Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 2499 ggr
[Ai-chan]
0

Vilda djur -> Husdjur

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Allt flera vilda/exotiska djur blir vanligare husdjur. Redan väldigt väldigt väldigt mycket utomlands där de tillåter en massa olika slags djur som husdjur. Men blir även mer och mer här i Sverige tycker jag.

När tycker ni att det har gått över gränsen om att ha "vilda/exotiska djur" som husdjur? Finns det nå speciella arter som ni anser hör hemma i det vilda, och inte som husdjur?

Om ni inte har en gräns, varför?
…"Människan är gud"?

Lägger sig inte människan i allt för mycket i naturen och i det vilda, plockar hem djur, tämjer & gör till husdjur osv osv? Och på så vis flyttas djur ut ur ursprungsländer, hamnar här och där, och till sist antagligen förstör det landets naturike. Som ex förvildade tam katter, räv, förvildade hundar osv redan har gjort.

Räcker det inte med de djur vi redan har, eller måste man altid ha något extremare? Är det för nyfikenhetens skull eller för att sticka ut? eller kanske känna sig som ja, gud eller hur man ska säga?

Visst finns det många fina vilda djur som man vill ha. Men vore det inte bäst att låta dom vara i naturen där det är vackrast att se dem? Och ta hand om de husdjur som redan finns?

Vissa områden kan jag tänka mig att ta in vilda djur. Så som utrottningshotade vilda djur, men så att man kan avla och för att sedan släppa ut. Men det ska göras i landet, reservat, bra djurparker, osv.

Men jag blir så chockad över att folk tar in så många djur. Ja, jag vet att det finns uppfödningar och alla inte tas in ifrån vilda. Men ifrån grunden så kommer det ifrån det vilda. Jag tycker synd om dom. För att till sist blir dom säkert som de husdjur som redan finns. Slängs ut när man lessnat, slutar att tar hand om dom osv. Plus att jag tycker det är trevligast och härligast att ha dom i naturen. Där de hör hemma. Inte bland människor.

Jag vet att de flesta alla djur varit vilda en gång. Men en del har det gått så långt med så att det inte går att göra något mera med det. Så göra det bästa utav det då.

Men ja. Jag känner en sån sorg över de vilda djuren och naturen. Jag känner att människan förstör alldelse för mycket och lägger sig i. Där vi inte änns hör hemma.

Mena inget illa. Men var tvungen att skriva av mig!

[isdrakee]
0

Jag håller inte riktigt med ditt resonomang. För det första är det viktigt att poängtera att vildfångade djur är förbjudet i Sverige. Du får inte ta in vilda djur och hålla dem som husdjur och du får inte köpa vildfångade djur. Så det känns ganska meningslöst att diskutera om huruvida det är moraliskt inkorrekt att fånga vilda djur och behålla som hus djur eller ej, det är ett lagbrott oavsett.

På dig låter det som du egentligen tycker det är fel att ha husdjur men att vissa arter är så pass hårt avlade att dom ej klarar sig i naturen, och då är det alltså okej att ha dem som husdjur?

Men vart drar du i så fall gränsen för när "det inte går att göra något mera med det" som du själv utryckte det? När har det gått för långt? Hur pass domesticerad måste en art vara för att du ska anse att det är okej att hålla den som husdjur?

Kaniner, grisar och brevduvor är några exempel på domesticerad djur som klarar sig bra i det vilda om dom rymmer. Är det alltså fel att ha kanin? Dom klarar sig uppenbarligen. Katter klarar sig också utmärkt ifall klimatet är varmare. Finns säkert fler djur som skulle klara av det vilda livet.

Sen finns det ju en massa vanliga husdjur som inte alls är domesticerade. Det är ingen skillnad alls på många av dom papegojor vi har och deras vilda motsvarigheter.

Så vilka djur är det du anser man skall få hålla egentligen?

