Annons:
Etikettburar-bostad-byggen
Läst 6268 ggr
zickan
2011-03-10 19:24

Djur i liten bur?

Tycker detta dyker upp ofta nu. Det vill säga. Annonser där folk inte läst på och tror att en typ en kaninbur fungerar för ekorrar osv.
Kanske vi kan hjälpas åt att skriva en rad på vilka djur man KAN ha på vanliga zoo köpta burar. Djur som hör lite till exotiska djur biten.

Ende jag själv kommer på just nu är Degu och Chinchilla. Men ingen koll på deras minimått. Men en(två) chinchilla ska gå att ha i en ferret tower iaf. Och degu i en råttbur.

Fyll gärna på med fler djurslag om ni kommer på något :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
smurfan-13
2011-03-10 19:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Degu och chilla går väl som sagt att ha i köpt bur, men det är ytterst få köpeburar som ju faktiskt håller måtten till dem med. Rent krasst är jag inte ens säker på att ferret tower är godkänt för chilla? Höjden skall ju vara 100 cm och varje plan är väl inte så högt? Eller räcker det m det lilla hålet för att höjden skall godkännas?

Degun skall iaf ha minst 0,3 m2, vilket är väldigt litet för två degus tycker jag. Går man upp till 0,5m2 tycker jag dock att det utan problem rymmer de 3 degusarna som det är godkänt för. ;) Och så betydligt mer höjd än de 40 cm som krävs då!

Ypsilon1
2011-03-11 10:00
#2

Väldigt bra idé! Jag kan tänka mig att det är väldigt få exotiska däggdjur som kan hållas i såna färdigt köpta burar.

Jag tycker att gnagare (dvs. djur i ordningen Rodentia) är dem som oftast kan hamna i fel bur, pga att folk kan behandla de exotiska arterna som vanliga arter.

Man kan kanske lösa problemet med att läsa L80 och jämföra med L180. Som regel, däggdjur som finns i L80 kan hållas i zoo-köpta burar. Däremot, däggdjur som finns i L180 (och bara i L180; t. ex. taggmöss nämns i både L80 / L180) behöver minst 2kvm om de väger mindre än 250g. Men det finns också undantag, som t.ex. sugar gliders som kräver mycket mer även om de väger mindre än 250g.

av L80 framgår att följande gnagare kan betraktas som vanliga arter: Marsvin, Guldhamster, Dvärghamstrar, Chinchilla, Degu, Brun råtta, Gerbil, Husmus, Gräsmus, taggmus (dvs. "djurarter som tillhör ordningen Rodentia och som i Sverige vanligtvis och av tradition hålls för sällskap och hobby" - citerat från L80, kap. 1, 3§).

Det står också klar att djur som inte räknas som vanliga sällskapdjur ska "hållas i enlighet med de utrymmeskrav, inklusive inredning och annan miljöberikning, som anges i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (DFS 2004:19) om djurhållning i djurparker m.m." - dvs, L180 (citat från L80, kap. 1 6§)

Det vore bra att få veta om ägare av t.ex. pygmémöss eller sjusovare har fått dispens eller hur det funkar med pygmémöss och sovare som verkar vara lite vanligare, men kanske inte helt traditionella sällskapsdjur. De nämns inte i L80, utan bara i L180

PS: om man tittar på sugar gliders bilder på zoonen, ser man tyvärr allt för ofta sugar gliders bakom vanliga bur galler :(

Vosjes
2011-03-12 17:53
#3

Exotiskt och vanligt… Själv tycker jag att även de vanliga gnagarna har läskigt små burar det är ju inte så att en hamster lever på typ 30x30 cm ute i naturen så det är ju även vanliga djur som behöver större ytor.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Silvertrasans
2011-03-14 08:18
#4

Ja det är verkligen många gånger skrämmande vilka små burar de små liven får ha. Obestämd  Men samtidigt väldigt tråkigt att jordbruksverket  drar olika djur med olika behov över samma kant. Vissa djur får ha det otroligt litet och vissa fall är minimåtten väldigt stort etc. Visserligen kan man inte ha för stort åt dem Skrattande

