Mumin the Opossum :)
nu är de dags att introducera min lilla opossum "properly" med bilder. Han fick namnet Mumin och flyttade till större plats under helgen - ett terrarium som är början på ett system av terraria, tunnlar och burar som kommer bli 5,6 m långt, 75 cm brett. allt blir byggt in i en bokhyllesystem som jag hoppas sätta upp under månaden

Gu så sööööt!! Och jag blev jättenyfiken på att få se bursystemet sen!
Sjukt fulsöt! 
Paulina

Han är helt ljuvlig!!
Är också jättespänd på att se hur hans boende kommer att se ut.

Tack så mycket! Jag ska meddela honom, men jag är säker att han redan vet hur söt han är :) Och utnyttjar självklart sin charm :)
Jag blev inspirerad till "systemet" när jag fick syn på ett sånt mästerverk:
http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Buysell&PAGE=3&ID=300400
Jag blev bara häpen av beundran och funderade att vi kanske kunde expandera och bygga något liknande ovan TV:n; men då tänkte jag att det kommer att låta för mycket. Som jag redan jagade efter stora bokhyllor på blocket (för att mina är redan för små och böcker och papper ligger överallt), tänkte att vi kunde göra om olika sektioner till "Mumin's värld" och tillfredsställa allas behov
Åh vad söt!

Det terrariet såg jag och tyckte var jättehäftigt.
Jag har bara möss här hemma i terrarie och till och med jag fick väl erkänna att det kanske var liiiiiite häftigt för mina muslingar. Fast de hade nog varit glada ifall de fick det. Och jag hade nog aldrig hittat dem igen.
Men till andra djur är det hur häftigt som helst.

Vilken sötnos! Roliga jätteögon han hade, ger honom ett dumsött uttryck :P
Jag är jättenyfiken på hur terrariet kommer att se ut, oj vad jag vill se bilder på det sen!

#14 Mumin vinkar tillbaka :) "Possum style"- De har ju "opposable thumbs" på de bakre tassarna :)
Jag har ingen aning om han har fått bebisar, men det vore kul om de skulle vara släkt :) Jag vet bara att han är 3 år gammal och de andra förra ägaren hade var Mumins mamma och 3 systrar.
#7, 9, 13 - Jag med :) Jag är också nyfiken på hur hela "anläggningen" kommer att se ut. Men det blir både med glas och nät. På BilTema kan man hitta bra nät, med plastöverdrag och 1,7 cm maskstorlek.
I början, innan han flyttade till det stora terrariet (som inte är stor nok, bara 150 cm / 77 cm), fick jag sätta ihop 2 burar. Det var inte snygg, men mycket bättre ventilation och jag saknar hans "parfym". Inte direkt något som man kan ha på sig, men jag gillar hans myskliknande doft :)
Jag tror det är fadern.
När jag hämtade pjamas var det han och hans far som satt ensamma, resten av flocken bodde tillsammans. Så jag antar att det är den andra ensamma(fadern) som fick flytta nu ?
Hälsningar Malin

Vad kul :) Jag hade ingen aning. Hoppas bara att han kommer att liva ett långt liv. Jag känner som om jag ville ha minst en opossum i varje rum :) De är gudomliga !
Vad ger du för mat?
Hälsningar Malin

Det finns alltid en skål med "staple food", som varierar: kattmat (Orijen kyckling/kalkun med ris), jag har också Advance Light (kyckling och ris); det kan vara igelkott mat (som jag beställer på exotic nutrition) eller iller pellets. Nu väntar jag på opossum foder som jag har beställt på exotic nutrition. Han verkar gilla Orijen mest av alla pellets foder som han fått
Varje dag / natt får han också lite färsk mat - protein och frukt / grönsaker. Han är så nyfiken att han skulle smaka på allt; har även ätit broccoli och morot. Dessutom gillar han smaka lite på äpple, päron, papaya, melon
Som protein källor får han kyckling, fisk eller insekter. Jag har testat för att kolla vad som han gillar mest. Jag gav honom en liten bit kyckling, en liten bit lax, en liten bit tonfisk, en gräshoppa, en syrsa och torkade mjölmaskar. Kycklingen vann - var det första som han valde, och sen åt han lax. Han äter också ägg och då och då får han tugga lite på kycklingbrosk som skulle hjälpa till att behålla benen friska. jag tar det bort från benen efter jag kokar kyckling åt alla mina djur. Om man har flera allätare djur blir det ganska lätt att kombinera en varierad kost varje dag
han får också lov att plundra burken med levande mjölmaskar då och då :)
Tillsammans med opossum foder beställde jag också sniglar och fjärillarver på burk - sniglar var mest för igelkotten. Vi får se hur Mumin reagerar till såna :)
Jag skulle gissa att du ger honom ungefär samma saker :)
Ungefär, ger även barnmat och möss. Möss är väldigt uppskattat, favoriten helt klart :)
Hälsningar Malin

