Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 1962 ggr
BusBella
0

Sjusovare frågor

Mehehe, jag vill ju ha alla djur i hela världen! Men jag funderar lite över att skaffa mig ett par Afrikanska Dvärgsjusovare någon gång. Har ett par frågor bara.

*Hur ser lagen ut för burens storlek?

*Exakt hur mycket ska dem äta av exakt vilka frukter?

*Var kan jag få tag på såna? (vill inte köpa i djuraffär)

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Sophey
0

Jag tassar lite har da jag undrar samma sak Oskyldig

Medarbetare på matlust

Khora
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

2kvm

de är egentligen allätare, en bra fröblandning med insekter, sen frukt och grönsaker som färsk mat. de gillar sött… allt frukt och grönt borde gå bra utom det som är giftigt…

Jolinn
0

Dom får inte äta torrfoder Flört

zickan
0

#3 nu tänker du kanske på suga glider?.. Sjusovare får mycket väl äta torrfoder. I det vilda lever de på fröer, nötter, säd, frukt, pollen, nektar, insekter, ägg osv.

rekomenderat att köra på kanske en osockrad müsli med mycket frukt och nötter. eller blanda själv. De på zoo för smådjur har inte det bästa innehållet alltid. Därav är det oftast bättre att bara köra på en typ frebaco müsli med frukt och nötter. men även den nya från icas har rätt bra innehåll.

frukt bör ges flera gånger i veckan men kanske inte vara en bas på matutfodringen. bör även varieras stort så de får i sig flera olika vitaminer och mineraler.

Giftigt. Många kärnor!… kärnor av plommon, persika, körsbär osv är giftigt och ska tas bort innan man ger dom fruktköttet om man väljer att ge av dessa.
Avocado är oftast giftigt för smådjur. Inte hundra om köttet är giftigt till sjusovare, men dess kärna är tok giftigt!. Själva köttet rätt fett vilket många smådjur inte klarar. Dock som sagt vet ej hur sjusovare tar det.
Rabarber. Innehåller oxalsyra som inte är bra.
Citrusfrukt är också något man bör passa. dock vet jag inte helt hur det står med sjusovare om hur giftigt det är till dom. jag har för vana att undvika detta.

Något många däremot inte vet. Är att isbergssallad inte är bra till sjusovare. Samma med kål och spenat. Dessa tre innehåller för mycket Nitrat.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jolinn
0

Ja det var suggisarna jag tänkte på :)

zickan
0

Jo precis. Sugisar ska inte äta torrfoder och bra mycket känsligare. Ska även ha 4kvm bur än de 2kvm angivna ovan ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jolinn
0

Vet du vart man köper dom ?

BusBella
0

Men 2 kvm kan det väl inte vara?? För dem flesta har ju i terrarium och såna stora terrarium har jag nog aldrig sett. Hur stort???? #7 Ja det undrar jag också.

Mind your language.

/Emma

Ypsilon1
0

för några månader sen förklarade Silvertrassans här på forumet hur det blir med sjusovare och pygmémöss. Det var en mer invecklad förklaring, med olika citat från lagen, som jag försökte hitta igen för att länka till. Men lyckades inte. I alla fall, var det något mindre än 2kvm.

ni får kanske pm-a henne och fråga?

ang. sugar gliders är det fortfarande 4kvm och 2,2 hög bur som gäller.

BusBella
0

#9 Så stora terrarium?? Förvånad

Mind your language.

/Emma

Ypsilon1
0

#10 Nu blir jag förvirrad Skäms

Jag kommer ihåg att jag frågade henne för att jag själv var intresserad att ta hem (någon gång in framtiden) en art sjusovare. Och om man läser L80 finns de inte med på listan, utan hittar man dem bara i l108 som handlar om exotiska djur och djurparker. Men hon hade en förklaring ang. sjusovare och det var MINDRE än 2kvm.

du kan se mer hennes terrarium åt sjusovare här

men när det gäller sugar gliders är lagliga burmått (inhägnade) som jag skrivit ovan.

Silvertrasans
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ahh Jag fann tråden http://exotiskadjur.ifokus.se/discussions/4d791771c5c6a75fdf0002b3-djur-i-liten-bur

Mitt bygge blev lite större än chinchilla mått, blev riktigt nöjd med bygget men planerar redan att bygga nästan 2kvm med 2m i höjd med samma typ av inredning och stil som de har nu.

De kan ju inte få för stort Skrattande, visserligen tänk om man hade tre st i ett 4kvm terrarie! Trivsamt fö dem förmodligen men man skulle nästan aldrig se dem då.

Saom sagt ännu i planeringstadiet, placering måste bestämmas och det måste bli estetisk snyggt också Skrattande