Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: mollusker
Läst 6129 ggr
Doll
0

Jag har blivit med snäcka!

Idag när jag skulle städa ur snäckornas hem möts jag av något smått, och min reaktion var - skadedjur GAH! (inga glasögon på)

Tills jag lutade mig lite närmare och såg att det var små små snäckbebisar… ^^ Och efter en del rotande hittade jag också runt +100 ägg.

Så nu har man runt 70 små A.achatina småttingar kutandes här hemma.

Finns det något man kan göra för dom små annat än att ge dom annat ät mat + sepia och eget hem så dom inte blir mosade av mina jättar?

MoaL
0

Wow, grattis!! Skrattande Näe, de ska hållas som sina föräldrar - fast gärna utom räckhåll för deras tunga små kroppar. ^^

Har du några bilder på dem och/eller deras föräldrar?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Doll
0

Tack! Även fast tillskottet inte var väntat så är det otroligt kul! :) Precis som jag misstänkte då. :) Jag försökte ta bilder med mobilen med den ville inte riktigt fokusera på den lilla plutten så jag måste leta rätt på system kameran och få igång den så ska jag slänga upp lite bilder. Tyvärr så vet jag inte helt säkert vilka föräldrarna är…

MoaL
0

Åh, hur många A. achatina har du? Hur stora är de? Skrattande Har du några gamla bilder på dem? (i väntan på småttingbilder. :P )

Mvh,
Moa

Doll
0

Innan dom små kom så hade jag bara 4 tigrar. Dom är runt ett år gamla och är ca 10 cm i skallängd. Jag är inte hemma just nu så kan inte slänga in några bilder just nu… Har för mig att jag slängt ut någon bild på en av dom i någon bildtråd för inte så länge sen här. :)

Doll
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilder på några av mina tigrar finns i den här tråden. :)

Gick igenom några mobilbilder och en vart faktiskt ok… Även fast skärpan inte är den bästa på lillen. :)

MoaL
0

Åhh vilken liten knodd! *kär* Skrattande Hur många småttingar har du tänkt behålla? ^^

Mvh,
Moa

Doll
0

Haha ja dom är riktigt söta små pluttar. ^^

Jag vet inte hur många som får stanna… Men några kommer få stanna.
Slänger upp en säljes tråd när dom växt till sig och när jag har ett mer exakt antal. :)

Doll
0

Idag hittade jag också ett stort gult ägg efter en sista genomgång efter ägg… Kan det vara så att mina marginator också har lagt ägg? …Men endast ett? Obestämd

Doll
0

Och så mer pluttbilder. :)

Doll
0

:)

Doll
0

:)

[Hedvig21]
0

Åå! Så avensjuk på att dina Achatina achatina har get ungar!Glad

Mina A.achatina är inte intresserade av varanndra! Obestämd

MoaL
0

#8 Jag har ingen aning om hur marginators ägg ser ut. ^^ Men om du hittade dem i dina marginators terrarium/akvarium/vad du nu har dem i, så kan det ju inte vara så mycket annat, så länge du inte har några andra djur/snäckor däri? :P Stort som attan är det i alla fall! xD
Och bebisbilderna är ju bara helt bedårande! Skrattande

#12 Hur gamla är dina achatinor? :)

Mvh,
Moa

Doll
0

#13 Mina marginator bor ihop med achatinorna i ett stort terrarium… Eller så har alla snäckor gottat sig väl i terrariet, eller porrskåpet som farsan kallar det nu. :P

Läste lite och det verkar som att marginatorna kan lägga ett enda infertilt ägg, det finns inte en chans att någon av mina achatinor kunnat lägga det där ägget, så jag får hoppas på att man får ut något ur det ägget. :)

Lupin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vilka underbara små. Tänk på mig om det blir så att du går i säljar tankar sen. :)

www.vovvensdagis.se

Doll
0

#15 Det ska jag göra. :)

Jag kommer slänga upp en säljes tråd när dom växt till sig lite och när jag har ett ett exakt antal. :)

Lupin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#16 Det låter jätte bra det. Jag ska hålla utkik. Men du får gärna skicka ett mail till mig då också om du vill? Skulle verkligen vara jätte snällt, för jag är seriöst intresserad. :)

www.vovvensdagis.se

Doll
0

#17 Jag hör av mig via pm till dig sen när det är dax så du behöver inte vara orolig över att missa något. :)

Doll
0

Jag har lite funderingar över hur man kan packa snäckorna på bästa sätt.

Hade tänkt plast/engångs lådor med lufthål, torv och med lite mat i, men skulle det räcka med vadderade kuvert med lite extra tidningspapper som skydd eller är det bäst att packa i kartonglådor?

MoaL
0

Det bästa är nog om man får tag på filmburkar, du vet de där små cylinderformade burkarna. Stoppa dem med mossa, i med en bebis, och så mossa igen så att de inte kan skakas runt inne i burken. Lufthål i locket, vira runt med lite tidningspapper och ned i ett vadderat kuvert. :) En burk per bebis. Glad

Mvh,
Moa

Doll
0

Ok. :) Vart hittar man filmburkar?

MoaL
0

Haha, det kan man fråga sig. xD Jag ska fråga McPede, för jag behöver ju själv sådana när det börjar komma bebisar här hemma. :)

Mvh,
Moa

Doll
0

Haha ja, googlade runt lite.

Hittar inget att köpa men en del om att man kan kolla med lokala fotohandlaren.

MoaL
0

Precis, man ska fråga fotoaffärer. :) Jag frågade också var han hade fått tag på sin mossa, och det var tydligen ihoppressad sphagnummossa från Nya Zeeland köpt på blomsterlandet. ^^

Mvh,
Moa

Doll
0

Ah, tack för tipset! :) Då blir det att åka runt och leta filmburkar och mossa i veckan. ^^

MoaL
0

Precis vad jag också tänker göra. xD

Mvh,
Moa