få "inspiration" av varandra :)
En bild på hela fönstret då, tycker det ser lite tomt ut i mitten så ska hänga dit någon koja eller kanske fleecepåsar. Får se hur jag gör, laddar upp bilder så fort jag är klar. Tänker fortfarande göra lite stegar och sånt kul som jag kan hänga lite här och var så att han får möjlighet att klättra lite hur han vill :)

Måste bara fråga; brukar han glidflyga runt i rummet eller är det något de ytterst sällan gör? Hade sett så himla coolt ut med en liten gliflygande pälsfilt i rummet 

#27 well, mina äldre sugar gliders flyger aldrig. de har flyttat till oss som vuxna och detta är ett tecken på att de vuxit upp i för små burar. en av dem fick vara ute i ett par timmar nästan varje natt (som man brukar göra i USA där man har dem i väldigt små burar), men hon har aldrig lärt sig att flygga.
men de unga som föddes och vuxit /växer upp i stor bur glid-flyger varje natt. det låter ganska mycket när de landar på grenar, väggar, hyllor, eller golvet. jag har vänjt mig vid flygandet, men i början var det omöjligt att sova :) deras inhägnade finns utanför sovrummet i ett utrymme som klassiferas som gillestuga.
PS: ungarna börjar glid-flyga redan innan de blir 3 månader gamla, först med kortare sträckor (1m), men uppgraderar snabbt till längre sträckor. bland de första som de gör när de vaknar att hänga från taket och sträcka sina glidmembran, ungefär som en människa sträcker armarna när h*n vaknar. de glider snabbt från boet i hörnan till matplatsen: ungefär 1,7 m till en lian som finns i mitten, och sen ytterligare 1,2m.
De gillar också landa på mitt eller min sambos huvud, men ofta kan de landa lite fel - Vi har lärt oss akta ögonen nu :)
#18 Jag håller fullständigt med dig. Man kan både ge och få förslag så att hela bygget blir bara bättre och bättre :)

#28 Intressant att de måste lära sig att glidflyga. Tråkigt att de vuxna inte kan lära sig att göra det när de har tillgång till stort utrymme nu när de flyttat till dig.
Såg en film på youtube med gliders som flög på sin ägare från ett duschdraperi. Såg himla kul ut och de verkade inte speciellt träffsäkra, nej ;)

det ser ut väldigt vackert när de hänger från taket med sträckta "vingar", som en päls-stjärna, typ :)
men tillbaka till byggandet, så att det inte blir för mycket off-topic - det ser ut som om Rufus och Chloé kommer att ha verkligen en massa lämpligt utrymme att lära sig glid-flyga :)
#27 & # 30 Hmm, Rufus brukar "flyga" från tvn till buren, det är ca 1,20 cm dit, och ibland hoppar han även från sängen till buren (samma längd). Igår däremot såg jag honom hoppa ända upp från buren ner till min dator 200 cm (fast i nedlutad riktning). Så att Rufus hoppar och glider runt väldigt mycket! Det är nog som GAS1 säger, att det är ett bra tecken på att han haft ett bra utrymme innan och om de inte glider runt så mycket kan förra ägaren tyvärr haft det rätt trångt. Så jag är glad att Rufus har fått tillgång till klättring och utrymme innan han kom hit också, men han har det dock större nu i och med att han har ett helt rum att breda ut sig i :)
Tack så mycket! Hoppas verkligen att Chloé blir lika nöjd som Rufus, och att dom kommer bra överens.
Och som sagt, man är aldrig "klar" med ett sugar glider bygge, då det alltid finns småpyssel eller övriga grejer man kan tillägga, så uppskattar verkligen när folk lägger ut tips på kojor/fleecepåse-modeller och allt möjligt som kan vara inrednings-relaterat. Det är jättebra som vägledning!
Ditt rum ser ganska litet ut tycker jag, från den här vinkeln iallafall. Jag skulle inte vela ha halva rummet täckt av en bur, skulle inte få plats med det heller. Du har offrat mycket!