Snyggar till buren.
Jag håller på att klura på hur jag ska uppdatera min bur till mina sugar gliders, efter att ha varit hemma hos GAS1 igen och sett hennes naturtrogna bur känns min här hemma väldigt torftig. Som den är nu är den funktionerlig, lätt att städa, rätt utrymme och klättermöjligheter men den ser så trist ut. Den ser ut som det den är, en bur.
Jag har ett regnskogsvivarium här hemma till min ödla, och det är riktigt fint. Jag önskar jag kunde göra något liknande för mina sugar gliders men det vore VANSINNIGT dyrt att försöka göra något sådant i den skalan, och alla växter skulle nog bli ganska illa behandlade av tjejerna. Sen är det en fråga om att hitta ofarliga växter, fuktbildning, behov av ljus…det blir helt enkelt inte bra. Men det näst bästa är ju rikligt med plastväxter, de är (kan vara) snygga, hållbara, lätta att göra rent. Så jag ska köpa in en del plastväxter, det är dyrt men man får se det som en investering, sugar gliders lever ju ändå upp emot 15 år.
Min dröm skulle vara att göra något liknande silvertrasans hem för hennes afrikaner, det ser ut som en älvby. Men även där är det skalan som stället till problem, det är lättare att inreda något så litet. (litet i jämförelse med 3x1,5x2,2m)
Just nu håller jag på med bakgrunden :) Jag har kommit på en mycket billig lösning, men jag kan inte riktigt säga något innan jag ser hur det blir när det är målat och uppsatt. Men jag kan förklara hur jag gör. (ok jag erkänner att jag just nu tror att jag är ett geni)
Jag har köpt gips, alltså sådant pulver som man blandar med vatten. Sen har jag samlat ihop gamla trasiga eller slitna lakan och handdukar som jag inte behöver. Där efter skar jag ut kartongrektanglar som passar in mellan mina reglar i buren, jag använde gamla flyttkartonger. När de var utskurna blandade jag gips och vatten som jag sedan dränkte lagom stora bitar av lakan eller handukar i. Tyget la jag sedan direkt på kartongen och formade den så som jag ville ha den, rynkigt och knöligt. Detta har nu fått härda, det är inte stenhårt men det håller formen och sitter fast på kartongen. Jag har sedan tänkt måla bakgrunden så att den ser ut som bark eller jord…kommer sedan fästa plastväxter på. Man kan forma rötter eller liknande med det gipsdränkta tyget. Men man får vara snabb för det härdar mycket fort. Jag har alltså endast betalat för gipset och jag tror det går åt ca 15 kg, det är 386 kr. Det är billigt och extremt enkelt. Gips går säkert att hitta billigare någon annan stans. Men om detta fungerar blir det en billigt, enkel, lätt och förhoppningsvis snygg bakgrund.
Jag uppdaterar när jag ser slutresultatet.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Låter spännande. Alltid kul att följa byggprojekt. Man bygger ofta bakgunder till akvarier gneom att forma stenar, rötter och annat kul i frigolit, sen täcks frigolitlagret med cement, varpå man får lägga färg på och massa massa lack. Det kanske kan vara något?
Om det gipsdränkta tyget inte är stenhårt, finns det då ingen risk att sugisarna gnager på bakgrunden och får i sig olämpligheter? Har ingen erfarenhet av sugar gliders så jag vet inte hur mycket de gnager.
Sugar gliders gnager mycket lite, men det återstår att se hur de reagerar, om de gnager får jag lägga på cement eller liknande så att de blir riktigt hårt. Jag får hålla ögonen öppna efter tecken på att de skulle få för sig att gnaga.