Vart gränsen går för exotiska djur (eller alla djur) tycker jag såklart går där man inte längre kan ta hand om djuret på ett bra sätt. Olika arter har olika behov. Kan man tillgodose dessa och skaffar fångenskapsfödda individer ser jag ingen skillnad på om man skaffar en hamster eller en pungråtta. Som du sa kommer alla djur från det vilda i grund och botten. Varför ska man nöjja sig med ett fåtal vanliga arter om man egentligen är intresserad av något annat? Borde man inte satsa på dom man verkligen brinner för?

Det du tar upp som problem att folk skaffar djur, tröttar och gör sig av med dom är såklart tragiskt. Men det är inget som gäller bara exotiska djur. Kolla på blocket så finns det en helt uppsjö av vanliga husdjur som är mer eller mindre misskötta. Uppenbarligen finns det fullt med oansvarliga människor i Sverige. Jag vet inte riktigt hur vi ska komma till rätsida med det problemet.

Själv så har jag reptiler som husdjur. Och dom är väl bland det "vildaste" du kan skaffa dig. Det är osociala djur som du inte kan umgås med och dom ställer väldigt höga krav på sin miljö och diet. Men det är fullt möjligt att återskapa andra klimat i ditt eget vardagsrum. Så om du kan återskapa ett Australiensk klimat och du kan köpa uppfödda Australienska reptiler varför kan du inte ha dem som husdjur?

Själv så har jag 4,5 kvm regnskog hemma bredvid tvsoffan. Visst hade det varit lättare med en hamster, men det var ödla jag var intresserad av.  Jag har lagt ner stora pengar på att bygga upp en bra miljö för min älskade ödla och jag kan inte se att jag gjort något olämpligt.

enbartmalin
0

Jag håller med isdrake, var drar du din gräns och vad gör din gräns till den rätta?
Varför är vissa djur mer accepterade än andra som husdjur?

Gränsen är väldigt svår att dra, antingen bör djur(alla) accepterars som husdjur, eller inga alls. Alla djur har varit vilda.

Jag har min gräns, jag skulle inte acceptera vilt fångade djur eller djur som jag personligen anser du inte kan tillgodose behoven för. Men min personliga åsikt är min och vad jag anser är rätt för djuren är oftast väldigt olik andras.

Hälsningar Malin

MoaL
0

Hum, jag vill tillägga att det visst finns vildfångade djur i handeln i Sverige. Exempelvis alla landlevande eremitkräftor är vildfångade, och de är knappast de enda.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Ai-chan]
0

Så pga vi redan har en en hel del olika husdjur så är det ok att ta vilka djur som helst till husdjur?

enbartmalin
0

#4 Det handlar helt och hållet om var gränsen ska gå? Är du rätt person till att dra den gränsen, är jag?

Hälsningar Malin

Rumblebee
0

Jag tycker att de djur vi redan föder upp, räcker som husdjur, jag menar, varför ska man gå ut i en regnskog och plocka hem en sengångare för att man vill ha dem som husdjur, oavsett om man har förutsättning för att kunna ge den allt den behöver.

Samma sak när det gäller lite vanligare djur som hålls som husdjur och som är vildfångade, tycker det är dumt att gå ut och plocka in fler iställt för att avla på de individer som redan finns i fångenskap. För att hålla på och plocka in djur från det vilda för att hålla som husdjur, så kommer dem att bli utrotade i det vilda i ännu snabbare takt.

[Ai-chan]
0

Vem har då rätt att tämja in vilka djur som helst? Människor..? Huvudsaken man tar hand om djuret så att det mår bra så kan man ta vilket djur som helst?

Näe, jag ska tämja in en elefant. Bra vakthund! Och sköter om mina djur toppen. Vem bryr sig om frihet. Det är ju bara djur. Jag vill även ha varg, räv, tiger, lejon, mm. För att jag tycker att det är intressanta djur!

(och ja, jag vet att svenska djur är förbjudna och att en hel del djur man inte får ha som husdjur. men det kommer väll) 

Näe, jag blir verkligen ledssen och chockad för djurens skull.

Och jag vet att vi har djur sen innan som husdjur. Som katt, hund, kanin, marsvin, hamster, osv osv. Men det räcker ju, finns ju redan för mycket av dom som inte änns tas om hand. Plus att det inte går att göra något åt dem. Katter, kaniner och allt möjligt har redan förstört så mycket ute i naturen pga människan.

