Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 5015 ggr
zickan
0

Ätbara växter

Vilka växter, blommor, planter och trä slag är okej att använda som inredning där djur kan tugga på det?
Finns det några ni rekommenderar eller inte rekommenderar. Varför… Bilder?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

smurfan-13
0

Ja nu är våren snart här och det stora gratsisskafferiet öppnas snart ;)

Äpplegrenar är det bästa godaste mina degusar vet!

Sen så det självklara gräset, maskroserna, kirskålen (somd ock inte e så poppis här), klöver i vettiga mängder, hassel får de en del med (vi har värsta hasseldungen bakom huset!).

zickan
0

:-)
Frågade lite för egen räkning. Men kan bli en rolig bra och lista :-D
Jag är så sugen på nått djur som kan bo på det terrarium jag ska få av min kompis. Saknar själva pysslet med inredning som man inte direkt får av råttor. Och ormen mosar ju allt :-P
Funderade på att inreda hela terrariumet med växter. Ska bara få någon att hjälpa mig och hiva en soffa så det finns plats.

Vosjes
0

Det beror på vilket djur du ska ha då olika djur är känsliga för olika saker men Orchidé är oftast ofarligt och ätbart.

Annars får du plantera maskrosor och klöver Tungan ute

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

zickan
0

hehe.. nästan så jag borde plantera maskrosor. Endast för att höra den kommentar varje dag - är du dum eller som planterar ogräs.

Vet ju inte helt vad det blir. Vore kul med sjusovare igen. Flera år sedan sist. Men jag vill ju ha allt :-P. Funderar vidare på det lite och hoppas på att tråden blir lång med roliga tips.
Sedan får man ju kolla upp i efterhand vilka som passar den art man har hemma.

Vosjes
0

Sen beror det ju även mycket på hur stort utrymme de ska ha.
I vissa fall kan man ju trycka in ett helt persika träd i buren Flört

zickan
0

haha så sant så :-)

Ratata
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I vår trädgård brukar det växa mängder av våtarv (vi brukar vara sådär bra på att plocka ogräs). Växten är väldigt lätt att plocka då den har skör stjälk och verkar vara poppis bland djuren. Har provat att ge den till diverse smågnagare och undulat och det fanns aldrig någonting kvar nästa gång jag tittade till dem ;)

xjanniex
0

Jag har gått runt och funderat på om man kan ha gigantiska bonsai träd i suggisarnas bur, det skulle vara super läckert. Fast bonsaiträd betyder egentligen bara träd i kruka så det kan vara olika sorters träd. Men jag tänker på sådana som säljs på IKEA. Jag såg några som var ca 150cm höga (med kruka) Sen kostar förvisso dessa fantastiska träd några tusenlappar, men snyggt vore det och jag tror korrarna skulle upskatta att få klättra i dem. Men de kanske är giftiga? Någon som vet?

Vosjes
0

Det beror på vad för sorts bonzai träd du tänkt dig.
Det finns ingenting som heter rakt av bonsaiträd utan det är olika sorters träd formade i krukor och igentligen kan du skapa ett bonsai träd av de flesta träd.

Kolla vad IKEAs bonsai träd är gjorda av.

Ypsilon1
0

bonsaiträden som säljs på ikea / bauhaus är från ficus släktet och alla är kända för att vara giftiga åt djur. andra är barr-träd som inte rekommaderas åt djur.

du kan använda däremot yucca (men inte dracaena)

jag har planterat själv olika australiensiska växter som ska användas i framtiden i sugar gliders buren, men tanken är att bara använda grenar. annars blir man tvungen byta växtjorden ganska ofta och vissa växter tål det inte så bra.

jag vägrar köpa färdigväxta träd om jag inte har koll på vilka ämnen som används för skadejurkontrol och som gödsel. Jag använder bara ekologisk torv åt mina växter (som gödsel) och inga insektmeddel, utan spolar ordentligt med vatten.

vissa växter behöver dessutom mycket mer ljus än jag kunde ge dem i buren.

Ypsilon1
0

ps: några växter /grenar som man kan ge sugar gliders och man kan få i sverige

äpple (färdigväxta träd finns att köpa på olika plantskolor)

päron

rönn

lind

vanligt pil (men inte vitpil - eller vitpil rekommanderas inte pga för högt salylsyra innehåll)

syrén

hassel

platan

man kan även använda gran eller tall om man har möjligheten att få det ordentligt ugntorkade (hos ett sågverk till exempel).

Ypsilon1
0

*jag menade salycilsyra ovan.

Ratata
0

Syrén? Det tänkte jag inte på. Nu får vår stackars buske i trädgården se upp för snart kommer jag med sekatören!

xjanniex
0

Hmm.. men om man skulle ha ett litet äppelträd i kruka? Jag förstår att det finns en risk iom att de antagligen är besprutade… finns det något man kan göra åt det tro? eller kanske finns ekologiska plantskolor? Och funderar på om en kraftig uvlampa skulle räcka för att hålla trädet levande i så fall.
Jag klurar mest, har inte pengar till något sådant projekt just nu utan funderar mest bara på hur jag kan berika tjejernas miljö.

smurfan-13
0

Jag har hört att syren är giftigt/allergiframkallande….??? FAst det kanske är olika för olika arter?

Ypsilon1
0

enligt alla källor som jag konsulterade verkar syrén (syringa vulgaris) vara "safe". det gäller både web-källor, såsom degutopia, moondance, agriculture.org mm, men också databaser men vetenskapliga artiklar eller Frohne, Pfander, & McKinneys Poisonous Plants: A Handbook for Doctors, Pharmacists, Toxicologists, Biologists and Veterinarians som jag har hemma.

