Para ihop suggie med annat djur
Hej!
Jag har en kastrerad sugar glider (hane) som är 1,5 år gammal. Jag har haft honom i ett halvår och har funderat på att skaffa en kompis till honom. Jag har läst att man kan ha en suggie med andra husdjur och eftersom jag själv är väldigt inne på råttor (sugar glidern är mest min sambo som lägger ner tid på numera) och undrar om det går att para ihop en sugar glider med en råtta?
Jag har haft råttor och möss samtidigt förr och det var inget konstigt. De umgicks dock inte, då jag läst att råttor äter möss. Men hur skulle det fungera med en råtta och en sugar glider? Skulle råttan äta upp suggien?
Vilka djur har ni kört ihop med era suggies?
Hälsar
Emelie
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Hur ser det ut rent lagligt? För gnagare får man väl inte blanda arter hur som i sverige? Vet inte vad som gäller för suggisar, kanske säkrast att höra m jbv?
Saknar erfarenhet av att mixa arter och ser det som bästa lösningen att hitta en kompis av samma art till honom.
Man ska absolut inte blanda olika arter med varandra! Det är dessutom olagligt.
Råttan skulle mest troligt döda sugar glidern, för att inte tala om att råttan skulle bli extremt deprimerad utan råttsällskap. De är två så totalt olika djur att de inte på långa vägar skulle må bra av varandras sällskap.
Sugar gliders ska gå med sugar gliders, och råttor ska gå med råttor. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

För en tid sen har jag läst om ett fall där en väldigt ensam suggie blivit kompis med sin middag: h*n hade fått en levande mus av sin ägaren. Men sånt är ingenting man vill verkligen uppmuntra. Lagen rekommanderar att man ska hålla exotiska djur i förhållande som efterskapar så mycket som möjligt deras levnadsätt i det vilda.
när det gäller sugar gliders betyder det en väldigt stor bur (minst 4 kvm, 2,2 m höjd, med en massa klättermöjligheter och kompisar). Jag hänvisar till L108, kap. 1, 19§ samt kap.2, 11-12§ ang. burmått och utformning; kap. 1, 12§ ang. sociala djur.
dessutom som alla andra skrivit, råttor och sugar gliders har olika beteende, rutiner och även kost. en suggie skulle inte förtjäna ingenting från att få en rått/muskompis.
Jag tycker också att det kommer att bli ganska svårt att hitta en ung kastrerad hanne till salu. det blir enklare om man har lite mer realistiska krav. det finns flera unga eller äldre honor till salu just nu (om du tittar till ex. på zoonen, men även här) som kan bli ett lämpligt sällskap till din suggie.
Tack, då vet jag.
Är det verkligen olagligt?
Ja. De enda smådjur man enligt lag får ha tillsammans är - av någon anledning - kaniner och marsvin. :)
Mvh,
Moa
oj, det visste jag inte.. Konstigt! Men hur är det med andra arter, fåglar och fiskar får man väl blanda tex?
(alltså inte med varandra utan att man får blanda olika fiskarter med andra fiskarter, och olika fågelarter med andra fågelarter)..
Ja, så länge fiskarna och fåglarna kan gå ihop med andra fisk- och fågelarter utan att någondera blir stressad eller skadad så får man ha dem ihop.
Jag tror att lagen att man inte får blanda olika djurarter främst gäller smådjur, eftersom det med nästan 100% säkerhet kommer att sluta mycket, mycket illa för någon av arterna. De flesta råttor till exempel skulle skada och försöka döda de allra flesta andra smådjursarter, liksom även fåglar. Till och med djur som är större, som kaniner och marsvin, kan bli attackerade och illa bitna av råttor.
Gerbiler är ofta likadana, de slåss som vansinniga med andra djurarter.
Guldhamstrar är ju solitära, så de ska inte ha ens hamstersällskap.
Dvärghamstrar är egentligen parlevande, inte flocklevande, och även om de kanske inte skulle lyckas döda något djur som är större än de, så skulle antingen de själva bli skadade/dödade eller så skulle de åtminstone skada det andra djuret.