Men ska man verkliga blanda in flera djur i vårt skit samhälle med skit människor?

Undra om det är någon som förstår mitt tanke sätt här. Då jag är sjuk just nu så orkar inte tänka klart plus att jag har svårt att förklara.

Jag HATAR rent ut sagt människor mer och mer. Och jag verkligen LIDER med djur och natur. Jag blir bara spyfärdig och illamående. Människor gör verkligen som dom vill med allt och tror dom är gud. Jag sitter alldelse tårögd och jag märker att det finns så få vettiga människor. Hur ska framtiden bli för de vilda djuren och naturen? Alla får sitta i bur och i hus? Bara för att det är intressantare som husdjur.
Gå ut i naturen, ta med kamera. Får ni se något vackert!

Nu går jag ur denna diskustion då jag ville mest bara se eran syn på djur.  Framtiden är då mörk…

[isdrakee]
0

Det är svårt att förstå ditt tankesätt när du vägrar svara på frågor. Jag frågade dig flera saker tidigare i tråden och du ignorerade dom alla.

Vosjes
0

Tänk vad tråkig världen hade vart om vi tänkte behålla alla djur i naturen, du Ai-chan skulle till exempel inte ha dina katter idag om ingen var intresserad nog att domesticera dom och jag skulle inte ha mina både vanliga och exotiska husdjur.

Nu är människan så nyfiken och egotistik att vi faktist tar in nya djur som husdjur.
Fast om det är upp till mig tycker jag mer synd om rashundar och katter som faktist får gå runt med genetiska sjukdommar samt mycket mer typ ögon som ploppar ut och att de föds utan både öron och ögon inom vissa raser eller de hamsrar som får sitta i burar på 20x20cm än de exotiska djur som får ha stora burar och massvis med skoj sen finns det ju självklart sämre exot ägare som helt enkelt inte tar ansvar över sina djur men sånna finns det även bland vanliga husdjur.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

enbartmalin
0

#6 Vi kan inte endast använda oss av dom domesticserade djuren vi redan har i fångenskap.
Ta iller tex, iller stammen är otroligt liten och inavlen är stor. Att avla på vilda djur är ett måste för att hålla dom tama illrarna friska.

#7 Du går på väldigt hårt, men mot vem?
Och vilka djur anser du är okej? Du har fortfarande inte svarat på det?
Vilka djur anser du är tillräckligt domesticserade?
Vi har massor av djur utomlands som inte finns i sverige som är lika långt gångna i domesticseringen som hamstrar är, är det fel att hålla dom?

(och ja, jag vet att svenska djur är förbjudna och att en hel del djur man inte får ha som husdjur. men det kommer väll)
Det är nyare lagar du tar upp? Varför skulle dom ändras nu när dom väl kommit till? Att man inte får ta in svenska djur och primater, rovdjur osv, det är relativt nya lagar. Så vad menar du med "men det kommer väl".

Du går på som ett tåg i dina inlägg, stanna upp och läs vad folk har svarat dig.

Jag vet var min gräns går, jag håller mig till domesticserade djur som avlats på i flera generationer i fångenskap. Jag skulle inte skaffa rovdjur utöver hund, iller och katt, jag skulle inte skaffa cites-djur, jag skulle aldrig ta in vilda djur och jag skulle aldrig villja hålla hel och halv primater. Jag har satt min gräns, men jag kan inte sätta den åt andra. Det kan inte du heller.
Det jag vill veta, **Vart går din gräns?
**Får man enligt dig ha hamster? Gerbiler? Möss? Hund? Katt? Iller? Degu? Chinchilla?
Är tex Chinchilla tillräckligt vanligt för att man ska få ha det som husdjur enligt dig?Reptiler?

Hälsningar Malin

JossanH
0

Jag håller till viss del med. Det finns många djur som jag anser inte är lämpade som husdjur.

Jag känner lite att vi har en hel drös med domesticerade djur, ska vi fortsätta att tämja för att bara få fler och fler?

