Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettavel-uppfödare
Läst 3981 ggr
zickan
0

Avels planer 2011

Nu börjar snön dra sig undan. Sakta men det är vår på väg. Såg själv videung härrom dagen :-)

Nu är det troligen dags för allas avels arbeten att ta en ny början. Vad kommer det finnas för djur på marknaden i år?. Vad planerar du en kull på och när?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

smurfan-13
0

Här är ju två kullar degusbebbar redan födda. :) Planen var inge mer iår, men vill det sig illa så fick Gnejs komma till idag (han skröt om det iaf). Isf har vi en kull till om ca 3 månader.

UlrikaD
0

Chinchilla-kullar kommer ju allteftersom de själva bestämmer det, har ju ett gäng i avel.Skrattande

Guldhamsterkullar finns det två här hemma nu.

Och en illerkull väntas ifall min tjej vill behaga gå i brunst igen.

Littlem
0

Jag har släppt ihop mina tenrecs o hoppas på nå småttingar till våren :)

zickan
0

#3 men åååh.. det är man ju inte lite sugen av :-P

Vosjes
0

Sånna här trådar är ju farliga!
Psykiskt misshandel för oss människor som inte kan ha mer djur hemma!

Måste flytta snart….

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Rajas
0

Jag planerar 3 Dvärghamsterkullar,

förutom de så har jag en dvärghamster kull nu och en marsvinskull här hemma.

Mvh Millan

godisgrisen
0

Tre marsvinskullar har redan kommit. Totalt 14 kullar på pappret men vi får se hur det blir. Ja guppy, stänktetror och ancistrusmalar blir det hela tiden också de hör inte att jag ropar stopp!

Inte så exotiskt kanske…

zickan
0

Här är det endast råttkullar på gång under året. Russian blue, blue, agouti/black  ev cinnamon och burmes/siames

Vattnadal
0

Inget så exotiskt kanske, för det mesta möss, några engelsktypade tom, inte bara vattnadalstypade. ;-).

Mellerudskaniner blir det nog flera kullar, har 2 sötnosar inne nu, då vi har en vessla i stallet. De och mamma får bo inne till de är lite större. En annan hona sitter med hane nu, och den 3:e behöver en hane hon inte är släkt med först.

Gestrikefår blir det första lammningen i maj, sen resterande i juni.

Hoppas på kycklingar på hedemorahönsen, bara lilltuppen karskar till sig och får komma till (hans pappa dog och han har precis fått ärva haremet) och damerna vill sura.

Kanske lite leopardgecko, garanterat massor av GALS (marinator).

Sen håller jag tummarna för att hitta en topenhane och att vi hinner bli överrens maken och jag, att para Drífa igen i september, för en kull huskyvalpar skulle vara toppen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[isdrakee]
0

Jag har satt ihop två taggsvansvaraner så får se om det händer något. Jag tror dock honan behöver växa till sig först. Detta är första gången jag försöker mig på avel, mycket spännande. :)

Jonaflax
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Djurungar är skoj! Har ju inget mer exotiskt än små rexpälsade kaniner nu, men det är så himla skoj med alla vårens kaninungar. Minst fem kullar blir det denna vår.

När jag hade akvarier var det jätteskoj med yngel, och särskilt räkyngel. Räkor kändes rätt exotiskt. Fast nu är akvarierna nerlagda.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

enbartmalin
0

Möss kommer det alltid här ;)
Fokus ligger på Aby satin LH och Texel satin, färger varierar och andra pälstyper kommer också för att nå mina mål i avlen.

Kanin(hermelin) ungar väntar också.

Men inget exotiskt i år, alla mina extoter har "dött ut" :´(

Hälsningar Malin

Littlem
0

Såg parning på tenrecsen igår!  Blir dock lite fundersam ang hur lång tid det tar innan ungarna dyker upp. Har läst allt från 40 dagar till 80 dagar?

zickan
0

Hoppla, nu ska man ha minne. … När jag funderade avla på min dvärg tenrec (echinops telefari) och sökte runt, så var det 65 dagar +- .
Men det kan säkert variera lite mellan arterna också. Finns ju två dvärg arter av tenrec, sedan massa andra.
Vet inte om den andra dvärg tenrecen (setsife setosus) har samma graviditets längd.
Sedan gällande igelkottar som är natt djur. Så är det jätte svårt att veta precis vilken dag och vilken parning som tagit. Iaf jag hade svårt att veta det när jag födde upp pygme kottar.

OBS. Jag har noll koll på hur latinska namnen stavas!!

Littlem
0

Jo men jag har ju den lilla varianten med (echinops telfairi).

Jo, nu hör man ju dock tydligt att det är parning på g. De höll på nu med och honan piper och hanen pratar endel med. Har inte hört det innan (jag brukar smyga in i djurrummet nattetid och kika till djuren och har inte hört eller sett nått innan). Visst kan det ha skett parning innan, men igår var iaf första gången jag såg att det skedde :)

Men då är det bra hålla kol lo se om hon tjocknar till. Bör jag ta bort hanen eller hjälper han til latt sköta de små, vet du det?

Lupin
0

#15 echinops telfairi är dräktig cirka 49 dagar, då får hon en kull på en till tio unga (vanligast fem till sju). Ungarna blir självständiga efter ca 35 dagar. Jag tycker att du ska ta bort hanen innan honan får ungarna.

www.vovvensdagis.se

Lupin
0

#15 hittade lite mer fakta.

I genomsnitt har de en kullstorlek på cirka 3 - 6, men har fått veta att ha
upp till 10. Dräktighetstiden varar 60 till 65 dagar.
De barn föds blinda och hårlösa. Utvecklingen är ganska snabb och i
3 veckor de kommer att börja äta fast.

Så det är juh bara att vänta och se. Lycka till.

www.vovvensdagis.se

Ypsilon1
0

Enligt Genomics Aging resources varar drägtigheten hos Echinops telfairi 55 dagar. Det tar 29 till avvänjning