Möss är vanligtvis väldigt fredliga gentemot andra djur, så det är snarast de som ligger i riskzonen vid eventuellt samboende med någon annan djurart. Jag vet dock en mus som har blivit uppvuxen med råttor. Hon blev diad av en råttmamma tillsammans med hennes kull, så musen ses som en råtta av de andra råttorna. Han pratar själv numer bara råttspråk, så han tycker att andra möss är väldigt konstiga. :P
Mvh,
Moa
#8 Hur gick det med den musen? Är ägaren aldrig inne mer? >.<
#9 Ja det kan man fråga sig. Hon är inne, men hon har inte skrivit något mer i tråden tyvärr, så man har inte fått veta hur det har gått. Länk till tråden för de som är nyfikna. :)
Mvh,
Moa
#10 Kanske en råtta åt upp musen ndå tillslut :o Kanske skäms, men det borde hon inte göra :o Det som hände var ju ett mirakel och borde gå ut till media :D
Det kan ju ha hänt att en råtta dödade musen, ja, men musen hade ändå ett otroligt liv, så jag håller med, hon borde absolut inte skämmas. :) Musen där hade inte överhuvudtaget levt om det inte hade varit för råttmamman, så..
Mvh,
Moa
Det är inte olagligt att blanda olika arter om dom inte är en fara för varandra, det är dock inte att rekomendera.
Ska se om jag finner ett mejl från jbv om just detta.
Hälsningar Malin
Jag fann mejlet jag sökte och kan nu hänvisa till det:
Det finns inget generellt förbud mot att hålla olika djurarter
tillsammans. Det förutsätter att djuren hålls på ett sådant sätt att de
inte skada eller stressa varandra (se DFS 2005:8 4. kap. 2*). Sedan
finns lagkrav på att varje djurart får sina behov avseende
förvaringsutrymme, bottenmaterial, inredning, klimat etc.
tillgodosedda vilket kan vara svårt beroende på vilka djurarter som ska
hållas tillsammans.
mvh
Michael Diemer
Jordbruksverket
Enheten för sällskapsdjur
(och CITES)
551 82 Jönköping
tel 036-15 58 59
fax 036-15 50 05
Swedish Board of Agriculture
Division for CITES and pet animals
SE-551 82 Jönköping
Phone +46 36 15 58 59
Fax +46 36 15 50 05
michael.diemer@sjv.se
Hälsningar Malin
Har läst vad alla har skrivit och tycker det är intressant. Fortsätt gärna skriva på med era tankar!
Graleh… finns det någon anledning till att du bara har en sugar glider?
Det är ju så att de, då de är sociala djur, ska ha en burkompis.(enligt lag) Jag visste själv inte detta när jag köpte min första, men när detta kom fram här på forumet blev det ett väldigt liv och jag fick klart för mig att det inte var ett alternativ att endast ha en. Så jag tänkte på ett trevligt sätt kolla varför du inte köpt en till.. och om du vet vad lagen säger.
Sen är min egen tanke att även om du skulle lyckas få din sugar glider och till exempel en råtta att bli vänner så tror jag inte det är tillräckligt för någon av dem, de skulle og behöva en artfrende för att utveckla sitt naturliga flockbeteende.
Sen antar jag att du har en bur med hönsnät till din glider då burar i det mått som krävs är hemma byggen och det är svårt att få tag på ett "vanligt" burgaller för de måtten. Om du då skulle ha en råtta i den buren skulle den nog mycket snabbt gnaga hål på det.
#16> Säljaren hade bara en suggie kvar, inte så mkt att göra åt det. Har aktivt sökt fler sedan jag köpte min suggie i oktober 2010 men inte hittat någon jag tycker passar eller som inte bor runt Sthlm. Därför frågade jag om det kanske passar med ett annat djur istället, t.ex. en råtta.
