Illevalpar?
Någon som vet vart man kan få tag på illervalpar i Sthlms området nu för tiden? :) Är ev intresserad av en till sommaren då det alltid är mysigt med mindre djur men känns som min gnagarperiod är över och en iller är mer i litet format.
Sen kommer jag förmodligen inte heller ha bur till den utan den kommer få springa lös angränsat till mitt sovrum eller annat rum beroende på hur väl den går ihop med hunden.
Tja, om du förmodligen skaffar en bur eller inte, så får du komma ihåg att illrar inte får sitta instängda i burar, utan ska få springa fritt hemma som en hund eller katt, så lär ju bli en öppen bur :P
tillägg: kan inte mycket om illrar men ser nu att man kan ha dem i bur om dem är 5kvm stora. men det är ju mer eller mindre som ett rum.
Det är lättare om du skriver på Iller.ifokus.se istället om du är intresserad av att köpa iller=)
Rumblebee: Jo jag kom på det efter lite efterforskning, min farmor hade iller för ett tag sen som alltid sprang fritt i hela lägenheten och så tycker jag att det ska vara men har sett otagliga annonser om illerburar/volonjärer och därför trodde jag att det var vanligt och skrev då att det är inte mina planer. Dock tycker ja det borde vara förbjudet att ha iller i bur, bortsätt från kortare stunder. Kan nog tänka mig att de finns folk som har de i mindre burar ändå eftersom vanliga råttburar och fågelburar står som fågel/gnagare/iller på flera annonser på nätet.
Becka89: Haha såg precis också det när jag sökte runt lite! :) Tack
Hittar jag en hane att låna snarast, så kommer jag ha en kull här. Men det finns flera runt sthlm. Dock tycker jag inte att du ska rama in dig på en plats. Det är ofta lätt att hitta transport.
Guteillern på gotland åker tex ofta till fastlandet och lämnar. Transport kan ofta hittas på t.ex djurtransport.
Men kolla mer på iller iFokus som du redan fått tips om. Så kommer du snabbare hitta något :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Ska nog kika runt lite och hittar jag någon jag gillar så är transport inte det största problemet tror jag. Gillar de lite mer långhåriga, så söta!
Är det förresten bara jag som tycker iller luktar gott? :P
Tack för tipsen ;)
Minsta "bur" yta för illrar är 5kvm.
Så du bör kolla upp så rummet du tänkt dig är stort nog.
Hälsningar Malin
Långhåriga, angora illrar är rätt ovanliga i sv. Vet just nu bara en uppfödare i göteborg som försökt sig på att avsiktligt avla fram angora. Så om du vill ha det får du nog kika på import om du inte har jätte tur att hitta i sv.
Njae, en brunstig iller kan jag inte tycka luktar så vidare. Eller när de fiser. Men annars har jag varken tyck de luktar illa eller gott. Men bekanta som är iller ovana tycker de stinker :-P
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Angora illrar bär oftast på dåliga gener. Rekomenderar dig att läsa på om avlen på angora illrar, skaffa dig en egen uppfattning om dessa.
Hälsningar Malin

Jag är ju den i Göteborg då som planerar angora-valpar i vår.
Och enbartmalin har helt rätt i att många angoror kommer från skitlinjer rent ut av. Men det finns en del som är ok, och det är de man för söka efter. Men håller helt med henne, vad för iller du än tänker köpa, sätt dig in i stamtavlan och sjukdomshistoriken. Om hela släkten dog innan de blev 5 år är chansen inte stor att "din" iller kommer att leva längre heller, tyvärr.
Samt att många angora-uppfödare avlar på angoror med nosfel, vilket är den vanligaste formen av angora. Det kan tyvärr leda till problem hos illern men andning osv. Ungefär som en mops som har svårt att andas när den är ute på sommaren.
Det finns dock angoror utan nosfel och det är ju de man bör avla vidare på isåfall. Defekter finns det nog av.
Det du kan tänka på är att många uppfödare gärna vill träffa dig personligen först innan de lovar bort någon valp. Visst, en del kanske transporterar en iller till dig utan att träffa dig, men merparten gör det nog inte.
Och visst är ett rum bättre än en bur (som dessutom då är olaglig om den inte är stor nog) men en iller vill vara med överallt så tänk på den som en katt eller hund. De stänger man sällan in i ett rum.
De vill vara med överallt och vara med sin familj. De kräver aktivering för att må bra och att se samma rum varje dag blir snabbt trist.
Sedan får man inte glömma att all avel börjar någonstans. Har man som mål att få fram angoror (eller en färg, eller vad som helst) så får man ibland prioritera då det finns saker som väger upp över annat som drar ned.
Som det här med "nosfelet"- hittar man en angora som man anser är av en bra linje kanske nosfelet får komma på köpet istället för att använda en angora utan nosfel men som kommer från en sämre linje.
Allt är ju relativt och man ska inte tro att det ena helt utesluter det andra.
Jag ser det som en stor skillnad mellan att använda en angora med nosfel i avel med målet att så småningom avla bort eller minska defekten och att använda en angora med nosfel för att bibehålla eller förstärka defekten.
Sajtvärd på Iller.ifokus