Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettdjur-lagen
Läst 2891 ggr
Sleepyxx
2011-07-15 14:06
0

Iller

Jag är mycket intresserad av att köpa en iller. jag har inte haft en iller innan men jag har läst om dom nu i säkert 2- år. men jag har frågor.

- hur kissar dom?

- hur får man dom att kissa i kattlädan??

-Hur får man dem att inte lukta så mycket?

Jag har pratat med många som har iller och dom har sagt till mig att kaastreraa dom fast jag vill hällst undvika det.

aja men jag är jätte intresserad av en iller så om du har några goosssingar hemma så får ni höra av er <3 <3 <3

rugerupsillern
2011-07-15 17:03
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Gå in på iller.ifokus så hittar du all fakta :)

Sleepyxx
2011-07-15 23:57
0

tack :)

zickan
2011-07-16 00:47
0

Hur dom kissar?… som ett vanligt djur ;-)

Man tränar dom på lite olika sätt. Men få illrar blir 100 på lådan. Olyckor är lätt hänt och några illrar vägrar lära sig. Som att träna en kattunge. Ser man att de behöver gå, sätter på lådan. Gör de där så berömmer man. De väljer gärna samma ställe. Kan blockera den platsen med en filt, möbel eller sätta lådan där. Man kan lägga avföring på lådan så det luktar som en toa. Sätten är många och det är bara att prova sig fram.

Du MÅSTE kastrera honor! En hona brunstar ihjäl helt enkelt. De kan inte själva går ur sin brunst. Antingen är man dum och avlar oseriöst varje år för att ta honan ur löp och hon dör i för tidig ålder pga alla onödiga kullar. En hona bör inte avlas på vid första brunsten.
Eller låna in en sektomerad eller nån kastrerad hane som kan ta henne ur brunst. Vilket måste göras varje år och hitta hane är svårt.
Annars kemisk kastrering(suprelorin chip) sätts i nacken likt en p-stav för människor. Vilket kan sitta i mellan 1-2 år ungefär innan man måste göra om. Eller så kastrerar man.

En okastrerad iller hane kan lukta faan. Men nej hanar är inge behov av att kastrera. Dock kan en okastrerad hane bli aggresiv, bli svår på toa låda, lukta osv. Så de flesta väljer till slut kastrering. Och kastrering är något bra i iller världen!..

På iller.ifokus.se får du mer information, finner uppfödare osv. Så jag låser här med denna tråd och hoppas du hittar vad du söker.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Inlägget är låst för nya kommentarer