Ja, det blir alltid ett himla liv med det här med att ha två djur. Jag har haft djur förut och haft bara 1 ex av dem. Det funkar hur bra som helst, jag tror det handlar om hur mkt man umgås med djuret. Klart om man är 10 år och köper en kanin som man bara leker med när man känner för det, att djuret blir deprimerat. Men har man djuret med sig hela tiden och alltid tillbringar tid med det tror jag inte det är några problem. Det handlar nog också om djurets person. Man ser ju hur djuret mår, om det är alert eller verkar nedstämd och deprimerat.
Men säger man då blir man ju uppläxad deluxe. Hur som helst så tycker jag att det hade varit trevligt med en suggie till för Arthas och för mig. Så därför kollar jag runt, men det är svårt för inte många föder upp dem i närheten av Malmö :/
Nej det är kanske så, att ett djur av en annan art inte räcker. Jag vet inte, tyvärr kan man ju inte fråga dem :/Jag tror på att man ska ha ett sinne för djur och själv lära sig se på djuret hur det mår.
Jag har inget hönsnät till min suggie. Jag har en gigantisk Feraplastbur (tror märket heter FeraPlast) som jag köpt i djuraffär. När jag haft råttor har de också haft stora burar man köper i djuraffärer, t.ex. för chinchilla och liknande. Jag är ingen hemmafixare så det lär nog dröja innan jag skulle försöka mig på något hemmabygge ;) När jag köper hus sedan om några år ska jag försöka mig på en gigantisk bur, ska ha lite fler djur då tänkte jag.
Nåja :)
Vet du ngn i Malmöområdet som föder upp, kanske? *hoppas* Jag kollar regelbundet på zoonen.se eller vad den heter + blocket + google + andra djurforum + hör runt bland djurbutiker och vänner.
Man ska inte blanda arter. Dom snacka inte samma språk o ska inte kunna kom överens med varandra.
Har du annonserat här att du söker en kompis till din suger glider? Tycker att folk som gör det brukar få svar ganska snabbt.
Jag vill inte bråka om det här med burmått eller kompis till ditt djur… men det är ju liksom lag.. den uppfödare som jag köpte min första ifrån höll dem i små burar, på grund av det hade inte min lilla tjej lärt sig glidflyga.. det tog flera månader innan hon lärde sig i den stora buren medan de andra tre som vuxit upp hos GAS1 var baddare på att glidflyga redan från början då de fått det utrymmet de behövede.
Det gäller ju även det naturliga beteendet som en sugar glider har, utan en artsfrände så tror jag att de forlorar mycket av det.
Jag tror absolut att en sugar glider kan överleva själv, och i "för liten" bur. Men jag tror inte det är de bästa förhållanderna. Och med tanke på att en sugar glider kan leva i 15 år så kanske du och din sambo inte alltid under den perioden kommer ha lika mycket tid för den.. då kan det nog bli väldigt ensamt utan en kompis.
Jag hoppas verkligen du inte tar detta som ett påhopp, jag menar det som goda råd. När jag köpte Tobie hade jag som sagt ingen aning om att de skulle hållas i grupp eller par, och jag visste inte att det var lag på 4m2 burar. Jag hade bara hunnit ha henne i några veckor innan det började skrivas om att jag skulle anmälas för djurplågeri..
De inblandade har bett om ursäkt när de insåg att det nog var ett missförstånd, och jag är inte långsynt av mig. Men det jag ville säga med detta är att jag vet hur det är att få utskällningar här på forumet, och jag vill aldrig skälla ut någon på det viset eller gå till attack. Men även "kritiken" man får här är hård och ibland mer som personangrepp så handlare det oftast om människor som verkligen bryr sig om djurets bästa. Jag blev mycket sårad av en del saker som sas om mig, men den rena faktan om lagen lyssnade jag ändå på och fick på så vis viktig information.
Jag hoppas personligen att du fortsätter leta efter en kompis till din suger glider och att du börjar fundera på en större bur där dina djur kan få utlopp för energi och kan utveckla ett sunt och naturligt beteende. Och säg bara till om du undrar över någonting eller tog illa upp över något jag skrev, så ska jag förklara mig.
Lycka till.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle troligtvis aldrig blanda arter om de ska vara instängda. Med det menat att jag tycker inte det är okej att bura in olika arter tillsammans, skillnad att ha en lös hund och en lös katt i huset för att dra ett exempel. Så jag rekommenderar verkligen inte att blanda arter såvoda de inte är väldigt nära besläktade.
