Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 2947 ggr
anQii
0

Tips på ovanligare djur

Jag har haft chinchillor i många år nu, men tyvärr börjar jag tröttna på dem. Jag skulle vilja höra lite mer om ovanligare djur, erfarenheter och så :) det behöver inte vara pälsdjur, kan lika väl vara terrariedjur :)

Om någon t ex haft erfarenhet av:

*Sugargliders

*Sjusovare

*Iller

*Pygméigelkott

*Eremitkräftor

Elr något annat :)

[Dominik]
0

Sebramöss

Pygméymöss

Taggmöss

Blåhuvad skäggagam

Teju

Black Window

Red Black spider

Brazilian Wonder spider (the most venomous spider on earth)

Igelkottar

1000 fotingar

Ja, det finns många ovanliga djurarter.

MoaL
0

Jag är väl en av dem som har mest erfarenhet och kunskap om eremitkräftor här i Sverige, så mitt tips är bara att kolla upp ordentligt med fakta om du beslutar dig för eremiter. Lita inte blint på några andra skötselråd än de jag har skrivit, för såvitt jag vet finns det inga korrekta skötselråd/faktablad på svenska än de jag har skrivit. :/ Om du har frågor är det också bara att fråga, eller gå in och läsa litegrann i artiklarna som finns på forumet. :) Det finns så mycket jag kan skriva om dem att det är lättare att svara på frågor om någon är nyfiken. ;)

Ett annat vackert djur som i alla fall jag tycker är väldigt intressant är snäckor, så det är ju också ett tips. :)

Sedan finns det diverse spindlar, skorpioner, scoliopendrar, insekter, och så vidare som är mer eller mindre ovanliga och superintressanta. :P Amblypygider är fantastiska och dessutom helt ofarliga (inget gift), men vissa tycker säkert att de ser läskiga ut. ;)

Bara du tar reda på tillräckligt med information och tillgodoser djurets/ns behov så kan du väl skaffa vilket djur som helst, men skaffa något som intresserar dig ordentligt. Många "ovanliga" djur kan leva mycket länge, och då kan det vara besvärligt om man tröttnar efter ett tag och du måste omplacera det/dem. :)

Jag hoppas att du finner något intressant. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Wuz
0

Iller kan du nog få mer information om på Iller sajten här på iFokus men kom ihåg att illrar inte bur djur eller gnagare och att skaffa en iller är som att skaffa en katt eller hund.

anQii
0

Jag kanske bestämt mig för Afrikanska Dvärgsjusovare :)

Det är riktigt tråkigt att behöva göra mig av med chillorna :( kanske kan ha de kvar elr så ser ja till att de kommer till en vän :) så kan jag hälsa på ^^

enbartmalin
0

iller.ifokus om du vill veta mer om illrar

igekott.ifokus om du fvill veta mer om kottar

Bor du hos dina föräldrar eller själv?

Hälsningar Malin

anQii
0

Jag är medlem på de sidorna också.

Jag bodde själv, men tyvärr tog det slut med exet, just nu bor jag hemma med mamma på landet, och är väldigt mycket med min nya kille ^^ vi planerar väl att flytta ihop, men inte än på ett tag då han måste få ner sitt lån på raggarbilen ;P

UlrikaD
0

Kan väl rekommendera att du verkligen är säker på djuret/djuren du skaffar nu då. Det hör ju tyvärr till vanligheten att folk skaffar djur och sen tröttnar när de inte är som de trodde.

Som nu dina chinchillor. Djur förtjänar att få stanna och inte flytta runt.

Ypsilon1
0

Jag håller med Ulrika, många djur klarar inte alls stressen när de ska flytta. Sugar gliders, t.ex., är väldigt känsliga när de byter miljö som vuxna (efter de blivit 1,5 år gamla). Det finns flera studier om råttor som visar hur flytt påverkar negativt djuren, både dem som flyttas från en grupp men även de som stannar kvar. Jämförbara studier finns även om andra arter.

enbartmalin
0

Dom du bor med/ska bomed måste också ha intresse för djuret du väljer, speciellt om du väljer kotte eller iller då dom ska kunan gå lösa i huset/lägenheten. Det betyder att alla måste hjälpa till och säkra och allamåste tycka om och trivas med djuren.
Det är inte heller alla som tycker om att ha en extremt stor bur ståendes i ett rum(sugar gliders&sjusovare)

Hälsningar Malin

anQii
0

Men herregud, jag är mycket medveten om allt ni skriver här.. jag gick djurvård på gymnasiet, men ibland måste man tänka om, det är inte alla som håller fast vid sina djur, jag vill ge mina chillor ett bättre hem så jag slipper känna denna fruktansvärda känsla att jag inte räcker till längre till dem. :/

Och jag har bestämt mig för sjusovare, vi bor i ett mycket stort hus, så en stor bur är verkligen inget problem. Min familj stöttar mig i allt. <3

[Ai-chan]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min erfarenhet utav sjusovare är att de är väldigt bitska och vaktiga djur :P

anQii
0

Hehe :P okej, men nu är jag inne på att behålla chillorna ändå x) jag planerar ett större burbygge med riktigt fin inredning ^^

[Ai-chan]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Finns småkryp, en hel del ovanliga, intressanta och fina ena. De tar inte heller stor plats. Behålla chillorna låter som en bra ide. Lite taskigt med att göra sig av me de för att skaffa andra ändå. ^^ Men småkryp, de tar inte stor plats om man vill ha något ovanligt.

godisgrisen
0

Jag tycker att det är en väldigt konstigt att välja djur bara för att de är ovanliga. Att de är ovanliga har ju inget egenvärde. Kanske är de ovanliga för att de är svårskötta och är de svåra att ha är det ju stor risk att du ledsnar på dem också om du redan lyckats ledsna på dina chinchillor. Eller kanske de är ovanliga för att de inte är så kontaktbara för människor då tror åtminstone jag att de kan vara lätta att ledsna på.

Ska man skaffa husdjur ska man göra det för att man är intresserad av just denna djurart och att den passar i ens liv. Om det är ett vanligt djur eller ett ovanligt djur spelar ingen roll. Det viktiga är att man tänker igenom det ordentligt och ger sina djur det bästa av liv.