se skillnad på degusar
vi har två degusar en kille och en tjej men har svårt att se skillnad på dem.. nån som har tips hur man lättare kan skilja dem åt ?
Jag har själv inga bilder, men hanar har ett längre mellanrum mellan anus och den där knoppen, om du förstår vad jag menar. :P
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ah, har du sett, jag hittade Degutopias film som visar hur man lätt könsbestämmer sina degus. :)
Mvh,
Moa
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tack !
ja vänder man på dem så ser man ju :) men de ser precis likadana ut annars så svårt och se vem som är vem :)
Jag ser ingen skillnad på mina tre tjejer heller så länge jag inte tar i dem eller vänder på dem. ^^ Det är nog något man får leva med när man har två degus med samma färg. :)
Mvh,
Moa
Jag vet att man ibland märker små kattungar som inte går att skilja på till utseende med olikfärgat nagellack på klorna. Men detta gör man för att kunna hålla koll på vem som är vem när man väger dem för att försäkra sig om att alla går upp i vikt som de ska. Jag vet inte om nagellack eller liknande kan vara skadligt för djuren. Det får du fråga någon annan. Men annars brukar man ju lära sig vem som är vem utifrån deras beteende också. Så du kanske lär dig när du haft dem ett tag.
//jannie
Jag tror definitivt inte att nagellack är så nyttigt att sätta på degus, de lär försöka gnaga bort det. Däremot kan man till exempel klippa ett litet jack i pälsen (inte huden!) på en av dem så att man ser skillnad. Det gjorde jag med mina degus innan jag hittade de små vita tecknen på mina flickor. :)
Mvh,
Moa
Hur kommer det sig att du har en hona och en hane? Ska du avla? :)
Hälsningar Malin

Är de syskon? För isf borde du antingen kastrera hanen eller sära dem och ge dem en kompis av samma kön istället!
Tycker sällan det är något sörre problem att se skillnad på degus, så länge de inte är just syskon och väldigt lika. Öronen, teckningen runt ögonen, tassar och svansar är sånt som ofta skiljer sig mellan de olika individerna.