Ypsilon1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 man kan säkert hitta någon plantskola med ekologiska produkter, sen kan man också fråga hur länge tid tar för att spår av giftiga substanser elimineras från växter.

men jag måste erkänna att jag undrar ofta hur giftiga är fakstiskt många av växterna som anges som giftiga. och vad betyder det för just mina djur. jag ska ta till ex. monstera deliciosa och zamioculcas zamifolia. om man kollar på internet, finns det otaliga sidor som skriver att de är viktiga, vill man veta varför är de giftiga och vill man hitta bekräftade fall av giftning, hittar man nästan ingenting. det står också att det giftiga ämnet i monstera och zamioculcas är calcium oxalat. men broccoli, spenat, persilja och många andra gröna ätbara växter innehåller också (och i stora mängder) calcium oxalat. jag funderade en massa på just dessa växter för att jag funderar på att omvandla mitt växtrum (det är 10kvm och 2,7m hög) till ett djurrum. det är ett stort projekt för framtiden: vi måste dra värme (befintligt golvvärme skulle vara för djurt), höja taket lite för att klara måttkrav på lite större exotiska djur. men jag undrade först vad jag ska göra med växterna. bananträd, grevillea mm kan stanna kvar. bambu och havtorn buskar (som inte är giftiga), samt wisteria och andra som är giftiga ska jag flytta i trädgårdet.andra (avocado och cycas) som jag vet säkert att kan bli dödliga ska jag ge bort till folk som inte har djur. men vad ska jag göra med monstera och zamioculcas?

ett annat exempel gäller björk - det står att det kan orsaka dermatit om man får ämnen från bark och blad i öppna sår. Gäller det också efter björkbarken torkat? Vad betyder detta om mitt djur bara skulle gräva lite i barken utan att svälja det? som sugar gliders gör?

Jag ska sluta med några goda nyheter för sugar gliders ägare: man kan köpa små eucalyptus och acacia träd, såsom callistemon buskar på palmkungen.se, om man tittar under exotiska växter. om man har plats och tålamod kan man (om 1-2 år) ge färska grenar och blommor (Callistemon och acacia) åt sina sugar gliders

Ypsilon1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ett annat tips kan vara impecta.se - de har frö till grevillea, melaleuca, eucalyptus, callistemon, banksia och acacia.

jag ly kades aldrig få banksia och acacia växa från fröer, även om jag försökt 3 gånger. grevillea däremot växer väldigt bra (trädet på bilden är 1 år gammal och circa 1,2m). eucalyptus växer också bra, men man ska inte flytta den. man ska plantera sticklingar i väldigt stora krukor redan från början. jag lyckades också med 1 frö melaleuca, ock det funkar utmärkt att senare ta grenar och plantera dem i jord med torv. växten växer inte så fort och jag fick skydda den hela tiden med transparenta plastpåsar.

xjanniex
0

Oh, va roligt! Jag känner verkligen att jag skulle vilja kunna ge mina sugar gliders mer trädgrenar osv, men mest skulle jag vilja kunna ha träd i kruka inne i buren så att tjejerna kan klättra runt där jämt. Men vet inte om det går. Få träd som bara blir ca 2 m långa (och som inte är giftiga osv) blir tillräckligt robusta för att klara av två vildingar som klättrar i dem för jämnan.

Ypsilon1
0

Då kan du kanske försöka med något lövträd (t.ex. rönn eller lind) som skulle klara sig med mindre ljus (tänk att såna kan trivas i tät skog). Det kommer att kosta betydligt billigare (typ 500-600 kr för ett 200m träd) än fruktträd. Jag skulle också använda en självbevattande kruka och skulle täcka krukjorden för att de inte skulle gräva, kissa / bajsa i jorden, men också för att minimera risken att insekter (flygor osv) kommer att lägga ägg i jorden.

När jag använder oskalade grenar (som är lite svårare att tvätta) brukar jag byta dem efter några månader. Även om jag tvättar dem ganska ofta är det svårt att hålla grenerna i bra skick pga kiss och bajs och sekret.

Om man är bra på att identifiera träden från bark, kan man också gå och plocka grenar i skogen. När vintern tar slut kan man hitta en massa fina grenar (tom små träd) som fallit under snön.

xcess
0

Tack GAS1 nu ska jag beställa mera frön:D

Ypsilon1
0

Väldigt fina trollhassel (Corylus avellana contorta) träd finns just nu på Bauhaus. De är bara 1 m stora (ungefär), men otroligt fina.

Plantagen har också en rad lämpliga träd, såsom äppelträd (upp till 2 m höga), rönn, pil/vide/sälg, och lind.

Annars är det svårt att rekommandera bra plantskolor. I Stockholmslän kan man besöka zetas trådgård (finns i södra stockholm) och en del fina plantskolor som finns längst väg 77, mot Norrtälje.

Ypsilon1
0

Väldigt fina trollhassel (Corylus avellana contorta) träd finns just nu på Bauhaus. De är bara 1 m stora (ungefär), men otroligt fina.

Plantagen har också en rad lämpliga träd, såsom äppelträd (upp till 2 m höga), rönn, pil/vide/sälg, och lind.

Annars är det svårt att rekommandera bra plantskolor. I Stockholmslän kan man besöka zetas trådgård (finns i södra stockholm) och en del fina plantskolor som finns längst väg 77, mot Norrtälje.