Jag glömde barnmat. Mumin (och alla andra, mest igelkotten för att hon vill absolut inte försöka bli lite mer vegetarian :)) får också barnmat.
Jag kan gissa att pinkisar skulle vara, inte bara uppskattade, men faktiskt en bra källa av olika ämnen till alla allätare om de kunde bestämma och de skulle få bestämma istället för mig i såna fall :) jag har svårt att tåla tanken att man föder möss till att bli foder, men då måste jag acceptera också att mina funderingar kring detta tyder på dubbel moral för att jag äter kött (I have to accept my human condition typ) även om jag tagit hand om svin och höns förut och betraktade dem lite som husdjur och har också haft kaniner som husdjur
#10 Yey det terrariet har jag sett irl ju…

#22 Jag tog mitt första steg över gränsen (ganska löjlig gräns för att mina djur äter kött varje dag, fast utan ögon
) och letade efter pinkisar idag
#24 Ohh! Det är verkligen festmåltid för opossum! Han kommer bli glad!
Jag vet inte var du bor, men om du bor i närheten kan du köpa avmig eller så kan jag rekomendera bra uppfödare :) (Jag bor i skåne)
Hälsningar Malin

Tack så mycket men jag bor i norra Stockholm. Skåne är lite för långt att åka även om jag pendlar mellan Danmark och Stockholm då och då. Då skulle pinkisarna bli till (nästan) varm soppa :)
Jag hittade frysna pinkisar här till exempel: http://www.geckomania.se/saljfoder.html

Mumin har fått ett nytt hjul :)
Han bor fortfarande på 1,15 kvm + Han fick ett tillägg på 0,42 i form av en repti-breeze terrarie som kommer sen att flyttas i bokhyllan. men det får vänta lite till andra projekt blir färdiga (bad renovering och sugar glider buren), för att han ska flytta till ett större rum

Nyheter från Mumin-fronten också, han har fått ett nytt tillskott till sitt eget gym: a Flying Saucer

Han är har också blivit väldigt bra på att byga. Sista gången jag storstädat i buren hittade jag ett sånt fantastiskt mästerverk. Boet lägger normalt med den öppna sidan på golvet. Han verkar älska de gröna plastbladen, som han använder som innetak gång på gång

annars är han väldigt upptagen med sitt gym eller med att jaga mjölmaskar

… eller jaga vad som helst som sen han tar tillbaka till sin lya

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så fachinerande liten krabat! 
Haha, åh vilken sötnos! :P
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Munin är så söt! Ett väldigt bra val av namn också :)
Jag blir lite nyfiken på hur hans hem ser ut. Har du lust att ladda upp en bild på boendet, GAS1?

Charmkillen <3
Får man fråga var du fått tag på en Flying Saucer?

Glömde skriva att han var jätte söt 

Så himla underbar!!

