Hur torkar man frukt?
Jo jag skulle gärna vilja ge torkad frukt som godis till mina djur, men de som jag hittat i affären var både dyrt och med tillsatt socker. Så nu undrar jag om ni har några tips på hur man kan torka själv och vilja frukter och bär som blir goda när man torkar både till djuren och till mig 
Tack på förhand
beror på vad det är för frukt. saker som inte är så mycket vätska i är enklast.
jag äger en svamp/frukttork och kör allt mitt i den.
men tråd+nål och trä upp frukten. sedan hänga upp på någon plats hemma tills det torkat. går även göra i ung men blir inte lika bra med frukter.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har aldrig testat själv, men funderat på att torka saker själv. Saken är väl att det krävs en jäkla tid och energi om man ska göra det i ugn. Skivad frukt på galler, låg värme (ca 50 grader), luckan på glänt och låt stå i ungefär 8 timmar/tills det är torrt.
_No way! Yes way!
Krångtligt och dyrt. Köp en svamp/frukt tork tar det bara nån tim :-)

vart kan man köpa en sådan och vad kostar den??
tack för tips
mvh
hanna

Cervera har tror jag, men annars är de väll på sånna ställen som cervera :P chlas olson kanske har?
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
Bra fråga. Pappa tog hem min ifrån firman(elkedjan) Vet att dom brukar ha den. Men el affärer borde ju ha. Eller söka efter på google.
Jag har en väninna som har en torkmaskin. Hon beställde den från USA och den kostade 7 000 kr exkl. frakten och tullen.
Finns det mindre och billigare varianter, tro?
It's nice to be important, but it's more important to be nice!
Finns en på elkedjan för 499:- Ingår i deras bas utbud. Kommer från OBH nordica. Funnits flera år :-) Min används flitigt
zickan> Oj, det var det värsta!! Tar den stor plats? Gud, vad glad jag blev nu, du gjorde min dag :D
Förresten, vad heter en sådan maskin offentligt? Antar de inte heter "torkmaskin" för jag fick inga träffar :(
Ah hittade här på deras egen sajt: http://www.obhnordica.se/Default.aspx?ID=58&ProductID=PROD607
Och här på tretti.se: http://www.tretti.se/hushallsapparater/hushallsapparater/ovr-koksapparater/obh-nordica-obh-6772
Dock hittade jag den inte på Elkedjan. Har du någon direktlänk, Zickan?
Ja det är den på länken :-). Fungerar att torka allt med typ. Jag plockar extremt stora mängder svamp och frukt själv. Försöker torka utan, men när flugorna kommer på mig så kör jag snabb tork med den där torkmaskinen.
Gör även eget hundgodis och råttgodis. Torkar lever, blodpudding,nötfärs, strimlad kp, älg, ren osv till mig själv. As gott nytto godis :-)
Dock är gris svårt pga fet heten
Låter riktigt nice :)
La beställning på en maskin nu, ska bli awesome att leka med den sen när den anländer :)
Tack för alla tips, är sjukt glad jag fått tag på en sådan jag velat ha i två års tid! <3