Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettburar-bostad-byggen
Läst 3497 ggr
Nali
0

Inreda naturtroget

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej jag tänkte nu när det är äntligen vår och man vill börja inreda fint och snyggt så kan det vara svårt att veta vad som är bra för djuren och inte, såg på mus.ifokus att dom hade gjort en grymt bra artikel om detta och jag tycker alla kan ta del av den! Skrattande

den är skriven för möss men alla gnagare är i princip likadana i grunden och då musen är en av dom minsta så tål den inte lika mycket som djur som är större vilken antagligen betyder att allt man kan ha till möss går att ha till andra gnagare då det nästan är säkert att dom inte kommer få en ''överdos'' av något

http://mus.ifokus.se/articles/4d714eb4b9cb46222d060c1e-inreda-naturtroget-i-buren

smurfan-13
0

Och jag reagerade på flera av de arter som anses ok i den artikeln.

Björk är inget jag skulle ge nu när de nya vårskotten är på gång, men när vi kommit en bit in i sommaren är koncentrationen av ämnet (som jag ej minns namnet på längre) lägre och ok till vissdel iaf. Mina degus får dock björk ytterst sällan ändå.

Grenar från stenfrukter som plommon och körsbär anses väl av många som BIG NO NO. Men möss är väl kanske inte kända för att ÄTA grenarna, så det hänger kanske lite på det? Jag skulle inte ge det till mina degus iaf.

Syren har jag hört kan ge utslag (men har aldrig testat själv), jasmin vet jag ej, men inget jag skulle ge ändå.

Det som jag ger mina degus och känner mig helt trygg med är stort sett bara äpple och hassel. Det kan de får i obegränsad mängd nu under sommarhalvåret. Sen blir det en del rönn och kanske några andra lövslag då o då med.

Ganska så roligt att på flera av bilderna så syns barrträd, som det är så mkt diskussion om man kan använda spån från… Granris funkar ju tom att lägga ut på ställen där man har problem m vilda möss för att få dem att hålla sig borta.

Degutopia har en lista på giftiga träslag http://www.degutopia.co.uk/degutoxic.htm

Nali
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 som jag skrev förut, hehe… så ger jag bara mina djur grenar från fruktträd sen så är det ju olika från djur till djur men idéer kan man alltid få

Ypsilon1
0

Jag håller med #1.

Grenar från fruktträd som bär frukter med hårda kärnor (såsom körsbär, plommon, apricosträd, persikoträd) är kända för att innehålla cyanogena glucosider. De kan vara akut toxiska mot vissa djur och då märker man de toxiska effekterna omeddelbart, men de kan också påverka andning, lever och ögon. Mer om såna effekter kan man läsa här. Tänk på att djur såsom möss, råttor osv är väldigt små och en liten mängd räcker för att vara fatal.

I vissa fall, om bara barken är toxisk, är det säkrast att använda avskalade grenar av dessa träd som sen man torkar vid 300 grader.

Ang. syrén (dvs. syringa vulgaris) - som jag har skrivit förut,  jag har inte hittat någonting om dermatit eller något annat negativt effekt. men det finns buddleja buskar som liknar väldigt mycket syrénbuskar och buddleja kan orsaka diarré och gas hos vissa djur. det finns också ett annat träd som kallas för syringa träd - s.k. zedrak som är en art i Mahogny familjen och som anses att ha toxiska effekter.

Ypsilon1
0

Jag glömde det där med Jasmin. Igen finns det en massa obseläktade växter som man kallar Jasmin, förutom dem i släktet Jasminum

som t.ex.:

och detta kan vara missledande. säkrast är att man tar reda precis vilken art är det och sen kan man kolla om de är kända för toxiska effekter i de olika databaser som finns på internet (om man inte har tillgång till någon universitetsbibliotek som i tur ger tillgång till vetenskapliga databaser)

Degutopia som #1 nämde är en väldigt bra källa (den som har hemsidan är en degu-forskare)

Chincare.com funkar också bra

Moon-dance men bara när det handlar om sugar gliders / andra australiska pungdjur. eucalyptus kan vara väldigt giftig åt vissa djur.

aspca - American Society for the Prevention of Cruelty to Animals

växtlistan på giftinformationscentralen

Cornell University's lista av giftiga växter

zickan
0

Gällande speciellt möss och råttor. Att ta saker utifrån gör att du kan få med ohyra och shit. Bra att koka och/eller frysa. För mig att man även kan ställa saker utifrån, undan från djur under 4 v och de ska vara fria från ohyra.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.