Jag måste också erkänna att jag är Mumins största fan :) Och håller också med #33 - kortsvansade opossums är verkligen underbara som husdjur. som jag har skrivit förut, tråkigt att man inte kan ha flera i samma bur
#36 Jag har beställt min flying saucer hos dem in UK. De är otroligt snabba, det tar ungefär 4-10 dagar innan man kan hämta paketet på posten. De har också en massa andra gräss / pil-saker som jag brukar köpa med. efter man köpt en gång får man sen rabatt kuponger på 10-20% av hela beställningen flera gånger i månad.
#35 det blev ingenting med bokhyllesystemet som jag planerad. jag har köpt en stor bokhylla som skulle bli en del av systemet, men sen har vi bestämd att använda det rummet som ett gästrum. sen skulle systemet flytta till "kontoret", men min sambos dator låter för mycket. för ett par veckor sen fick Mumin med sitt stora terrarie flytta till vardagsrummet pga gäster (han har bott tillfälligt i vardagsrummet förut, för några veckor i december-januari pga gäster). I gästrummet bodde han i samma terrarie med anslutning till en ombyggd garderob (180x50 + terrariet på 150x85). Så fort som sugar glider familjen får flytta till den permanenta buren kommer barnburen + en ytterligare ving på 150x50 bli Mumins nya hem tillsammans. detta kommer att delas i tre nivåer som kommer att ge honom ungefär 9kvm att springa på. allt material finns på plats (bakgrunder och inredning som vi använde i garderoben). om allt går bra med sugar glider familjen kommer Mumin att flytta om 2 veckor.
hur hans terrarium såg ut för ett par veckor sen kan man se lite på videon där han testar den nya flying saucer för första gången, sen springer lite runt i terrariet för att sen komma tillbaka till sin leksak.
jag ska vänta till han vaknar och sen försöka ta en bild på det hela :)

det gick inte att ta en bild på det hela, pga ljuset (jag fick ta bilderna med öppna dörrar eller också lite från insidan) + en sida av terrariet er lite bakom en hylla.
en del av högre sidan

samma högre sidan, men Mumin syns bättre nu :)
på menu igår var kokt kyckling + sötpotatis + en (o)possum mix som heter "Bugs & Berries" och lite pollen som jag började använda istället för vitamintillkott

jag fick gå in i terrariet lite för att ta denna bild, Mumin är på väg mot mig :)

en tit på mitten av terrariet, bakom den stora grenen, där hjulet finns också.

det finns också en andra plan - en stor barkbit + hylla där jag lämnat lite nytt bygmaterial åt Mumin in form av kapokull. Han har redan hämtat den ena hälften av kapokkapseln som väntar nu framför sitt nya hus :)

Mumin med sitt nytt favorit hus där han börjat bygga ett nytt bo + hälften av kapokkapseln :)

Jag har glömt nämna att fleece kan hålla honom upptagen i timmar. Jag har alltid en stor fleece filt under halm och toa-lätt som jag byter varje gånd jag storstädar. Mumin tycket om det och vill gärna ta det hela inne i sitt bo.
istället för att låta honom brottas med filten, får han små fleece bitar för aktivering.

som han biter, och brottas med och släper efter sig i hela terrariet :) tyvärr var det inte tillräckligt ljus för att kunna spela in det hela

Riktigt fin inredning, måste ta låååång tid att städa allting dock :P

Vilka härliga bilder och vad fint han har det
Gillar hans utseende, tycker att han ser ut lite utav en blandning av råtta/näbbmus med söta små rovdjurshörntänder. Liten krabat fullt med nya upptåg 

Tack alla, ni är verkligen snälla, men jag tycker att Mumin förtjänar bättre och han ska få det.
#48 städning åt honom tar de inte så mycket. jag har alltid en fleece filt som underlag, som jag byter när jag storstädar. då blire det bara att byta halm, löv, hö, toa-lätta, byta filten. all inredning går att ta bort och fytta till badrummet där man kan desinficera och spola bort virkon, vissa går att torka (och ytterligare desinficera) i ugnen
sen har vi också köpt ett ångtvätt som gör städning av väggarna väldigt lätt
#49 Det tycker jag med, väldigt spennande utseende och väldigt spennande beteende. och väldigt kul att följa när de bygger bo, som Maling har spelat in i en video som visar Pyjamas (troligen Mumins son): Jag tycker att det är verkligen en underbar video

och nu en ny video på Mumin. Han har precis vaknat efter jag monterade tillbaka flying-saucer hjulet som var nytvättad. Mumin går strax till den nya lukten, tvättar sig lite och sen börjar han doftmarkera flying-saucer hjulet: