Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettpungdjur-råttdjur
Läst 5572 ggr
ArgaAnette
1

kortsvansad opossum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För en tid sedan satte jag ihop mina kotsvansade opossums i hopp om att de skulle para sig. Det var nervöst då jag visste att de inte alltid är så snälla mot varandra.

Allt gick bra men de höll sig för sig själva. De gick ihop i ett par veckor sedan flyttade jag tillbaka honan till sin bur. I och med att jag inte sett dem vara nära varandra, utan honan dragit sig undan så fort hanen närmat sig, trodde jag inte att det blivit något.

Men idag när jag pysslade i djurrummet hörde jag att honan var framme och drack. Skygg som hon är brukar jag ta chansen att titta på henne när hon väl är framme. Till min stora förtjusning hängde det en hel klase med ungar under henne. Troligen 5-6st! Himla roligt att det gick så smidigt med allt!

Nu är planen att försöka få ungarna mer handvana än föräldrarna, någon som har några tips på hur jag ska gå till väga? Misstänker att mamman inte kommer att gilla att jag pillar på hennes ungar…

Mvh

Mikaela

Silvertrasans
0

Åh vad roligt! Ett STOORT GRATTIS!!!Skrattande Kan tyvärr inte ge dig några råd då jag inte har erfarenhet av dem. Tycker verkligen att de är såå läckra små varelser! Kyss

zickan
0

Oj oj.. Grattulerar så hemskt mycket!!!

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ArgaAnette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så mycket! Det är väldigt roligt!

Någon som vet om det blivit ungar i Sverige tidigare?

zickan
0

#3 Ett par i runt Haninge i sthlm har fått minst en, Fireant skåne föder upp vad jag vet. Amazonia har haft ungar till salu har jag för mig men vet inte om de själva tagit kullar eller köpt in.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fireant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#0 Bara ring mig Mikaela så ska jag hjälpa dig så gott jag kan.. Det är inte så ofta jag skriver här längre, men jag finns i skuggorna.. *ler* ropa mitt namn och jag kommer.. mvh Ante

0768-562504

MoaL
0

Wow, grattis! De är ju så otroligt söta och häftiga djur. Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[zannapettersson]
0

Vad spännande :) Jätte söt..

Ypsilon1
0

Grattis :)

I'll give my suggestion in English, concerning socialization. I wrote a long thing in Swedish, but for some odd reason I failed to post it and since work's calling, it goes faster in English (for me at least :))

I have no direct experience with opossum babies - when I got my opossum (Mumin) he was already old. It also depends on how used the mother is with you. Now, for the next 4 weeks, as the babies will need to stay attached to the nipples (if they fall, that's fatal), there isn't much you can do. It's important that she doesn't make any sudden moves (this is the same with most marsupials at this stage). But you can sit in front of the terrarium, not moving much, have the window a bit open so she can smell you (they don't see very well, but they have a great smell). I don't know if you tried handfeeding your opossums. Mine takes food from hand and he knows to tell apart my hand from food. He learned that pretty quickly since everytime I do this I wash my hand with the same soap (I use a grapefruit soap) and he's not at all attracted to that smell.

After 4 weeks the babies will start moving around, climb up and down to and from the nipples. You can start handling them now, I would suggest to take them all in a tent for 15-20 minutes daily for the first week, have them run around you. Make sure you wear something like thick fleece just in case they get the idea that you might taste good :)

After a week you can start spending more time with them in the tent and also try to pick up the babies. As early as 6 weeks old, they can be separated from their mother completely, but most breeders / sources suggest that 7-8 weeks is better. After you separate them from their mother, you can start carrying them around in a "bounding pouch" like those for sugar gliders. They will sleep comfortably in the pouch, under your shirt, and get very familiar with you.

When they turn 3 months old it's suggested that you separate boys from girls to avoid unwanted pregnancy, and soon after that they actually might start fight one another. Most sources suggest that 3 months old is the best age for socializing. It might seem odd, but I noticed the same in sugar gliders - when they're about this age, they turn extremely curious, they're not so shy and afraid anymore when they hear noises. It's basically, the age when they learn most stuff. I would expect that this happens earlier in opossums, but as I said, I have no direct experience with opossum babies, so I am just trusting other sources.

