Ekorrar
Hejsan! Gått och blivit sjukt intresserad av ekorrar som husdjur.
Bara läst om den "13 linjerande ekorren" , vad finns det mer att välja bland? Lite anmäl fakta? Egna erfarenheter? :D
Gå in på "snabb guide" näst längst upp i tråd listan, där finner du artiklar om en hel del exotiska djur, bland annat ekorrar.
Hälsningar Malin

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kom gärna inom vår hemsida och titta och njut utav div. exoter.. Mest ekorrar.. *ler*
mvh
Ante
Har du alla de ekorrars sorterna som du har på din hemsida Fireant? :O

Tyvärr så har prevosterna gått bort, annars så är det de mesta kvar.. *ler*
Dig vill jag snacka med!!
Har du någon msn address så det går snabbare att snacka på chatt? :)
Annars kör vi här.

Ekorrar… Jag hade en sibirisk jordekorre… en liten djävul trots att han var så söt…
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
På vilket sätt var han en djävul? :)

Det tog mig drygt 5 år att få honom tam och då jobbade jag minst 5 timmar om dagen med honom och jag var alltid i samma rum utöver det men ändå var han lika arg.
Till slut blev han snällare mot mig men varje gång någon kom in i rummet gick han till anfall mot dom och allt han ville äta var biff och köttfärs - vägrade att äta sin riktiga mat tills han förstod att han inte får någonting annat. Aj så många gånger jag blev biten av honom vid byte av foder, vatten och städning så bitig var han, riktigt bitig.
Han dog, av en hjärnskakning och veterinärslarv och trots att han var ett riktigt monster så ska jag ha en ekorre igen.
_Bifogar en bild på Elvis i sin medans-matte-städar bur
_

#8 Han ser lite lömsk ut, men det kanske beror på att jag läste texten innan jag tittade på bilden :D
Ekorrar är sjukt fina djur, men jag nöjer mig med att observera dem i naturen, vi har en som brukar latja runt i träden utanför huset.

Ja våra europeiska ekorrar är otroligt vackra.
Vi har ett gäng i sommarstugan de är så otroligt nyfikna!
Kan detta ha något med hans sort att göra?? Allt jag läser om ex. 13 linjerande ekorrar låter ju så juvligt. Jag förstår förstås att det är upp till INDIVIDEN som ekorre och till en SJÄLV hur man uppfostrar den osv, men en sort brukar ju ha antingen lugn/tamhet i sig ibland.

Jag har hört om Sibiriska jordekorrar som blir rätt aggro men förmodligen hänger mycket på hanteringen innan vi fick honom.
Det finns inte så mycket svensk information om de 13-linjerade ekorrarna och utländerna har oftast rätt udda djurhållning så det beror på vart man läser. Oftast när man läser om djur på nätet kommer man endast över de bra och fina historierna trots att det med all säkerhet finns en hel drös med inte så roliga historier om just det djuret.
Nu är jag inte speciellt påläst om just ekorrar och ännu mindre om just den 13-linjerade jordekorren men den låter trevlig måste jag säga och självklart hänger mycket på just individen och dig som ägare. Jag räknar alltid med det värsta då jag alltid får tag på djur som inte följer sin rasstandard och på grund av okunskap om den 13-linjerade jordekorren kan jag tyvärr inte stödja om den är så trevlig eller ej.
Det är ju rätt stor skillnad på Piff och Puff och riktiga ekorrar…