Ibland är lagen ganska svårtolkat tyvärr och är i många fall en tolkningsfråga Obestämd

Som tex, det som står under det Gas1 citerat från L80

Forts

Citat; L80

7 § Djurarter som tillhör ordningen Rodentia, och som inte omfattas av bilaga 1:4, tabell 1, ska ha utrymmen med minst de mått som anges för chinchilla i nämnda tabell. Detta gäller under förutsättning att de får hållas enligt 4 § samt att de har en vuxenvikt på mindre än 100 g och har motsvarade behov som de arter som anges i nämnda tabell. I övrigt gäller för dessa djur de bestämmelser som anges i kapitel 8, i tillämpliga delar beroende på art. 

De pygmémöss som oftast hålls som sällskap och som nämns är den Afrikanska pygmémusen ( Mus minutoides) och framgår inte på L80 eller L108.

De blandas lätt ihop med Pygmémus. (Baiomys)  och dvärgmusen (Micromys) som är nämda i L108.

Jag mailade Jordbruksverket förut just ang Afrikanska Pygmemössen och fick till svar att jag kunde ha samma minimått som gräsmus/ taggmus.

Fast de borde gå under chinchilla mått. Nu kommer jag snart efter mitt bygge ha över chinchilla mått även till de små liven men dock ej en höjd på 1meter.

Sjusovaren tillhör familjen sovmöss (gliridae) och är en familj bland gnagare (Rodentia) Afrikanska dvärgsjusovaren tillhör underarten Graphiurinae, (Graphiurus) varav det  finns ca 14-15  st i det släktet och då är det också i varierande storlek och vikt.

Afrikanska dvärgsjusovaren (Graphiurus murinus) är den som är mest vanlig och hålls sällskapsdjur runt om i världen.

Dvärgsjusovaren blir cirka 10-12 cm lång och väger mellan 18-30
gram. Dvs att de ska ha utrymmen med minst de mått som anges för chinchilla. Väger sovmössen över 100gram upp till 250gram så är det jurparksbestämmelserna som gäller, 2 kvadratmeter.

Silvertrasans
2011-03-14 08:19
#5

#1, Vad fint och ombonat de har Skrattande

Ypsilon1
2011-03-14 14:07
#6

#4 Super. Stor tack för ditt svar!

Vi kunde kanske samla såna och liknande uppgifter om burmått för vissa arter som räknas som exotiska, men verkar vara lite vanligare i Sverige. Då blir det lättare för dem som funderar på att skaffa djur av dessa arter - man kunde ha typ en lista med arter och burmått i en inlägg som Medarbetare kan markera som viktigt så att det är alltid synlig.

Annons:
zickan
2011-03-14 20:04
#7

#6 det låter som en bra idee

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2011-03-14 20:08
#8

Ni som har mailat eller fått ut papper på svar av frågor gällande detta. Kanske kan maila dom till mig eller publicera här i tråden?
T.ex om någon fått ut att kanske pygmemusen får hållas som en vanligmus, eller svar på frågor som kan verka lite luddiga på jbv hemsida.
Kanske jag kan få andvända materialet till en artikel?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

monsi
2011-03-15 07:32
#9

Köper man djur o bur i djuraffärer tycker jag att alla djur har försmå burar.

Råtter säljs med små hamsterburara, nyfparkiter med små finkburarGråter

Bra ide att informera om vilka mått som gäller.

Vore toppen om man kunde få upp ögonen på folk att burarna ska vara större.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Silvertrasans
2011-03-17 13:44
#10

#6, Så lite så,

#6#, 8, En jätte bra idé Skrattande

Ska leta upp…

Silvertrasans
2011-03-17 13:51
#11

Ang Afrikanska dvärgsjusovaren (Graphiurus murinus).