What I also think it's really fascinating about short-tailed opossums is that they can be really good buddies with people, even though they are aggressive to one another.

Once again, big congratulations and I hope you'll find some useful stuff in my answer.

ArgaAnette
0

Tack alla!

GAS1 - Jättetack för informationen!

Jag funderar bara på en sak. Jag har flera gånger sett honan utan sina ungar, och plötsligt hänger dem där igen. Kan det kanske vara att de har blivit så pass stora att hon kan lämna dem? De har fått päls men inte öppnat ögonen.

Ska man tro att de har ungefär samma utvecklingstakt som möss? Hade vart bra om jag kunde sätta en ungefärlig ålder på dem.

Ypsilon1
0

wow, om de har fått päls då måste de vara 4 veckor gamla. det finns vetenskapliga studier som faställt att dräktigheten hos kortsvansad opossum varar i 13,4 dagar. När man sätter hane och hona tillsammans för första gången är det vanligast att de parar sig den 7e dagen efter de varit tillsammans. Men det finns också undantag när parningen sker redan 1a dagen.

Efter parningen sker föds bebisarna, som sagt, 2 veckor senare. Efter 3 veckor, när modern rör sig inte så mycket omkring, börjar hon lämna dem i boet och en vecka senare börjar de få päls.

Som sagt, jag har inte någon direkt erfarenhet med kortsvansad opossum bebisar, men jag har läst en massa när jag fått Mumin.

Jag kan inte jämföra med möss tyvärr för att jag aldrig haft direkt erfarenhet med möss bebisar. Men jag kan jämföra med sugar gliders, som är också pungdjur och dräktigheten varar bara 2 veckor. Fast sugar gliders utvecklar sig lite långsammare (och de har också pung). Men sugar glider honan börjar lämna ungarna ensamma i boet (eller tillsammans med deras far för att sugar gliders är väldigt sociala djur) när de börjar få lite päls. Och när hon börjar lämna dem i boet, tar de bara några dagar (5-7) innan de öppnar ögonen.

Det låter som om du kommer snart att ha privilegiet att leka med opossum bebisar :) Jag hoppas att du kommer att hitta tiden för att uppdatera här, gärna en hel foto-roman om opossum bebisar Skrattande

ArgaAnette
0

Se där ja!

Men är inte deras pung tillbakabildad? Eller har de verkligen ungarna i pung till en början?

Tycker det är lite märkligt då det inte var så många veckor sedan jag flyttade tillbaka honan till egen bur. Kanske två veckor, max 3.

Det låter som att de snart kommer öppna ögonen då :) Ska bli himla skoj att se dem rida omkring på mamman!

Jag ska uppdatera så gott jag kan och förhoppningsvis få någon bild snart!

Jag kommer resa bort nästa vecka och min pojkvän får sköt djuren, kanske de har börjat kika ut när jag kommer hem igen :)

Ypsilon1
0

Vad kul :) Jag ser fram emot nyheterna.

Jag var lite oklar ang. pungen, jag menade att sugar gliders har pung och sugar gliders ungarna utvecklas i pungen tills de börjar få lite päls. opossumbebisarn bara hänger på magen i hela tre veckor. och det är också varför honan tillbringar så mycket tid i boet och rör sig inte så mycket de första veckorna.

opossums kan kanske öppna ögonen även tidigare än sugar glider gör (jämfört med när de börjar få päls) för att opossums utvecklar sig dubbelt så fort (eller även fortare) än sugar gliders efter de föds.

ArgaAnette
0

Nu finns det bara en liten flicka kvar till salu. Givetvis fungerar hon på alla sätt och vis. Hon är redan ett riktigt matmonster och tar glatt emot vad som erbjuds. Är du intresserad så ring mig på 070 459 30 14 Priset för denna lilla dam är 1200kr. Mvh Mikaela

RaGooN
0

Åh skulle vara kul med bilder på bebisarna :)

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)