Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 3472 ggr
xjanniex
0

Sugar vakt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag ska gifta mig 18 juni och kommer att resa bort (fast innom Sverige) på bröllopsresa i ca 10 dagar direkt efter bröllopet och jag skulle helst vilja kunna resa bort utan mina småtjejer (sugar gliders).
Ni som har suggisar eller andra exotiska djur som kräver mycket utrymme och lite komplicerad diet, hur gör ni när ni reser bort?

Jag bor i Norrköping och vet att tex anexus har sugar gliders och bor i närheten.. hur gör du?

Det är ju inte lika lätt att skaffa djurvakt till exotiska djur som till katter direkt.. man ser ju helst att man lämnar över ansvaret till någon som har lite erfarenhet.

Jag tänkte bara kasta ut en tråd här och se om någon har något tips eller om någon rent av nappar och kan tänka sig att passa två sötnosar i juni.

mvh

Jannie

Ypsilon1
0

Vi har inte rest på väldigt länge. Eller om vi åker till landet, då tar vi med alla djur och har ett rum som blir till ett djurrum.

I teori är det min sambos föräldrar som skulle ta hand om dem om vi reser och vi har tur att de bor i närheten.

När är det bara jag som reser (vilket jag brukade göra ganska ofta), får min sambo väldigt tydliga och detaljerade instruktioner (hur många gram, hur många insekter osv.) för varje dag. då brukar jag också förbereda det mesta i förtid som jag sen fryser (allt förutom frukter och insekter). Och han vet också att han måste städa varje dag och tvätta Mumins hjul väldigt ofta.

Jag ville gärna hjälpa till, men jag vet inte ännu om det är möjligt. Jag håller fortfarande på att re/introducera några av mina.

zickan
0

En bekant i sthlm när jag ännu bodde i den stan, brukade åka hem och lämna sugisarna hos mig när de åkte bort en vecka varje år.
Dock fick de sitta lite mindre på 2kvm. Vet inte hur andra ser på att de får sitta mindre under en vecka pga semester. Men det fungerade toppen med dessa.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Finns ingen i norrköping som kanske skulle kunna åka hem till er och mata dom under tiden?. Kanske inte behöver vara duktig på sugis, bara de får en beskrivning hur ni vill att de ska matas och tas om hand.

Börjar man leta efter någon i tid, så kanske man har ett tag på sig att lära den personen om hur de ska göra och lite om arten.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

UlrikaD
0

En bur på¨minst 4 kvm flyttar man ju inte hur lätt som helst. Är nog smidigare om någon kommer hem till er och ser till dem.

Själv åker jag aldrig någonstans, har såpass många olika djurslag så jag litar inte på att någon annan skulle reda upp det hela.

xjanniex
0

Gabriela det vore toppen om det skulle fungera för er, men jag förstår att det inte är någon självklarhet och jag kommer lösa det hela på ett eller annat sätt.

Gällande att lämna detaljerade istruktioner till någon utan glider vana tycker jag borde fungera, men problemet är att jag inte har någon släkt i stan eller ens i närheten och vi är relativt nyinflyttade och känner inte att vi har några vänner som vi kan be om hjälp. Att åka till vår lägenhet varje kväll för att mata djuren är nog inte så intressant för någon som inte är intresserad av djur.

Jag har inget problem med att djuren hålls på mindre yta under en kortare period. Det jag tänker är att det borde vara mindre jobb för någon som redan har gliders i hushållet att sätta upp en tillfällig bur (många har ju en karantänbur tex) och mata djuren med samma mat som de ändå tänkt ge sina egna, vid samma tider osv. Det är mer omställning för någon som inte i vanliga fall har djur att komma till lägenheten och mata varje kväll.
Eller håller ni med?

Ypsilon1
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hoppas på det bästa. Den 16e eller 17e kommer jag även resa tillbaka från Köpenhamn. Om det kommer att finnas plats, kan jag även hämta dem i Norrköping. Men vi får veta om en månad, kanske tidigare hur det gått.

xjanniex
0

Tack, vi får höras när du vet :)