Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 1986 ggr
Ratata
0

Fråga om sjusovare

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fick för mig att läsa lite om sjusovare, inte för att jag planerar att skaffa några utan av ren nyfikenhet.

Efter att ha läst runt lite så verkar det som att man ska vara noga med burens placering, belysning och temperatur för att undvika att de går i dvala. Är detta alltså något man inte vill att djuret ska göra? Kan inte ett undvikande av dvalan orsaka hormonrubbningar eller annat läskigt?

Vet inte hur många som har erfarenhet av sjusovare här, men det vore kul att få veta lite mer om hur de är att ha som husdjur.

Silvertrasans
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag inte haft sjusovare så länge, men det ska vara som du säger. Det är väldigt viktikg att det inte är för kallt eller för varmt då de kan gå i dvala av båda andledningarna, även om de skulle få för lite mat. Jag använder en värmeplatta för reptiler under deras bolåda, dock med mycket strömatrial under. På nätterna är de ju väldigt aktiva och håller sin värme uppe. Jag har även lampa tänt framåt kvällningen då det fortfarande är ganska mörkt om dagarna för att de kan även gå i dvala om det är för få ljustimmar om dygnet. Har  moonlight tänt på kvällen så man kan beskåda de små liven, vilket är ett sant nöje Skrattande

De är för det mesta "titta på" djur men går med mycket tid få dem tama, speciellt när de är i väldigt ung ålder.

Ett mycket facinerande djur Kyss

Kommer att uppdatera här på forumet allt eftersom, just nu håller jag på med ett terrariebygge som de ska få fytta in i Skrattande

Ratata
0

Men gud så bedårande! Ser ut som en korsning mellan apa och ekorre tycker jag. Supersöt verkligen.

De verkar vara faschinerande tittdjur, precis som pygmémössen. Gillar tanken på att de avger diverse konstiga ljud också. Har du hört dem "prata" mycket? Tack för att du svarade :)

enbartmalin
0

Jag såg aldrig röken av min sjusovare om jag inte tog henne på bar gärning och tände lampan mitt i natten, då fick jag åtminsonne se hennes svans ;)

Enda sättet för mig att veta om hon levde var att kolla mat och vatten skålen.

Hälsningar Malin

Ratata
0

#3 Ok, mindre tacksamt att hålla en sjusovare som tittdjur om man aldrig får se röken av den ;)

Silvertrasans
0

#2, hihi ja det har du faktiskt lite rätt i att de ser ut som det Skrattande

Ja faschinerade är de verkligen och jag har både och Kyss

Ang hormonrubbningar för att de inte går i dvala vet jag tyvärr inte så mycket om men, negativ påverkan kan ju vara att de får för många täta kullar, villket kan vara väldigt stressande och påfrestande Rynkar på näsan

De kan verkligen ha roliga olika läten för sig men de har de inte det hela tiden.. mest ifall de blir skrämda och när de jagar om ett byte, tex kackerlacka eller syrsa .

#3, Vad tråkigt, visst kan mina springa och gömma sig om man kommer för hastigt på men oftast så får man se dem och de kan även snabbt ta föda ur min hand. En av dem skulle snabbt ta en mjölmask ur min hand men missade så jag fick mig ett tjuvnyp i fingret Skrikandes Haha eller så tänkte de att det där var minnsan en stooor mjölmask!