Svar:

Hej!
Du har rätt att 7 * i L 80 säger att om de väger under 100 g och om de
för övrigt har motsvarande behov som de arter som finns i nämnda tabell
så får de hållas i minimimåtten för chinchilla. Det är naturligtvis
svårt att säga vilka arter som har motsvarande behov som de mer
vanliga gnagarna eftersom det finns så många arter inom Rodentia. När
det gäller sjusovaren kan vi kanske inte hävda att de har så olika behov
att de måste hållas i minimimåtten för djurparker. Men det kan ju hända
att det finns vissa arter som är så krävande att man kan anse att de
trots allt ska ha större utrymme.
Men för sjusovaren så gäller alltså minimimåtten för chinchilla, men
det är ju bara bra om man håller dem i större utrymmen givetvis,
eftersom ett större utrymme är lättare att miljöberika på ett bra sätt.

Med vänliga hälsningar
Christina Lindgren

Jordbruksverket
Enheten för Sällskapsdjur
551 82 Jönköping

Silvertrasans
2011-03-17 13:58
#12

Ang Afrikanska pygmémöss

Svar:

Hej Marie!
Jordbruksverket anser att Afrikansk dvärgmus (Mus Minutoides) är en
domesticerad art. Därför är det Djurskyddsmyndighetens förekrifter och
allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av
djur avsedda för sällskap och hobby (DFS 2004:16) som är det regelverk
man måste följa. Jag bifogar denna föreskrift som en pdf så kan du själv
läsa om vilka utrymmes- och andra krav föreskriften ställer på skötsel
av Afrikanska dvärgmöss. Lägg noga märke till att alla utrymmeskrav i
föreskriften är minimimått. Självklart är det en fördel om man kan
erbjuda sina djur mer yta än minimikraven.

Jag vill också uppmuntra dig att läsa kapitel. Detta kapitel innehåller
regler som gäller för alla sällskapsdjur. Dessa bestämmelser är det
viktigt och bra att känna till. Som ett exempel står det i 4 Kap. 12 *
att ett förvaringsutrymme måste vara inrett så att djuren kan utföra
sina naturliga beteenden. Detta kan vara ganska svårt när det gäller
vissa djur, men det är likväl en regel man måste följa.

Lycka till med dina Dvärgmöss.

Vänliga hälsningar Magnus

Min fråga:

Hej Magnus,
 
Tack så hjärtligt för ditt svar,
Självklart så vilja följa alla ytrymmes krav och mer därtill samt inredning så att de små liven kan tillgodose sina naturliga behov.
Kan dock inte finna något om Afrikanska dvärgmöss. Vill gärna ha mycket över minimåtten som krävs men kan vara bra att veta vad minimåtten är.
Då detta inte framgår i föreskrifterna, så vilket ska man utgå ifrån? Husmus, Gräsmus, Taggmus?
 
Tacksam för svar och tack på förhand.
 
Med vänlig hälsning
Marie

Svar:

Hej Marie!
Om du utgår från Gärsmus, Taggmus blir det bra.

Lycka till.

Vänliga hälsningar Magnus

Magnus Karlsson
Jordbruksverket
Avdelningen för djurskydd och hälsa, Enheten för sällskapsdjur
551 82 Jönköping

[isdrakee]
2011-03-17 18:04
#13

Tyvärr får man ta vad JBVs personal säger med en nypa salt. Många har erfarenhet av att dom kan ge olika svar på samma fråga. Dom verkar helt enkelt inte särskilt påläsa på sina egna föreskrifter. Personligen har jag fått olika svar vid minst tre tillfällen.

Nu senast när jag var i kontakt med dem påstod han jag pratade med att den kinesiska dvärgvakteln, alltså en vanligt förkommoande domesticerad vaktel, skulle följa djurparkenas minimimått (4kvm, 2 m höjd).

Detta TROTS att just kinesisk dvärgvaktel står som exempelart i L80.

Jag har helt tappat förtroende för dem…

Annons:
zickan
2011-03-17 18:12
#14

Nej man ska begära att få det utskrivet med underskrift!.. Om man får kontroll och en ur personalen har sagt en sak så kan man enklare bevisa det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: