Sika eller silikon?
Hej ska starta med det nya bygget av en ny bur åt våra suggisar nu i veckan och behöver lite hjälp mot min svåra ångest. Vilket är det bästa att ha som bakgrund i buren sikacim eller silikon med kokosfiber? Undrar eftersom jag e lite fundersam om suggisar kan få fäste och klättra på sika. Silikon och kokosfiber vet jag fungerar. Nackdelen med sikikon vet jag dock är att kokosen kan eventuellt släppa efter ett tag och att silikon e för j_vla dyrt eftersom det kommer behövas minst 50 tuber.
Sorry för man ej varit inne här så mycket den senaste tiden, flyttat, inget internet m.m. E på väg att lösas.
Mvh: Lucas
Jag har gjort ett lyckat försök med att blanda latex (mycket billigare än silikon) och torv på egengjorda lianer. Titta här!
Jag har även lyckats göra stenliknande yta på samma sätt fast med sand istället för torv. Har ej lagt upp bilder på det än dock men kan göra det ikväll.
Det ser bra ut på bilderna. Hade faktiskt tanken att även använda latex men det verkade vara så dyrt, dock så är kinn.com billiga såg jag nu, och eftersom det är ca 18kvm väggyta som ska läggas på så bör och hoppas jag att 20liter räcker. men efter att du blandat i färgen och torven hur lång tid hade du på dig att fästa d på materialet. jag ska fästa på cellplast.
Det fungerar att färsta på cellplast. Har själv testat detta (gjorde en låtsassten på detta sättet). Man måste fästa "geggan" direkt, man har inte många sekunder på sig innan det blivit en hård gummi-klump.
Det fungerar nästan bättre att jobba direkt på cellplasten. Alltså först dutta på latex, sen trycka fast torv, sen dutta på mer latex för att sedan pressa på det så det fastnar ordentligt.
Jag har dock ingen erfarenhet av att jobba med sika. Jag vet inte alls vilket som blir bäst eller billigast. Vill inte lura sig att använda latex istället för sika.
Är mer inne på latex nu eftersom det är billigare än silikon och har samma egenskaper som silikon, dock så är torktiden ett litet problem som du säger. eftersom det är så stor yta som ska göras.

Välkommen tillbaka, Lucas!
Jag har terraform (som folk brukar jämföra med sikabakgrunden) i mitt bygge som jag kommer säkert att ersätta med något annat, även om det ligger mest runt golvet. De har det väldigt svårt att få fäste på det.
Å andra hållet, med kokosbakgrund + silikon - det beror på hur mycket de brukar "gräva" i bakgrunden. Mina gör det hela tiden (vilket jag är glad, för att det tillhör deras naturliga beteende), men då måste man vara extra noga med allt som de kan komma att svälja. Jag har lite kokosmatta bakgrunder som jag fästat med silikon- det blir kanske billigare att köpa stora kokosmattor (på reptillagret kostar en tjock matta på 50x100 cm typ 140 kr: på bauhaus kan man köpa större och billigare mattor, men de är bara 1 cm tjocka; på herperschoise kostar 120x60 cm matta 150), då behöver man betydligt mindre silikon.
Vi ska också börja snart med en till bur, så att det kommer att bli i allt 8kvm
I den buren jag nu har är det kokosmattor ifrån reptillagret, men jag tycker att dom känns för släta inget mönster eller form i dom på väggarna, så det är därför jag ska bygga nytt, dels större och mer naturlig bur med mer grönyta och "levande former" lite levande och större bambu, olivträd, palmer, fikon m.m. Men ska prova idén med latex och kokosfiber. Om någon är intresserad sen när nya buren är klar så kommer jag ha en del kokosmattor över. 16st 50*50cm 8st ca 50*35-40cm plus en dl mindre bitar, tjockleken är 1cm.
Såg precis denna sidan http://dalleballe.blogspot.com/2010_11_01_archive.html och latex verkar som det fungerar bra. Kan rekomendera er att kika in hans nyare inlägg i bloggen där han går vidare med bygget.

Om du är säker att de inte kommer att svälja latex, kan det vara en bra lösning.
Latex (även naturlig latex) kan ha en rad toxiska effekter när det sväljas. Naturlig latex kan också framkalla allegier i vissa individer.
Ang. olivträd / fikon - löv och bark framkallar huvud, ögon- och respiratorisk irritation; fikon - fikonblad sägs orsaka eksem. Jag vet inte om barken är safe
ok. ska då undvika oliv och fikonträd. latex tror jag dom inte biter på det enda i buren som dom brukar bita på är ett par st pinnar inte alla bara ett par st. och i västa fall om man upptäcker att dom biter på bakgrunden så har man kvar gamla buren till man byggt ny bakgrund.

det hoppas jag med :)
jag kom på att kokosmattorna bindas faktiskt med naturlig latex och inga av mina sugar gliders visar något tecken på allergi. latex kan orsaka problem bara om det finns risken att de sväljer lite större klumpar.
Lucka till med bygget, ser fram emot några bilder. Det kommer säkert att bli imponerande :)
jo då bilder kommer att läggas upp. allt eftersom bygget tar form. Kommer undvika allt som har med latexklumpar att göra och enbart köra men att typ måla ut later över den formade cellpasten och sedan trycka dit kokosfibern, lr kokosjorden som det mer ser ut som, och sedan måla ett lager ytterligare med latex över.
Hittade precis denna sidan om någon annan skulle vara intresserad http://www.polstereibedarf-online.de/polstermaterialien/naturpolster/?plentyID=8fe9faf28409425d031be644fc4ad0f6

Jag ska lägga till sidan till mina bokmärken, den där palmmatta kommer jag säkert beställa till den nya buren! äntligen något som kommer att vara naturligt grönt i buren
och som inte kommer att förstöras direkt
tack så väldigt mycket!
Gör så. Dom mattorna ser väldigt bra ut, nästan ingen skillnad på sessa och dom som jag har nu som bakgrunder i nuvarande buren förutom att dessa är större och väldigt mycket billigare.
#13 Det ser riktigt snyggt ut. Har beställt 20liter nu ifrån kinn, Vet du hur lång leveranstid dom brukar ha? Vill sätta igång med bygget så snart som möjligt. Bara latexen som fattas.
Det var väldigt modigt att beställa så mycket på en gång utan att testa tekniken först. :O Lycka till.
Det var därför jag beställde så mycket bara för att se vilket som är smidigast att göra att blanda latex och kokosfiber direkt och sedan smeta på eller typ försöka sprutlackare på latex och sedan trycka fast kokosfiber och sedan spaya på ytterligare ett lager.