Mvh Ellenfyrkant
#19> Japp jag har satt ut annonser på flera olika sajter men ingen har hört av sig :/ Många verkar prompt vilja sälja suggies i par också. Jag hade tänkt mig en suggie till, till att börja med. Jag är inte expert i att para ihop djur och har inte plats med tre stora burar för tre suggies, därför vill jag börja med en till och se hur det går innan jag ev. går vidare med fler. Men som sagt, det är svårt att få respons på det. Likadant vill jag att det ska vara en redan kastrerad hane eftersom det är vad jag har idag. Jag genomgick kastrering och det var något av det jobbigaste jag gjort. Arthas (min suggie) fick ha tratt på sig för att han bet i såret. Veterinären sa därför till mig att jag antingen fick vara hemma från jobbet i en vecka eller ta med mig honom, då han varken kunde äta eller dricka själv pga. tratten. Jag hade med honom på jobbet och det var väldigt påfrestande och krävde en del återbesök för att kolla till såret som han bitit upp. Idag har jag inte den möjligheten eftersom jag bytt jobb och inte kan ha med mig honom på möten på jobbet. Jag kan heller inte sjukskriva mig en vecka. Min sambo jobbar som tekniker och har ingen direkt fast arbetsplats utan han springer runt och installerar nätverk och liknande. Därför vill jag inte gå igenom detta en gång till och jag är ingen person som chansar på att min nästa suggie inte kommer bita sig i såret. Jag tycker inte man ska chansa när det gäller djur.
Likadant är det ju med transporten. Jag har inte möjlighet att åka 70 mil för att hämta en suggie. Och jag skulle aldrig, aldrig lägga pengar på att låta en vilt främmande människa frakta mitt djur. Det finns ju sådana tjänster där man kan annonsera om fraktning av nyköpta djur. Det är också en rejäl chansning som kan äventyra ens ekonomi och djuret man köpt. Tyvärr bor i stort sett alla uppfödare jag snackat med, i Sthlm med omnejd. Jag har hört i forum att det ska finnas en uppfödare i Helsingborg (6 mil från Malmö) och det är ju absolut ok =). Men jag har inte hittat denna person trots gedigen googling :/
Nej precis, jag tycker också att ju större bur man kan, desto bättre. Man vill aldrig stänga in ett djur i en trång, liten bur.
Nej jag tar det inte som ett påhopp alls :) Man kan skriva vad man tycker utan att vara otrevlig eller gnatig. Du varken gnatar eller är otrevlig! :) Jag har inte emot att man skriver tips och tricks men det ska ju vara ömsesidigt, dvs. att den jag diskuterar med lyssnar på min version också och kring hur jag tänker.
Ja, förmodligen är det så. Dock tycker jag ändå man kan hålla god ton för man uppmuntrar inte en person till saker genom att vara barsk och elak :)
Fler suggies blir det, jag ger inte upp :)
Tack för dina fina ord!
Vart hittar man suggisarna ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan någon legga upp en bild på en Suggi??vet ej vad det är
// Julia
graleh, vilken mardröm med kastreringen och tratten, jag förstår att du inte vill gå igenom det igen! .. men jag funderar på om det inte funkar att hålla en fertil hona med en kastrerad hane? (inte alls säker, det får någon som vet svara på) Om det går så kanske det skulle öka din chans att hitta en kompis?
Jag tycker det låter som en vettig ideé som Jannie tar upp.
Jag har inte heller koll på gilders men det måste finnas om det går?
Det är ju en väldigt vanlig lösning bland djur, att kastrera hanen men inte honan(Kaniner, hundar, katter osv)
Hälsningar Malin

Det är faktiskt enklast att introducera (kastrerad) hane till hona eller hona till (kastrerad) hane. Hona till hona funkar lätt bara när båda är unga (under ett år gamla). Men det finns visst undantag.
hane till hane är svårast, särskillt när det handlar om vuxna sugar gliders.