Det finns katter, hundar och andra djur som inte är direkt lämpade som husdjur utan deras liv är mer anpassat för ett liv i det vilda än ett liv inomhus.
Okej om man kan tillgodose behoven och berika djurets liv på olika vis men många gånger ser man folk som gjort dåliga val av husdjur.
Hundar som inte är anpassade för ett liv i lägenhet med korta promenader men som ändå hålls så… och vad händer när djuret blir understimulerat? Det blir "jobbigt" och vad gör man då? Stänger in ännu mer för att få någon form av lugn och ro.
Jag som är illerägare, har sett illrar med alldeles för mycket vilt i sig för att passa i en vanlig lägenhet (eller bur, om illern är väldigt "jobbig).

Och hundraser och kattraser med genetiska defekter…? Vad blir det om man blandar dessa? Jo en ännu större blandning av genetiska defekter, det kan funka en eller ett par generationer men sedan slutar det ofta med ett genomslag av ännu fler sjukdomar.

Självklart anser ju även jag att lagarna är alldeles för bristfälliga när det kommer till kaniners, råttors, möss, hamstrars etc etc etc burmått och hur otroligt små rättigheter dom har. Men som vanligt ser jag inte att man kan rättfärdiga ett dåligt val med ett ännu sämre val.

Men visst, en del exotiska djur ser jag inget större fel med att ha, men jag anser att det finns de som är rakt av olämpliga.

Man blir mer än mörkrädd när man ser vad man kan köpa i djuraffären i många andra länder. Där man förvarar hundvalpar, illrar och pungdjur i små burar på rad..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Jonaflax
0

Jag skulle vilja ha lemurer! Jäkla tur för lemurerna att de inte är tillåtna som husdjur, eftersom de är så absolut förtjusande!
Vore de tillåtna skulle jag mer än gärna ha dem - under förutsättning att jag kunde skapa en rymlig och bra miljö till dem. Som i Furuvik t ex.

Det finns nog en del människor med brinnande djurintresse som lämpar sig att ta hand om nästan vilken sorts djur som helst. Som skapar god miljö osv.

Sen finns det också de som knappt borde ha katt, och som impulsköper allt som är gulligt eller udda.
Och djursamlare…

Många av de exotiska husdjuren (även de gamla vanliga djuren för all del) skulle absolut vinna på om man behövde skaffa ett tillstånd för att köpa dem.
Med "vanliga" husdjur skulle det väl inte gå att införa, men på exotiska djur har det väl varit så förut?

Finns jättemånga djur jag skulle vilja ha (t ex jordekorrar), men tillsvidare avstår jag, då jag inte har förutsättningar att fixa bra miljöer.
Hund går bort pga tidsbrist, katt pga allergiska släktingar.

Har kaniner i mitt uthus i rätt stora burar, och på somrarna får de disponera en stor del av gräsmattan, och gräva gångar och vara kaniner nästan på riktigt (har t o m en som får gå lös så länge grannarna inte misstycker).

Så vill jag ha det! Jag vill inte att kaniner ska leva hela sitt på 0,5 kvm, hur lagligt det än må vara. Det är tyvärr alldeles för vanligt att uppfödare och andra strikt håller sig till minimimåtten. Mitt förslag är att ha färre djur istället, så man kan ge dem mer plats.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

CaithSith
0

Gränsen enligt mig går där man kan erbjuda djuren ett bra liv, att ägaren kan se till att djuren kan få utlopp för naturliga beteenden och så vidare. Sen finns fler faktorer också men orkar inte skriva mer än så just nu…

Jag tror inte heller nödvändigtvis att djur har det sämre i fångenskap. Jag menar, i det vilda får djur kämpa med sjukdomar, svält, vissa fryser ihjäl, blir ihjälslagna av rivaler, de får parasiter osv. I fångenskap får de anpassad kost, vård när de behöver det mm(förutsatt att man sköter djuren bra). Så jag tycker inte att man rakt av kan säga att odomesticerade djur som lever i fångenskap har det dåligt eftersom de "inte hör hemma där".

Sen måste man självklart alltid vara noga med att kunna ge djuret vad det behöver, läsa på innan osv - men det gäller ju alla djur, inte bara exotiska.