kejsarskorpion vs tarantella
hej.
detta är inge djur slagsmål eller så utan jag undrar vad ni tycker kan inte bestämma mig för någon av dom.
har stort intresse av dessa djur då jag tycker dom är väldigt farscinerande ursäkta stavning men jag har läst på allt om dom men nu till min fråga vem av dom är giftigast en grammostola. rosea eller en kejsarskorpion.
vill helst ha den som är minst benägen till att bita/sticka mig och minst giftig. och som man kan "umgås" med mest om ni förstår vad jag menar. Tack på förhand
ingen som kan svara
Jag kan tyvärr inte svara på vilken av dem som har mest potent gift då jag inte vet sammansättningen. Men bägge är rätt harmlösa för människor såvida men inte är allergisk mot giftet. Det man kan ha i åtanke är det att G.rosea (och många andra arter) kan sparka hår. Dessa hår irriterar huden och luftvägarna och kan för vissa vara riktigt besvärligt. Det tycks dock vara så att man reagerar starkare ju mer man utsätts för det och roseor är generellt lugna spindlar. Du ska inte "umgås" med någon spindel eller skorpion, detta stressar dem bara och leder enbart till lidande för djuret. Liksom alla andra djur är skorpioner och spindlar individer och det går inte att garantera att om du köper en rosea att den är snäll, samma sak med kejsarskorpion. Om jag var ny med dessa djur skulle jag nog välja rosean. Dessa brukar oftast sitta framme och visa sig medan kejsarskorpionen gärna gömmer sig. Jag vill också påstå att rosean är mer lättskött då de inte har några större krav på sin omgivning. Du ska också veta att när spindeln väl kommit till rätta i sitt nya hem gör den inte så mycket. Ofta står de bara stilla, ibland får de dock för sig att mlblera om i yerrariet vilket kavara ganska underhållande. Sist men inte minst, det är inte ovanligt att roseor matvägrar en längre period, ibland upp till 6 månader. Detta är helt ofarligt så länge spindeln inte är mycket mager. Varken kejsarskorpioner eller roseor ska ha särskilt mycket mat och det är vanligt att de är övergödda vilket inte är nyttigt. Som ny med dessa djur kan man tycka att det är roligt att mata och man ger mat allt för tätt. Detta ska man alltså låta bli. Minde mat - hälsosammare djur.