snäckor/sniglar
Hej, jag är ny här och har lite frågor.
Vad är det för skillnad på snäckor och sniglar?
Vilken är den minsta snäckarten?
Finns det någon sida där man kan läsa om dom olika snäckarterna?
Jag har läst artiklarna här men det var ju bara tre arter.
Hur stort akvarium behöver man? ju större desto bättre förståss men hur stort har ni och till vilken art, samt till hur många?
Ni får gärna lägga in bilder på era snäckor.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Hej och välkommen hit!
Snäckor har ett skal ovanpå kroppen, medan sniglar inte har det. :) Exempel: Snäcka och Snigel.
Oj vilken svår fråga.
Det har jag faktiskt ingen aning om. Men en liten snäckart som man håller i fångenskap är Subulina octona, men det är klart, det finns ju betydligt mindre. :) Av Achatina-arterna är bland annat A. craveni, A. iredalei och A. smithii ganska små arter på 7-10 cm skallängd. :)
Det beror på vilka arter du vill veta mer om.
Om det gäller Achatina-arterna så är den här sidan väldigt bra, även om det inte står om alla arterna.
Det beror på vilken snäckart du vill skaffa. Man kan förstås ha betydligt mindre utrymme till S. octona som bara blir 2-2,5 cm i skallängd, jämfört med A. achatina som bli 15-20cm i skallängd. ^^ Men för exempelvis A. fulica (max cirka 12 cm) räcker ett 60x30x30cm akvarium till åtminstone tre-fyra fullvuxna snäckor, om inte ett par till. Det beror ju förstås på hur stora snäckorna blir. Vissa blir mindre än andra, vissa A. fulica stannar bara på omkring nio centimeter eller så. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Tack för svaret. :)
Vilka är dom vanligaste arterna som man kan ha?
Den vanligaste brukar vara Achatina fulica :)
Okej men dom är så himla stora tycker jag. Om jag bestämmer mig för att skaffa snäckor så blir det nog någon av dom mindre Achatina-arterna.
Jag har ett akvarium som är 25x50x30cm(bxlxh), funkar det att ha snäckor i? Hur många kan man ha i det av en art som blir max 10cm?
Nu har jag nog kommit fram till att jag ska skaffa Cepaea nemoralis eller Cepaea hortensis. Dom är ju rätt små så det borde ju funka i akvariet jag har.
Har ni några bilder på hur det ser ut där era sniglar bor? eller finns det någon annan sida med bilder?
Behöver man en matskål och isåfall hur ska den se ut?